Najveći avion na svijetu izgrađen je od drva (1947.)

Jedan od najvećih trenutaka u povijesti zrakoplovstva dogodio se drugog studenog 1947. godine. Tada je ekscentrični multimilijunaš Howard Hughes uzletio s avionom najvećeg raspona krila. Taj ogromni avion nosio je ime H-4 Hercules i imao je 8 motora. Raspon krila bio mu je nevjerojatnih 97,54 metara. Svaki od 8 motora imao je 4.000 konjskih snaga i 28 cilindara raspoređenih u zvijezdu. Ukupno su svi motori imali 224 cilindra i 32.000 konjskih snaga. 

Izgradnju zrakoplova financirala je vlada SAD-a, usred Drugog svjetskog rata, koja je tražila način zračnog transportiranja ratnog materijala u Veliku Britaniju da izbjegne njemačke podmornice. projekt je povjeren Henry J. Kaiser, poznatom po izgradnji teretnih brodova. Kaiser je uspješno izradio zamisao letećeg broda, ali nije imao potrebno znanje iz aeronautike te je stoga pomoć zatražio kod Howarda Hughesa i njegovog pomoćnika i konstruktora Glenna Odekirka. Godine 1942., obojica su potpisali ugovor s američkom vladom za izručenje tri takva zrakoplova u roku od dvije godine.

Zrakoplov je konstruiran kao hidroavion jer u to doba nije bilo dovoljno velikih pista za njega, a bio je izrađen od drva! Naime, u vrijeme kad je projektiran i građen zbog rata su postojale restrikcije upotrebe aluminija. Za Herculesa je upotrijebljeno drvo breze i smreke u formi sličnoj šperploči. Izgradnja se odužila i prijetilo je kršenje rokova. Kaiser je bio nezadovoljan te je kao krivce navodio nedostatak aluminija, ali i Hughesovu želju za savršenstvom. Iznenada, 16 mjeseci nakon potpisivanja ugovora i s projektom u punom pogonu, Kaiser se povlači i napušta projekt. Kako bi spriječio propadanje posla, Hughes samostalno preuzima izgradnju i preimenuje zrakoplov u H-4 Hercules. Zbog problema s rokovima, vlada potpisuje novi ugovor s Hughesom te se odlučuje na izgradnju samo jednog primjerka. Radovi su napredovali sporo tako da Hercules nije bio završen do kraja rata. 

Probni let Hughes je izveo uzletjevši Herculesom na vodenoj površini uz kalifornijsku obalu pokraj Los Angelesa. Zrakoplov se doista uspio podići. Dostigao je visinu od 21 metar i održavao je pri brzini od oko 217 km/h. To je bilo dovoljno da Hughes dokaže američkoj vladi da Hercules može letjeti. Time je Hughes službeno opravdao vladina financijska sredstva koja je utrošio na avion. Daljnja testiranja nisu bila zakonski potrebna, pa Hercules zapravo više nikada nije poletio.

Danas se Hercules, koji je napravljen samo u jednom primjerku, nalazi u zrakoplovnom muzeju Evergreen u američkoj saveznoj državi Oregon.



piše: Dražen Krajcar

Original možete pronaći na povijest.hr

Facebook Comments

Loading...
DIJELI