U HAVC-u više neće biti politike!

screenshot/YouTube

Tko god dođe na čelo HAVC-a, imat će imperativ pridržavati se svih propisa i normi. A kakvi će se filmovi snimati u Hrvatskoj? Dobri i kvalitetni, nadam se, upravo kakvi su i ljudi koji ih stvaraju. Oni koji će biti financirani novcem poreznih obveznika, sigurno neće biti u funkciji kriminaliziranja Domovinskog rata na temelju laži iz protuhrvatskih centara moći. U to možete biti uvjereni

Akademski kipar Ivan Kujundžić, jedan je od novih članova Upravnog odbora HAVC-a, institucije koja posljednjih tjedana prolazi kroz vrlo turbulentno razdoblje. U središte medijske, ali i političke pozornosti, HAVC je došao još prilikom sastavljanja Plenkovićeve vlade. Tada su mnogi upozoravali na opasnost da će se, nakon isteka Hasanbegovićeva ministarskog mandata, problematične stvari u financijskom poslovanju Hribarova Audiovizualnog centra, gurnuti pod tepih. No, to se nije dogodilo. Upravo suprotno, Hribar je razriješen s te dužnosti, državna revizija obavila je svoj posao kako je i obećano, a novi ljudi su uključeni u upravljanje tom institucijom.

Naš sugovornik, nakon diplomiranja na ALU, profesionalno djeluje kao samostalni umjetnik. Iza njega je stotinjak javnih djela  u crkvama i i na javnim prostorima, spomenici prvom hrvatskom predsjedniku Tuđmanu, kardinalu Stepincu, Miru Barešiću, te poprsje Brunu Bušiću. Zapaženi je suautor multimedijalnog projekta Vukovarski requiem, te autor grandioznog multimedijalnog projekta „Prvi hrvatski Sabor“ izveden na Duvanjskom polju 1996. godine. Autor je ideje izgradnje „Grada umjetnika na Bundeku“ i voditelja zagrebačke kultne galerije FORUM  te izlagačkih djelatnosti u KIC-u.

Iza sebe ima i nekoliko uspješnih suradnji u međunarodnim kulturnim projektima. Za zasluge iz  područja stvaralaštva u kulturi, predsjednik Tuđman ga je odlikovao Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića, najvišim državnim odličjem u kulturi.

Gospodine Kujundžiću, jeste li zadovoljni razvojem situacije oko HAVC-a?

– Ne mogu biti zadovoljan, a kamo li sretan, jer je očito da stanje u HAVC-u nije zadovoljavajuće po kriterijima državne revizije, zbog čega smo morali razriješiti njegova ravnatelja. Nisam sretan posebice zbog opasnosti da se radi toga u negativnom svjetlu počne gledati čitava jedna djelatnost. Naravno, napravit ćemo sve da to ne dopustimo, bez obzira s koje strane takvi pokušaji dolazili.



Kazali ste da se vlada Andreja Plenkovića odlučila uhvatiti u koštac s jednim nesređenim stanjem u mnogim institucijama, pa tako i u kulturi.

– Tako je. Namjera nam je, ali i obveza, svesti sve aktivnosti unutar hrvatskih institucija u zakonske okvire, a najjače uporište za djelovanje je nalaz Državne revizije. Kada tako ne bi postupali, to bi bilo politiziranje, i to ono najgore vrste. A da ne govorim da bismo i sami, zbog nečinjenja, bili zapravo sudionici u nepravilnostima.

Postoji li, uistinu, kako to sada izgleda, jedna moćna interesna skupina koja je mimo zakonskih propisa i profesionalnih kriterija međusobno dijelila novac poreznih obveznika?

– Ne mogu se upuštati u takve procjene, ali je evidentno da je zlouporaba u financijskom postupanju bilo. No, građane to više ne treba zabrinjavati. Nakon nalaza Državne revizije, sada je sve u rukama nadležnih institucija. Ne treba to zabrinjavati ni filmaše, jer ćemo osigurati njihovu nesmetanu djelatnost.

Mnogi se pitaju, tko će doći na čelo HAVC-a i kakvi će se filmovi u budućnosti, nakon gorkog iskustva s filmom „Masakr u Dvoru“, snimati u Hrvatskoj?

– Tko god dođe na čelo HAVC-a, imat će imperativ pridržavati se svih propisa i normi. A kakvi će se filmovi snimati u Hrvatskoj? Dobri i kvalitetni, nadam se, upravo kakvi su i ljudi koji ih stvaraju. Oni koji će biti financirani novcem poreznih obveznika, sigurno neće biti u funkciji kriminaliziranja Domovinskog rata na temelju laži iz protuhrvatskih centara moći. U to možete biti uvjereni. Društvo redatelja i udruga producenata nemaju nikakvog razloga za zabrinutost. Novac za snimanje dobivat će svi nadareni filmaši i devijacije poput ovih u prošlosti, se više neće ponavljati.

Nakon izbijanja afere čuli smo tvrdnje kako su za sve krivi mediji. Razriješeni predsjednik HAVC-a čak je rekao da su korištene Geobelsove metode…

– Medije ne možemo promijeniti, niti ih smatrati odgovornima. Oni će promicati političku kulturu samo ako ju mi budemo promicali. Oni će pisati huškački i antagonizirati, samo ako mi huškamo i antagoniziramo, ako zazivamo bitke s pobjednikom i poraženim.

Kako to mislite?

-Tako kako sam rekao. Neki bi sada svoje izlete u „nepoznato“, kada je riječ o financijama, najradije prikazali kao atak na filmsku industriju i ljude koji se vrlo uspješno bave svojim poslom. Oni bi svoje krimene htjeli zaogrnuti plaštem tobožnjeg političkog, ili još gore – ideološkog pogroma. No, unatoč svim nastojanjima i pripremljenim scenarijima, taj film neće gledati.

Znači, po Vama, nema nikakvog političkog sukoba?

– Ovdje nije posrijedi takva bitka, barem ne u odnosu na ljude koji se bave, i to vrlo uspješno, filmskom kulturom i stvaralaštvom. Nema nikakve „čudovišne kampanje“, ni Geobelsovih metoda. Zapravo, javnost je, pa i politika, obzirom da je riječ o umjetnicima, čak i vrlo uviđavna i tolerantna. Da su slični nedostaci utvrđeni, recimo, u Ministarstvu obrane, oporba bi odmah u Saboru tražila smjenu ministra Krstičevića.

Stječe se dojam da je sve ovo samo nastavak akcije koju je pokrenuo bivši ministar Hasanbegović, pa valjda od tuda i politizacija?

– Prošla je vlada, koju je sastavljao Tomislav Karamarko, bila jako ranjiva na prozivke takve vrste zbog niza, što objektivnih, što subjektivnih razloga, a žrtva toga bio je u dobroj mjeri i Zlatko Hasanbegović. Premijer Plenković pobijedio je na izborima bez korištenja ideoloških tema i populizma, pa bi zbilja bilo izvan pameti prozivati ga da se njima ravna u provedbi svoje politike. To vrijedi i za resor kulture, koji vodi ministrica Nina Obuljen.

Govorite o okolnostima koje su prošlu Vladu i ministra kulture učinile ranjivima. Na koje okolnosti mislite?

– Radi se o dojmu da se u vođenju politike neki ministri, među koje se odmah „strpalo“ i tadašnjeg ministra Hasanbegovića, vode prije svega ideološkim, a tek onda stručnim rezonom. Tome su, svakako, pridonijele nespretne i loše artikulirane predizborne političke formulacije, poput „antikomunističkog manifesta“, „registra izdajnika“ i „lustracije“, što je sve pogrešno doživljeno kao sredstva za obračun s političkim protivnicima. A onda je to vješto iskorišteno. Pokrenut je lov na vještice, kako bi se na svako propitkivanje svrhovitosti i zakonitosti u upravljanju novcem poreznih obveznika, uzvratilo ideološkim kvalifikacijama.

Znači, dali su se navući?

– U stanovitom smislu – da. A kada je stupica prepoznata, već je bilo kasno.

Ipak, ne možete negirati da se Vlada desnog centra uhvatila u koštac s društvom lijeve provenijencije…

– Ma slušajte, temeljni problem je u tome što imamo premalo ljudi koji su na bitnim pozicijama u sustavu, a kojima je zaista stalo do Hrvatske, a previše onih koji u prvi plan stavljaju osobni interes, a onda to „koloriraju“ na različite načine. Neki s hrvatstvom i desničarenjem, neki s kozmopolitizmom i ljevičarenjem. Takvim grupacijama, kojih ima na svim političkim polovima, najviše odgovara držati Hrvatsku u poziciji ideoloških čarki. No ponavljam, to s vladom Andreja Plenkovića neće biti moguće.

Pokušaja da se politizira, ipak ima?

– Brojke nitko ne može politizirati. One nisu lijeve, ni desne. Nadzor Državne revizije nije „opasan politički proces“, a smjena onoga tko se ogriješio o pravila i norme, nije progon. Tko govori drukčije, politizira i koristi politizaciju da prikrije istinu. A tko su to klijentelističke skupine i kakva će im biti sudbina – ja ne odlučujem. Moje je samo pobrinuti se da ih ne bude blizu proračunskog novca.

Mislite li da ćete nakon svega uspjeti?

– Mislim da imamo veliku šansu.

Znači i nakon HAVC-a – HAVC?

– Naravno, ali bolji i transparentniji. I uz dostupnost sredstava svima koji su u audio-vizualnoj umjetnosti.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI