Novinarstvo na filmu u kinu Tuškanac

0
134

Program započinje u četvrtak projekcijom Zlatnom plamom u Cannesu ovjenčane modernističke drame Slatki život (Federico Fellini, 1961), mozaično strukturiranog ostvarenja u kojem je autor prikazao tamno naličje tadašnjeg urbanog života

Od 14. do 21. ožujka u kinu ‘Tuškanac’ prikazuje se izbor od čak 14 naslova nastalih u razdoblju 1931.-2015. koji na različite načine tematiziraju ‘novinarstvo na filmu’. Na programu će se naći remek djela Federica Fellinija, Sidneyja Lumeta, Howarda Hawksa, Billyja Wildera i mnogih drugih, a uoči prve projekcije uvodnu riječ održat će filmska kritičarka Višnja Vukašinović.

Kako ističu priređivači program započinje u četvrtak projekcijom Zlatnom plamom u Cannesu ovjenčane modernističke drame Slatki život (Federico Fellini, 1961), mozaično strukturiranog ostvarenja u kojem je autor prikazao tamno naličje tadašnjeg urbanog života, industriju zabave i dekadenciju potrošačkog društva. Djelo je Marcella Mastroiannija etabliralo kao vrsnog karakternog glumca, a zahvaljujući prezimenu jednog lika lansiralo naziv paparazzo.
 
U petak slijedi remek-djelo TV-mreža (1976) Sidneya Lumeta, crnohumorna satira usmjerena protiv tabloidnog korporativnog novinarstva, nagrađena brojnim Oscarima, Zlatnim globusima i nagradom BAFTA za najboljeg glumca, koja je Peteru Finchu dodijeljena posthumno. Iste večeri prikazujemo Strah i prijezir u Las Vegasu (1998), psihodelični satirični film ceste Terryja Gilliama, adaptaciju kultnog istoimenog romana Huntera S. Thompsona.
 
Subota donosi s četiri Oscara nagrađen politički triler Svi predsjednikovi ljudi (1976) Alana J. Pakule, djelo vrlo sugestivno dočaranog ozračja urote, nemorala i prijetnje o aferi Watergate. Iste večeri prikazujemo i Spotlight (2015) Toma McCarthya, nagrađivanu politiziranu dramu temeljenu na istinitim događajima, djelo koje predstavlja odu nekadašnjem istraživačkom novinarstvu kakvo danas kao da više nije moguće.
 
U nedjelju prikazujemo Probuđenu savjest (1999) Michaela Manna, također na istinitim događajima temeljenu triler-dramu o duhanskoj industriji i prikrivanju podataka o štetnosti pušenja. Posrijedi je sugestivno režirano, dramski tenzično djelo koje odlikuje slojevito karakterno-psihološko profiliranje dvojice središnjih likova koji se baš kao i njihov odnos mijenjaju pod pritiskom i djelovanjem straha, te odličan ritam i naglašena atmosferičnost.
 
U ponedjeljak slijedi Novinar (Fadil Hadžić, 1979), opora storija o nevoljama s kojima se suočavaju profesiji i istini odani pojedinci iz novinarske struke, i jedno od najuspjelijih hrvatskih filmova uopće, sa sjajnim Radom Šerbedžijom i Fabijanom Šovagovićem, dok u nastavku večeri prikazujemo fantastičnu komediju Dogodilo se sutra (Rene Clair, 1944), jedno od ležernih eskapističkih ostvarenja koje je Rene Clair realizirao tijekom boravka u Americi.
 
Utorak donosi impresivno režiranu noirovsku dramu As u rukavu (Billy Wilder, 1951), nominiranu za Oscara i nagrađenu u Veneciji, djelo u kojem je Kirk Douglas u liku amoralnog reportera ostvario izuzetno uvjerljivu ulogu. Iste večeri na rasporedu je i Park Row (Samuel Fuller, 1951), djelo kultnog Sama Fullera koje se odlikuje slikovitim karakterima, intrigantnim međuodnosima te elaboriranjem strasti i integriteta pojedinca posvećena novinarstvu.
 
U srijedu prikazujemo remek-djelo Slatki miris uspjeha (Alexander Mackendrick, 1957), izričito kritičan i ciničan portret novinarskog okruženja fokusiran na elaboriranje dvoje beskrupuloznih protagonista koje ukazuje na raspad moralnih vrijednosti. U nastavku večeri slijedi za Oscara višestruko nominirana Naslovna strana (Lewis Milestone, 1931), vrlo rani eksperiment u korištenju humornih dijaloga koja je još dvaput ekranizira (1974. i 1988.).
 
Ciklus završava projekcijom remek-djela screwball komedije Njegova djevojka Petko (Howard Hawks, 1940), kojeg odlikuju brze i duhovite replike, izvrsno profilirani likovi, te nadasve izuzetno raspoloženi glumački nastupi Caryja Granta i Rosalind Russell. Posljednji film ciklusa je Zovi Northside 777 (Henry Hathaway, 1948), izuzetno realistična noirovska drama snimana na autentičnim lokacijama, s izvrsnim Jamesom Stewartom u glavnoj ulozi.