Ako se razumno provodi, sasvim je sigurno i bezopasno!

0
214

Općenito pravilo kaže: što je prehrana raznovrsnija, to je veća vjerojatnost da će tijelo primiti sve one hranjive tvari koje treba. To se također odnosi i na vegetarijanstvo

Kad se povede razgovor o vegetarijanstvu, obavezno iskrsne i pitanje – je li ono štetno po zdravlje? Najbolje je odmah dati direktan odgovor: vegetarijanstvo, ako se provodi razumno, sasvim je sigurno i bezopasno.

Kao što znamo, vegetarijanstvo je pokret protiv uživanja mesa, a za biljnu hranu. Dobar dio današnjeg vegetarijanstva još je uvijek povezan s religioznim vjerovanjima i moralnim uvjerenjima. Postoje osobe koje prihvaćaju vegetarijanstvo zbog filozofskih, moralnih ili zdravstvenih razloga. Neki su motivirani sažaljenjem koje imaju prema drugim živim stvorenjima.

Loading...

Sadrži li vegetarijanska dijeta odgovarajuće količine osnovnih hranjivih tvari? Općenito pravilo kaže: što je prehrana raznovrsnija, to je veća vjerojatnost da će tijelo primiti sve one hranjive tvari koje treba. To se također odnosi i na vegetarijanstvo.

Mnogi ljudi koji sebe smatraju vegetarijancima, jednostavno izbjegavaju meso i perad, ali jedu ribe. Dijeta tog tipa neće, naravno, prouzročiti nikakve probleme. Lakto-vegetarijanci, koji ne jedu meso, ali jedu mliječne proizvode i jaja, osiguravaju svom organizmu dovoljne količine životinjskih bjelančevina. Međutim, grah, grašak i leća su također dobri izvori biljnih bjelančevina. Drugo povrće i žitarice sadrže nešto proteina, a ima ih u malim količinama čak i u nekom voću.

A što je s vitaminima i mineralima? Dakako, i ovdje, kao i s bjelančevinama, različitost prehrambenih artikala je najbolji način da se tijelu osiguraju i te tvari, neophodne za tjelesne funkcije. Raznovrsna ishrana u koju je uključeno mnogo svježeg voća i povrća pruža organizmu velike količine svih potrebnih vitamina.

Jaja sadrže znatne količine željeza, međutim niti je praktično, niti je pametno zadovoljavati potrebe organizma u željezu putem jaja. Dodatno željezo u vidu preparata (tablete) potrebno je ponekad uzimati, kao na primjer kod žena koje imaju obilne menstruacije.

Jedan poseban problem čiste vegetarijanske dijete je da ona ne sadrži pouzdani izvor vitamina B-12. Nakon mnogo godina na takvoj prehrani, a bez dodataka vitamina B-12 u vidu preparata, neke osobe dožive ozbiljna nepopravljiva oboljenja organizma. Zbog toga svi „čisti vegetarijanci“ trebaju redovno uzimati preparate vitamina B-12. Vitamin D također nedostaje u strogoj vegetarijanskoj prehrani, pa ga djeca, trudnice i dojilje trebaju uzimati u obliku dodataka.

Inače, kako prolaze vegetarijanci kada je u pitanju opće stanje zdravlja? Sasvim dobro, ako provode razborit dijetalni režim. I čisti vegetarijanci, kao i oni koji konzumiraju i mlijeko i jaja, imaju u svojoj krvi znatno niže koncentracije kolesterola, nego oni koji to nisu. Čiste vegetarijanske dijete, kod kojih sve masnoće praktički dolaze iz biljnih izvora, prirodno sadrže veće koncentracije višestruko nezasićenih masnih kiselina, dakle onih posebno korisnih za naš organizam.

Čovjek se razvio i kao mesožder i kao biljožder. Kombinacija mesne i biljne prehrane pruža organizmu sve one potrebne tvari koje ljudsko tijelo ne može samo stvarati, kao što su vitamini i osnovne aminokiseline. Sve se te tvari mogu naći u biljnoj hrani, međutim, da bi se izbjegli nedostaci nekih od tih tvari, ipak je preporučljivo uzimati, koliko je to moguće, raznovrsnu ishranu.