Trku je posvetio Bokeljima, svim ljudima dobre volje, kao i onima koji nisu zaraženi virusom mržnje

0
135

Sa zadovoljstvom donosimo informaciju da je naš stalni suradnik( na stranicama ZDRAVLJE), dr. Ivo Belan, poznati hrvatski dugogodišnji maratonac, prošlog tjedna uspješno istrčao dionicu od Kotora do Tivta, u Crnoj Gori. Tu svoju trku nazvao je TRKA MIRA. On je u Tivtu i rođen.

Dr. Belan je već pretrčao čitav niz svjetski poznatih maratona. Tako, primjerice, bio je sudionik maratona u New Yorku, Las Vegasu, Londonu, Hong Kongu, Kingstonu( Jamajika), Luxoru( Egipat), Moskvi, Parizu, Rimu, Ateni itd.Posebno mi je draga i trka od Osijeka do Vukovara koju sam zajedno sa sinom odtrčao prije 15 godina i koju smo pretrčali u čast tog napaćenog grada. Sve te trke dale su mu ideju da potrči i u svoj rodni kraj, Boku kotorsku. Sedam puta je već trčao od hrvatskocrnogorske granice( Debeli brijeg) do Tivta( 31 km). Trku je nazvao TRKA MIRA i posvetio ju je svim Bokeljima, svim ljudima dobre volje, kao i onima koji nisu zaraženi virusom mržnje. Ta sportska manifestacija uočena je i od najviših političkih dužnosnika Crne Gore. U Podgorici je dr. Belana primio i predsjednik Republike Crne Gore. Filip Vujanović. Čestitao mu je, dao punu podršku toj njegovoj sportskoj manifestaciji i kazao da je ta trka mali doprinos zbližavanju dviju država i naroda. Poklonio mu je i lijepi sat.

TRKA MIRA održana je na Dan grada i općine Tivat, a tog je istog dana i Dan općine Kotor.

Loading...

Njegova TRKA MIRA ušla je i u službeni program proslave Dana grada.

Sve navedeno bio je dovoljan razlog za razgovor s našim dr. Ivom.

Kako je počela vaša velika ljubav prema rekreativnom trčanju?

Prije nekih 45 godina otkrio sam u sebi tu ljubav. U vrijeme kasd sam ja započinjao s trčanjem, vidjeti trkača na zagrebačkim ulicama bilo je jako čudno. Svaki drugi se okretao za mnom. Jedan moj kolega koji je počeo trenirati negdje u isto vrijeme, dan prije svog prvog treninga obišao je prve susjede i kazao im o svojoj namjeri kako ne bi pomislili da je malo „ skrenuo“. Danas od tog čuđenja nema ništa. I hvala Bogu da je tako.

Baš u to vrijeme mediji su počeli naširoko pisati o tome kako je milijuni Amerikanaca ušlo u tenisice i počelo trčati iz zdravstvenih razloga. Eto, tako sam i ja ušao u tenisice.Zapravo, trčanje je svojevrsna droga i ako ju kušaš, više se ne možeš od nje odviknuti. S tom razlikom što bih volio vidjeti što više takovih narkomana.

Vi kao liječnik, kako objašnjavate zdravstvene koristi od trčanja?

Po tko zna koji put valja skrenuti pažnju da se današnji čovjek sve manje kreće, a sve više jede, uz stalan porast potrošnje cigareta, kave i alkohola. Nedovoljno kretanje je jedna od najraišenijih bolesti suvremenog čovjeka. Postali smo robovi začarenog četverokuta: stolac na radnom mjestu, automobil, dizalo u zgradi i kauč pred televizorom. U našoj se zemlji sportskom rekreacijom bavi tek šest posto ljudi, a u zemljama s razvijenom fizičkom kulturom rekreacijom se bavi 30 d0 50 posto populacije. Za takav stil našeg života plaćamo krvavi danak. Taj se danak sastoji u povećanju učestalosti srčanožilnih bolesti, infarkta, povećanog krvnog tlaka, debljine, povećanim masnoćama u krvi, šećernoj bolesti, neurozama itd. Treba priznati da tome ne kumuje samo nedovoljno kretanje, nego i pušenje, neispravna prehrana i o bilje psihičkih stresova.

Nikako se ne smiju zaboraviti ni psihičke koristi od trčanja, koje su velike i znčajne. Trčanje pruža osjećaj smirenja, olakšanja nakon užurbanog tempa današnjeg života. Trčite pola sata i zaboravit ćete zbog ste bili ljuti, napeti, thjeskobni, zbog čega ste se bojali. Nakon treninga kući se vraćate kao drugi čovjek.

Sasvim je razumljivo da ne morate trčati maraton kako biste doživjeli sve te koristi koje su ovdje navedene. Dovoljno će biti polagano trčati ( ili brže hodati) tri do četiri puta tjedno i već ćete postizati mjerljive koristi za svoju srčanoplućnu kondiciju. Međutim, dva osnovna principa treninga su postupnost i redovitost. A ne da se danas malo istrčite pa onda tek za mjesec dana.!? Od toga će biti malo ili nimalo koristi.

Apeliram na sve da protrčkarate, malo natopite majicu znojem, izventilirate svoja pluća, razdrmate svoje ukočene zglobove i mišiće. Jamčim vam da ćete se divno osjećati, jer trčanje je radost tijela i duha. Požurite – da ne bude kasno.

Treba držatina umu da je rekreativno trčanje najjednostavnija, najučinkovitija i najjeftinija sportskorekreativna aktivnost. Jednostavno, nismo stvoreni da budemo u mirovanju.

Često naglašavate da trčanje poboljšava i seksualni život. Možete li nam to objasniti?

Znanstvenimje istraživanjima dokazano da koncentracija testosterona kod muškaraca raste i do deset puta nakon trčanja. Znanstvenik koji je radio to istraživanje jednom je prilikom napisao da, kada bi svi rezultati bili objavljeni, niti jedna žena više ne bi pustila svog supruga da ide trčati daleko od kuće, ha,ha.

Aktivno promovirate rekreativno trčanje, jogging, u medijima.

Točno. To mi pričinja posebno zadovoljstvo. Ima još uvijek dosta ljudi koji se srame potrčati,primjerice zbog prekomjerne težine. Nema mjesta sramu kad je riječ o trčanju. Izdao sam i knjigu JOGGING, u kojoj sam obradio rekreativno trčanje, praktički sa svih aspekata. U njoj san dao obilje praktičnih savjeta o treningu, sportskim ozljedama, odabiru tenisica, prehrani, Odjeći itd. Opisao sam malo i atmosfere s nekih maratona u svijetu.