Splitski filmski festival

0
131

U međunarodnoj konkurenciji kratkometražnih filmova, od 33 naslova sa svih kontinenata, čak je pet hrvatskih kratkiša: “FilmFlam” Marka Belića, “Završni krug” Vladislava Kneževića, “Trip” Marka Meštrovića, “90 sekundi u Sjevernoj Koreji” Ranka Paukovića i “Nigdina” Neli Ružić

Splitski filmski festival / Međunarodni festival novog filma ove se godine održava od 4. do 12. listopada, a program ima zajedničku crtu otpora prema kapitalizmu, populizmu, kontroli koju tehnološki razvoj samo povećava, u sustavu gdje zanemarivo mali broj osoba postaje sve bogatijima, a ogromna većina žitelja na zemlji, sve siromašnija.

Tradicionalno, festival ne bira filmove (od blizu 2 000 prijavljenih) prema imenima i nagradama na razvikanim festivalima, no ipak se poslovično događa da se u njegovu programu, osim mladih autora i debitanata, nađu i naslovi nagrađeni na Cannesu ili Rotterdamu, kao i neko priznato redateljsko ime.

Loading...

Tom opisu odgovaraju neki od filmova iz  glavne,  međunarodne  konkurencije. “Donbass” je novi film kultnog ukrajinskog filmaša Sergeja Loznitse, a “Ljubav 1. Pas” rumunjskog “novovalovca’ Florina Serbana (“Ako mi se fućka, fućkam”) u kojem glavnu mušku ulogu igra Valeriu Andriuta, kućni glumac Cristiana Mungiua. Njima treba pripojiti slovensko-norveško-talijansku koprodukciju “History Of Love” Sonje Prosenc, ove godine nagrađenu u Karlovym Varima, te The “Widowed Witch” Caija Chengjieja, ovjenčan nagradom Tigar na festivalu u Rotterdamu. Iz Karlovih Vary dolazi još jedan film iz konkurencije, “Volcano” Ukrajinca Romana Bondarčuka, a s Rotterdama švicarski “Those Who Are Fine” Cyrila Schäublina. Treba spomenutii  i “Order”, trodijelni operetski film kolektiva Democracia koji oštro kritizira konvencije i nepravde kapitalizma i njegove globalne hegemonije.U konkurenciji dugometražnih filmova nalazi se i jedan domaći naslov – “Do kraja smrti” Anđela Jurkasa.

U međunarodnoj konkurenciji kratkometražnih filmova, od 33 naslova sa svih kontinenata, čak je pet hrvatskih kratkiša: “FilmFlam” Marka Belića, “Završni krug” Vladislava Kneževića, “Trip” Marka Meštrovića, “90 sekundi u Sjevernoj Koreji” Ranka Paukovića i “Nigdina” Neli Ružić.

U programu hrvatskih filmova je Lada Kamenski Sare Hribar i Marka Šantića, trostruko nagrađena na Puli (scenarij, sporedna ženska uloga, priznanje međunarodnog žirija FEDEORA), te film Anđela Jurkasa “Happy End” koji će na STFF-u imati službenu hrvatsku premijeru pred početak kinodistribucije u studenome. U  istom programu je osam, manje eksponiranih, hrvatskih kratkih filmova.

Svi hrvatski filmovi prikazani na festivalu konkuriraju za filmsku nagradu “Ivan Martinac”, koju je u čast velikog Martinca STFF uveo prošle godine, a bit će dodijeljena hrvatskim autorima za kreativno i inovativno korištenje filmskog jezika u čijem izričaju dominira upotreba specifičnih, filmsko-izražajnih sredstava ostvarivih samo u mediju pokretnih slika.

Zanimljivih dugometražnih  filmova ne nedostaje ni u programu “Forum/Next Door/Frame Extended”; tu je, između ostalih, i indijski film autora Aditya Kripalanija “Tikli and Laxmi Bomb”.

Peruanski redatelj Renzo Alva Hurtado u filmu “Profundidad de Campo” kroz pronađene vrpce rekreira prosvjede protiv projekta rudnika Southern Copper. Njemačka redateljica Rosa Hannah Ziegle u filmu “Family Life” prikazuje kompleksne odnose dviju mladih djevojaka, koje pokušavaju naći svoj put u život uz odrasle koji se bore s vlastitim demonima na oronuloj farmi u njemačkoj pokrajni Saxony-Anhalt. Aleksandro Tesei u dokumentarcu “The Zone – Post Atomic Journey” prati mladiće, Stalkere, nazvane po poznatom filmu Tarkovskog, koji ilegalno borave u zabranjenoj zoni Černobila, u čijem je centru famozni Reaktor 4, koji je eksplodirao 1986. godine.

U istom programu prikazat će se i “Roi Soleil”, novi film još jednog starog festivalskog znanca Alberta Serre (Pijev ptica, Smrt Luja XVI). Film je bez dijaloga isto kao i uradak španjolskog redatelja Jorge Lópeza Navarretea Ronco Rimor Remoto.

Na festivalu će se prikazati sedam VR filmova i novomedijski digitalni uradak “Plazaville” GH Hovagimyana, HD remake Godardovog filma Alphaville snimljen u New Yorku. Scene se pojedinačno prikazuju slučajnim redoslijedom. Računalni program preslaguje scene kako bi stvorio dekonstruirani narativ. Gledatelj sam slaže redoslijed u svojoj glavi. Rad se neprekidno izvodi, ali nije riječ o petlji.

Posebna zanimljivost 23. SFF-a je i “mini retrospektiva” Jana Soldata “Moć, sigurnost i dominacija”’, autora dokumentaraca, kojega ne zanima seksualnost ili slamanje tabua, već odnos osobe prema vlastitu tijelu.