Iran će umjesto Boeinga i Airbusa kupovati ruske Superjet 100?

Nakon što je američki predsjednik Donald Trump donio odluku o jednostranom povlačenju SAD iz međunarodnog sporazuma o razvoju iranske nuklearne tehnologije i vratio stare te uveo nove sankcije protiv Teherana, jasno je bilo kako time propadaju i brojni unosni ugovori pojedinih američkih i europskih tvrtki, sklopljeni s iranskim partnetrima. A jedni od najunosnijih, uz one energetske, svakako su oni koji su se odnosili na iransku kupnju više od 200 modernih putničkih zrakoplova, namjenjenih za obnovu  zastarjele zračne flote njegove nacionalne zračne kompanije, a za što je Teheran bio spreman izdvojiti tridesetak  milijardi dolara. Radilo se o najvećim lajnerma kojima raspolažu američki div Boing i europski Airbus.

I pored nastojanja uprava tih dviju mega-tvrtki za izuzimanje iz protuiranskog sankcijskog paketa Bijele kuće (koji uključuje sankcije i protiv tvrtki koje s Iranom poslovno surađuju u pojedinim gospodarskim sferama) i očuvanja desetaka milijardi dolara vrijednih ugovora s Teheranom, Donald Trump bio je neumoljiv. Slamanje Irana i smjena njegovog političkog vodstva i kompletnog političkog ustroja te zemlje uspostavljenog nakon islamske revolucije 1979. godine, bio je i ostao primarni cilj Trumpove vanjske politike, koja se u tom smislu sa sigurnošću gotovo jedino može oslanjati na američke glavne bliskoistočne partnere  Izrael i Saudijsku Arabiju, zbog njihove identične percepcije Irana kao najvećeg regionalnog suparnika, ne samo vojnog i sigurnosnog, već i gospodarskog.

Međutim, jedna se zemlja može itekako okoristiti Trumpovom oštrom protuiranskom politikom, primarno onoj sankcijskoj, a to je Rusija – i sama izložena snažnim Zapadnim gospodarskim i diplomatskim sankcijama. Da je to tako, svjedoči i prekjučerašnja vijest, prema kojoj je iranski nacionalni zračni prijevoznik Iran Air objavio mogućnost popune svog voznog (letnog) parka kupnjom zrakoplova proizvedenih  izvan SAD-a i Europske unije. Kao najpovoljniji partner nameće im se ruski zrakoplov Sukhoi Superjet 100 (SSJ-100), izvjestila je 3. studenog v.d. direktora „Iran Air“ Farzaneh Sharafbafi (info: Reuters).

Prema njenim riječima, Teheranu je potrebana uspostava komercijalnih veza s onim proizvođačima zrakoplova, koji ne ovise o isporukama američkih dijelova i dobivanju odobravajućih licenci od američke vlade. „Mi ćemo biti zadovoljni (inozemnim) tvrtkama, koje će moći isporučiti nužne zrakoplove za „Iran Air“. Mi smo spremni kupovati (ruske) SSJ-100 ili druge linijske zrakoplove, koji nisu proizvedeni u europskim zemljama“, izjavila je Sharafbafi.

Napominjemo kako su zrakoplovi SSJ-100 srednje veličine i u tom smislu ne mogu nadomjestiti najveće zrakoplove spomenutih američkih i europskih proizvođača, ali sumnjamo kako će to Rusima predstavljati problem i da će zbog toga, u slučaju realizacije posla s Teheranom, baš previše žaliti, za razliku od Boeinga i Airbusa koji gube desetke milijardi dolara.



Podsjećamo: američki ministar financija Steven Mnuchin, isti je dan, kada je Donald Trump 8. svibnja objavio odluku o jednostranom američkom povlačenju iz nuklearnog sporazuma s Iranom, priopćio o oduzimanju licenci za isporuke zrakoplova Boeing i Airbus Iranu (Airbus, iako europska tvrtka, znatan dio  komponenti za proizvodnju zrakoplova dobiva iz SAD-a i zato mu je potrebna američka licenca, op. ZM.).

Original možete pronaći na www.geopolitika.news

Facebook Comments

Loading...
DIJELI