Direktoru Croatia Airlinesa potvrđena presuda za sukob interesa!

7dnevno

Domaći zrakoplovni prijevoznik Croatia Airlines, ušao je odlukom Vlade u Postupak traženja i odabira strateškog partnera s dokapitalizacijom u iznosu, kako se neslužbeno saznaje, od približno 250 milijuna kuna, što je otprilike ekvivalent iznosu koji je iz CA-a izvučen i ‘opran’ putem otkrivenih fiktivnih ugovora u posljednjih 20 godina poslovanja. Kako su već dosad isticali pojedini mediji, možda ne bi ni bio potreban postupak dokapitalizacije, da su hrvatske institucije na čelu s DORH-om pronašle dosad ‘zamračeni’ novac iz CA-a…

Odlukom Vlade Republike Hrvatske od 21. veljače 2019. godine, domaći zrakoplovni prijevoznik Croatia Airlines, ušao je u Postupak traženja i odabira strateškog partnera s dokapitalizacijom u iznosu, kako se neslužbeno saznaje, od približno 250 milijuna kuna, što je otprilike ekvivalent iznosu koji je iz CA-a izvučen i “opran” putem otkrivenih fiktivnih ugovora u posljednjih 20 godina poslovanja. Kako su već dosad isticali pojedini mediji, možda ne bi ni bio potreban postupak dokapitalizacije, da su hrvatske institucije na čelu s DORH-om pronašle dosad zamračeni novac iz CA-a.

Bilo kako bilo, postupak će provoditi višečlano, međuresorno povjerenstvo, s glavnom zadaćom razmatranja daljnjih koraka za dovođenje kvalitetnog i iskusnog partnera u zračnom prometu, koji će pridonijeti budućem razvoju i konkurentnosti te kompanije,
Tom prigodom je ministar mora, prometa i infrastrukture, Oleg Butković, naglasio na sjednici Vlade da je Nacionalnim programom reformi 2018., utvrđeno da se daljnji razvoj i unaprjeđenje poslovanja društva Croatia Airlines, može realizirati samo s ozbiljnim strateškim partnerom, te se stoga pokreće postupak njegovog traženja i za to osniva Povjerenstvo za provedbu postupka i predlaganje odabira strateškog partnera.

Sudska poruka budućim investitorima

Međutim, tu ne bi bilo ništa sporno da u istom danu, direktoru Croatia Airlinesa, Jasminu Bajiću, Upravni sud RH svojom presudom pod poslovnim brojem Us-4587/18 nije potvrdio Odluku Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa. Dakle, u trenucima dok se u Croatia Airlinesu počinje postupak privatizacije za njegovo daljnje održivo poslovanje i dok tvrtka pokušava pronaći strateškog partnera, domaćeg prijevoznika potresa skandal sa čelnom osobom tvrtke koja bi trebala biti ključna za poslovne razgovore s budućim investitorima…. Osim toga, direktor Bajić je i odlukom Vlade postavljen u deseteročlano Povjerenstvo za provedbu postupka i predlaganje odabira strateškog partnera.

7dnevno

Uz kompromitiranog Jasmina Bajića, Vladino povjerenstvo sačinjavaju još, minister Oleg Butković, koji je i predsjednik povjerenstva dok su članovi – Tomislav Mihotić (državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture), Jure Šarić (pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture), Andreja Metelko-Zgombić (državna tajnica u Ministarstvu vanjskih i europskih poslova), Zdravko Zrinušić (državni tajnik u Ministarstvu financija), Krunoslav Katičić (državni tajnik u Ministarstvu državne imovine), Tomislav Pokaz (savjetnik predsjednika Vlade), Zlatko Mateša (predsjednik Nadzornog odbora Croatia Airlinesa) i Nataša Munitić (zamjenica predsjednika Nadzornog odbora Croatia Airlines).
Odluku o odabiru strateškog partnera, donijet će Vlada na prijedlog povjerenstva…



Vratili CA među tvrtke od strateškog interesa

Cijelom postupku je prethodila odluka Vlade iz siječnja 2018., kojom je kompanija Croatia Airlines vraćena na listu tvrtki od strateškog i posebnog interesa Republike Hrvatske. Iz odluke je vidljivo da je povjerenstvo dužno provesti postupak traženja, te predložiti Vladi odabir strateškog partnera Croatia Airlinesa.
Sve se mora provesti sukladno važećem zakonodavstvu RH i EU, tako da vlasništvo i upravljanje nad nacionalnom zračnom kompanijom mora biti u većinskom vlasništvu pravnih ili fizičkih osoba iz EU-a, sa ciljem održavanja operativne licencije zračnog prijevoznika.

7dnevno

Direktor Bajić u predvorju korupcije…

Kako je vidljivo iz presude direktoru, Upravni sud Republike Hrvatske odbacio je presudom od 21. veljače 2019. žalbu direktora Croatia Airlinesa, Jasmina Bajića, upućenu na Odluku Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa od 7. prosinca 2018. godine, koja se vodi pod poslovnim brojem P-73/18.

Prema odluci Povjerenstva, direktor Bajić je kažnjen jer je primio i zadržao nedopušteni dar francuske tvrtke od koje CA kupuje aviomotore i dijelove za svoje zrakoplove tipa Airbus, te zbog nabave knjiga čiji je on koautor. Naime, Croatia Airlines je od 2016. do svibnja 2018. kupila 58 spornih knjiga, a Povjerenstvo je istaknulo kako autori knjiga ne ostvaruju samo materijalni probitak od njezine prodaje na tržištu, već se time mogu i osobno promovirati, te stjecati ugled i druge nematerijalne koristi.

Da podsjetimo, sukob interesa je prema međunarodnoj definiciji – predvorje korupcije…

Dio povijesti propadanja Croatia Airlinesa

Kompanija Croatia Airlines raskinula je prije izvjesnog vremena poslovnu suradnju s američkom tvrtkom Networld, koja je dugi niz godina bila njihov zastupnik za SAD. Na štetnost ugovora koji je potpisao nekadašnji direktor CA, Ivica Mišetić, svojedobno su ukazivali mnogi mediji u Hrvatskoj u svojim kritičkim osvrtima na mogući štetan razvoj hrvatskog turizma.

Naime, američka tvrtka Networld je formirana od nekadašnjeg kadra dubrovačkog Atlasa sa sjedištem u New Yorku, a pruža usluge zračnim kompanijama u prodaji karata. Osim Croatia Airlinesa, njihovi poslovni partneri su bili, navodno, Adria Airways, Rossiya Airlines, te Tarom Romania. Na godišnjoj razini, Croatia Airlines je ostvarivala samo oko pet posto prihoda na tržištu SAD-a, a do danas nije pokrenula samostalne direktne letove iz Zagreba za SAD, iako je osnovana upravo iz tih razloga.

Naime, prema pojedinim statističkim podacima, godišnje iz Sjeverne Amerike prema Hrvatskoj putuje gotovo pola milijuna ljudi. Taj impozantan broj putnika, a naravno i njihov novac, završavao je, uglavnom, u zrakoplovima i u blagajnama KLM-a, Air Francea i Lufthanse, dok im je Croatia Airlines služila kao – vodonoša!?

Razlog, zašto je to bilo tako, leži u činjenici da su gotovo sve upravljačke strukture CA dugi niz godina radile na tome uz osobnu korist, uzimajući pritom basnoslovne protuzakonite provizije na štetu nacionalne kompanije, koja je bila u gotovo 100 postotnom hrvatskom vlasništvu.

Zasad, još uvijek nitko nije postavio pitanje, gdje je u toj priči oko propadanja i “poslovanja” Croatia Airlinesa, nalazi i Predsjednica RH, Kolinda Grabar Kitarović…?

Facebook Comments

Loading...
DIJELI