TENKIST JE PREGAZIO FIĆU, A ONDA… Znate li da su se dva vozača poslije sprijateljila?

0
21606
screenshot/youtube

U mjesecu smo lipnju, a upravo taj mjesec bio je pokretač mnogih događaja koji su se dogodili u Domovinskom ratu. Iako je u lipnju napadnuta policijska postaja u Glini, otpočela akcija Skok 2, ustrojen HOS, poginuo poznati strani dragovoljac, Irac Thomas Crowley, ovaj je mjesec ostao prepoznatljiv kao „mjesec crvenog fiće”.

U lipnju 1991. godine, na osječkoj ulici je tenk JNA nemilosrdno pregazio crvenog “fiću” što je zauvijek ostalo simbolom velike sile koja pokušava porobiti slabiju i nemoćniju. Iako je fotografija ovog događaja koji je bio uvertira u krvavi rat obišla svijet, napadnuti se narod obranio a danas o tome svjedoči umjetnička instalacija u kojoj fićo gazi preko tenka.

Loading...

No, što se, zapravo, dogodilo?

Tenk T – 55 koji je  27. lipnja 1991. godine po Osijeku demonstrirao silu i moć nije zastao ni kada mu se prolaskom kroz križanje Vukovarske i Trpimirove (tada Kleinove) ulice ispriječio crveni fićo. Sa svojih 40 tona pred sobom ga je gurao sve dok ga nije zabio u autobus i posve uništio. No, nije samo “crveni fićo” osjetio divljanje JNA koja je za cilj imala prestrašiti hrvatski narod i pokazati čime barata.

Hrvatska je 25.06.1991. proglasila razdruženje od SFRJ. Istoga dana je “Velika narodna skupština Srba iz Slavonije, Baranje i zapadnog Srema” na sjednici u Borovom Selu donijela “Odluku o položaju srpskog naroda iz Slavonije, Baranje i Zapadnog Srema u jugoslavenskoj državnoj zajednici” u kojoj stoji da “danom otcjepljenja odnosno razdruživanja Hrvatske, srpski narod i dijelovi drugih naroda i nacionalnih manjina koji žive na teritoriji Slavonije, Baranje i Zapadnog Srema ostaju u zajedničkoj državi srpskog naroda i drugih jugoslavenskih naroda koji se opredijele za takvu državnu zajednicu«, te da ta odluka »stupa na snagu danom otcjepljenja, odnosno razdruživanja Hrvatske od Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije”.

Da bi Hrvati ovu velikosrpsku ideju shvatili za ozbiljno, JNA je u samom startu pokazala za čiju se stranu opredijelila, pa se tog dana u Osijeku iz vojarni pucalo po koloni osobnih vozila u prolazu (ranjeno 16 civila). Pucala je i po autobusu (ranjeno 7 civila) i po bolnici, a u večernjim satima, oko 19.30 četiri su tenka divljala osječkim ulicama (uništena 2 automobila), među ostalim tenk koji je pregazio je crvenog fiću.

Nastavak priče za koji mnogi ne znaju

Branko Breškić točio je gorivo u svog crvenog fiću, vruće lipanjske večeri 1991. godine na benzinskoj crpki blizu kobnog križanja. Branko nije niti malo dvojio kada je ugledala jureći tenk. Svoj mali, crveni auto je parkirao nasred prometnice i… Mirno odšetao. Sve ostalo je povijest, a dio nje i činjenica da je Branko 1995. godine od grada Osijeka na poklon dobio crvenog Golfa. Osim toga, HRT koji je snimio nemili događaj iz ’91., upriličio je susret Branka i vozača tenka, Josipa Ilića iz Županje. Branko i Josip postali su prijatelji, pa se doznalo kako Ilić nije htio pregaziti fiću, no zapovjednik mu je u leđa uperio pištolj i zaderao se “Po gasu!”

Josip je poslije pobjegao iz JNA te je, kao i Branko, bio u 3. gardijskoj brigadi. Branko je poginuo u prometnoj 2001. u 41. godini, a Josip je umro 2010. u 38 godini života.