Dijalog s umjetničkim predmetom

0
230

Jedinstvena izložba Akiko Sato donosi seriju ambijentalnih crteža koji ovješeni usred izložbenih dvorana Stalnog postava muzeja stvaraju nove odnose među prostornim kompozicijama. Svi koji dođu razgledati izložbu dobit će pribor za crtanje, a umjetnica Akiko Sato za njih je pripremila upute kako bi kroz proces opažanja I skiciranja muzejskih predmeta iskusili samostalnu crtačku avanturu, koju iskusila i autorica

Japanski umjetnici već tri stoljeća obogaćuju Zapad jedinstvenim i profinjenim radovima.
Dok su zapadni slikari pokušavali majstorski spoznati misterij života slikajući do savršenstva detalje prirode, zen umjetnici pokušavali su dokučiti ono nevidiljivo, skriven duh pojava i tajnovit svijet “iza” oblika.

Jedinstven događaj koji nosi dio tog skrivenog svijeta svakako je izložba japanske umjetnice Akiko Sato “Draw Attention!- Izložba za crtanje” koja gostuje u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt u sklopu projekta “Suvremeni umjetnici u Stalnom postavu MUO”.

Loading...

Ova posebna i nadahnuta izložba donosi seriju ambijentalnih crteža koji ovješeni usred izložbenih dvorana Stalnog postava muzeja stvaraju prostorne kompozicije koje stvaraju nove odnose među muzejskim predmetima. Baš kao što zen umjetnost nije pokušavala stvoriti iluziju “realnosti”, baveći se umjetnim prostornim vezama koje se trebale potaknuti gledatelja na razmišljanje o onome što je skriveno, iza ili iznad stvarnosti, Sato se nadahnula figuralnim detaljima ukrasnih elemenata muzejskih predmeta i kao rezultat nastala je serija brzih crteža, skica na svili koje otkrivaju različitost njihovih karaktera i raspoloženja.

Osmišljavajući ih, autorica je posegnula za tehnikom crteža kao elementarnim, prirodnim alatom likovnog mišljenja i izražavanja, iznenadivši tim izborom i sebe, ali i javnost jer se ovom prilikom po prvi puta javnosti predstavlja upravo tim medijem. Odabirući figuralne motive, poglavito ljudske i životinjske likove u različitim varijacijama od mitoloških ili sakralnih junakai alegorija do građanskih portreta, komemorativnih poprsja i dekorativnih figurina, Akiko je skicirala tihe stanovnike muzejskih zbirki gledajući na njih kao simboličke predstavnike snažnih osjećaja i psiholoških značenja. Tako, lebdećim pozicijama u prostoru crteži likova koji su oslobođeni svog prvotnog umjetničkog stanja i raspoređeni kao „scenski događaji“ u postavu, Sato je oživjela jednu umjetnost, otkrila nove uzbudljive mogućnosti u nepokretnim umjetninama – započevši s njima pravu komunikaciju u kojima sudjeluju i predmdeti međusobno i posjetitelji, ali i oni koji će tek doći otkriti ono skriveno što im nude umjetnine.

Izložba, koju je Akiko Sato osmislila zajedno sa kustosicom Jasminom Fučkan voditeljicom programa “Suvremeni umjetnici u Stalnom postavu MUO”, svojevrsni je “rad u nastajanju”, naime, u kojem mogu sudjelovati i posjetitelji. Svi koji dođu razgledati izložbu dobit će pribor za crtanje, a umjetnica Akiko Sato za njih je pripremila upute kako bi kroz proces opažanja i skiciranja muzejskih predmeta iskusili samostalnu crtačku avanturu, koju iskusila i autorica pripremajući izložbu za Stalni postav.

Izložba pokazuje više osjećaje i stanja koja sami proživljavamo u susretu s nekim djelom, skulpturom ili slikom, pokušavajući s njima uspostaviti duhovnu vezu i dijalog, spoznati njihovu bit te je iskazati crtežom.

Akiko Sato (1967., Mie, Japan) studirala je unutrašnju arhitekturu na Kuwasawa Design School u Tokiju (1990.), a kiparstvo diplomirala na Cornish College of the Arts u Seattleu (1999.). Tijekom višegodišnjeg boravka u New Yorku sudjelovala je u više izvedbenih scenskih projekata kao autorica scenografije i kostimografije za cijenjenei nagrađivane multimedijalne plesne trupe, primjerice za Gabri Christu i DanzAisu te za Troika Ranch i za multidisciplinarnu pjesnikinju i performericu Tracie Morris.

U Hrvatsku se preselila 2003. godine, a unutar nekolicine dosadašnjih samostalnih i grupnih izlagačkih nastupa i projekata na hrvatskoj sceni kao značajniji radovi izdvajaju se instalacija “Sklonište za osjećaje”. (Gliptoteka HAZU,2008.) i urbana work in progress intervencija izvedena u sklopu 38. splitskog salona pod naslovom “Crvene kockice na Kineskom zidu” (zgrada Kineski zid, Plančićeva ulica, Split, 2013.). Oba rada ističu svojevrsni „dijaloški“ senzibilitet autorice za intuitivno povezivanje različitih utjecaja i tradicija te sklonost kolaborativnoj razradi ideje zbog čega je suština izvedbe sadržana u procesu razmjene umjetničkog djelovanja među sudionicima.

Pokretač ovih jedinstvenih izložaba je ravnatelj MUO Miroslav Gašparović, a s muzeološkog aspekta riječ je o inauguriranju novog oblika dinamičnih izložbenih događanja kojima se u stalnom postavu uspostavlja dijalog između muzejskih zbirki i suvremene umjetnosti. Do sada su u sklopu programa Suvremeni umjetnici u Stalnom postavu MUO izlagali brojni suvremeni umjetnici: Dalibor Martinis,Dubravka Rakoci, Željko Badurina, Slaven Tolj, Ida Blažičko, Nika Radić, Božica Dea Matasić.