POČINJE OBNOVA ROTORA: Čekaju nas dvogodišnji prometni kaos, ideje bez planiranja i rastući troškovi

wikipedia

Zagrebački rotor od danas naprasno se zatvara, a mnogima su i tajming i kratak period od najave do početka radova bili prilično iznenađenje.

U kuloarima se priča da zagrebački gradonačelnik o svemu nije obavijestio ni sebi bliske političke suradnike iz gradske skupštine, no tako što je teško povjerovati. Pa preostaje zapitati se neka logička pitanja.

Gdje je nestalo pet etapa prometne reforme koje prethode obnovi rotora?

Lokalni izbori nagovijestili su značaj rotora. Bandić je po tko zna koji puta najavio njegovu rekonstrukciju, većina kandidata nije ni otvarala temu, a Dragan Martinović iz ‘Budnice hrvatske’ se kao poznati građevinski poduzetnik fokusirao na denivelaciju rotora. No za bilo kakav kozmetički ili istinski potez u stručnim krugovima prevladava konsenzus – nužno je riješiti prometni kolaps koji bi uslijedio nakon zatvaranja rotora. Zato se i Bandić ranije pozivao na par etapa oslobađanja pritiska na rotor. Prva etapa je spajanje Baštijanove ulice s Horvaćanskom cestom. Druga etapa bila bi tramvajska trasa Črnomerec – Jarun, koja bi otvorila novi prometni koridor za 50.000 ljudi i rasteretila Savsku i Selsku ulicu. Već su prve dvije etape zastale u silnim peripetijama s imovinsko-pravnim odnosima, potokom Črnomerec i Plivinim kompleksom.

Tako da treća etapa nije ozbiljno raspravljana. A ona bi bila tzv. Zapadni most, koji veže Petrovaradinsku ulicu i Blato. Što bi s najavom nacionalnog stadiona na toj poziciji imalo i logičku i stratešku komponentu. Realizacijom treće etape otvara se prostor za obnovu rotora, kao i pripadajuće rješenje. Četvrta i peta etapa prometne reforme zapadnog dijela grada bile bi hipotetske realizacije novih dvaju mostova – tzv. Istočni i Zapadni jarunski most. Prvi bi spajao terminal Črnomerec i Jadransku aveniju, drugi bi predstavljao produžetak Vrapčanske ulice na Jadransku aveniju sve do Vatikanske ulice. Sve ove etape služe jednoj svrsi – prometnom olakšavanju rotora kao središnje točke i omogućavanju njegove rekonstrukcije i zatvaranja. Strategije koje su godinama pomno osmišljane. I koje su se sada potpuno odbacile, iz posve nepoznatog razloga.

‘Tako je i Kaligula slao vojnike na Britaniju bez brodova, pa je rekao da mogu i plivati’



Oko 100.000 vozila ovim planovima se nastojalo preusmjeriti, sa ili bez rotora. No zatvaranje prometa na rotoru bez ijedne od tih pet faza sve je samo ne savjesna i planska politika. Stručnjak koji je za ovu priliku želio ostati anoniman prilično je oštar. “Kada jedno od najvećih prometnih čvorišta u državi hirovito odlučite rekonstruirati kao da je riječ o seoskom šahtu i pri tome kažete da će se ljudi već nekako snaći… To podsjeća na Kaligulu, storiju kada je okupio vojsku za napad na Britaniju i onda shvatio da nema brodova. Pa poručio ljudima da mogu i plivati”. Slično mišljenje ima i o vremenskom trajanju radova kao i predviđenom tunelu koji će ispod rotora spajati područje Arene i Savskog gaja. “Jedna riječ – neozbiljno. Hoće li to biti 18 ili 36 mjeseci? Nitko ne zna. A pitaju me ljudi zašto se netko i ranije nije dosjetio tog tunela? Vrlo jednostavno, sličan odgovor kao i za famozni ‘Zagreb na Savi’. Vjerojatno postoje objektivni razlozi vezani uz zemlju. No očekujem da će gradonačelnik početi kopati i onda će ‘čudesno’ zaključiti da to ne ide – pa će ili s time stati uz gomilu potrošenog novca ili će troškovi radova značajno porasti.”

Na pitanje jesu li se mogli iskoristiti europski fondovi za projekt, odmahnuo je rukom i dobacio da ‘za EU projekte postoje javni natječaji na području čitave unije’, te da se ‘biraju najpovoljnije ponude’. Što po njegovim riječima eliminira neke prominentne zagrebačke izvođače radova, ‘bliske Kaliguli’. Zaključuje da je obnova rotora krajnje opravdana i potrebna, no ne na ovaj način, bez barem tri provedene faze preusmjeravanja prometa i s ovako fleksibilnim troškovnikom. Tramvaji neće voziti od Savskog mosta do Sopota, upitno je što će se s vremenom događati i s automobilima i busevima. I tako skroz do daleke 2020. godine. S tim da se pretpostavlja kako bi situacija mogla biti iskorištena za ‘posebni bonus za strpljive’ – tramvaj do Arene. Naš nam je sugovornik sarkastično poentirao da su ‘najzabavniji bonus – semafori na rotoru’. S obzirom na to kako se raspliće situacija, sve opcije su potpuno otvorene.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI