CRTICE IZ VOJNE POVIJESTI: Wiesel – opasna njemačka lasica

Među masivnim tenkovima i oklopnim vozilima današnjice, minijaturno gusjenično njemačko oklopno vozilo „Wiesel“ (lasica) jedva se primjećuje na bojištu. No, upravo je to njegova  stvarna svrha. Wiesel je zamišljen kao brzi okretni nosač različitih vrsta naoružanja, malih dimenzija, s minimalnom oklopnom zaštitom. Konstrukcija je naglasak stavila na male dimenzije, mogućnost zračnog transporta i izbacivanja padobranom, veliku prohodnost po različitim vrstama terena, veliku brzinu i vatrenu moć koja se ogleda u sposobnosti nošenja različitih vrsta ubojitih oružanih sustava: od strojnica, preko automatskih topova kalibra 20 i 25 mm, do minobacača kalibra 120 mm, razornih vođenih protuoklopnih raketa i protuzračnih raketnih sustava.

Wiesel nije ni tenk ni oklopni transporter, niti vozilo namjenjeno primarno izvidničkim zadaćama. On je jednostavno univerzalni, višenamjenski, lako oklopljeni nosač naoružanja na gusjenicama. Wiesel je klasa za sebe, bliska nekadašnjim tanketama, popularnim prije i tijekom 2. svjetskog rata. Njegovi predhodnici su talijanske  tankete Fiat-Asaldo L3/33 i L3/35,  češka tanketa ČKD vz. 33, a posebice glasovito britansko univerzalno gusjenično lako oklopljeno vozilo „Universal Carrier“, također poznati i kao „Bren Gun Carrier“ prema nazivu strojnice „Bren“ kojom  je najčešće bio naoružan. Wiesel je projektiran tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća na zahtjev njemačke vojske, koja je za svoje zračno-desantne postrojbe trebala lagano, lako oklopljeno gusjenično vozilo, koje bi moglo nositi različite vrste naoružanja i boriti se protiv neprijateljskog oklopa. Prototip je bio dovršen već 1975. godine, ali je 1978. godine Bundeswehr obustavio projekt zbog nedostatka financijskih sredstava i procjene da nije perspektivan. No  interes za njega se ponovo pojavio već početkom osamdesetih godina, pa je njemačka vojska 1985. godine naručila ukupno 343 vozila Wiesel 1, čija je proizvodnja dovršena 1993. godine. Od 343 Wisela 1, Bundeswehr je 210 primjeraka naoružao lanaserom američkih vođenih  protuoklopnih raketa „Raytheon“ TOW, a 133 automatskim topom kalibra 20 mm Rh 202, njemačkog proizvođača „Rheinmetall“. Vozilo Wiesel 1 bilo je uistinu minijaturnih dimenzija, dužine svega 3,55 metara , širine 1,82 metra i visine 1,82 metra, s posadom od dva do tri čovjeka. No zato je, zahvaljujući  petocilindričnom turbo diesel motoru Audi od 2,1 litre i snage 86 KS (64 kw), postizao na terenu brzinu od 70 km na sat, što može zahvaliti  i  savršeno dizajniranim gusjenicama i sustavu ovjesa. Wiesel 1 je imao relativno mali operativni radijus od svega 200 km.

Proizvođač Wiesela „Rheinmetall AG“ uskoro je, nakon pozitivnih iskustava tijekom korištenja Wiesela u njemačkoj vojsci, projektirao i u proizvodnju ubacio nasljednika – nešto veće oklopno vozilo Wiesel 2. No i on je bio dugačak svega 4,78 m, širine 1,87 m i visine 2,17 m. Težina mu je također bila nešto veća, oko 4 tone, ovisno o konfiguraciji naoružanja. Vozilo je pokretano  poznatim turbo – diesel motorom Volkswagen 1,9 litara, snage 109 kw (146 ks), koji je korišten u gotovo svim tipovima osobnih  automobila koncerna VW AG.

Vozila Wiesel 1 Wiesel 2 tijekom korištenja u njemačkoj vojsci nosili su različite vrste naoružanja. Korištene su američke  protuoklopne rakete TOW i europske „HOT“, strojnice 12,7 mm i poznate njemačke strojnice  MG3 kalibra 7,62 mm, automatski topovi kalibra 20 i 25 mm, a Wiesel 2  može nositi i minobacač kalibra 120 mm s automatskim punjačem. Vozila  Wiesela su korištena i kao nosači protuzračnih raketa „Stinger“, kao pokretna zapovjedna mjesta i kao nosači radarskih sustava promatranja.

Vozila Wiesel zamišljena su i kasnije korištena kao laka oklopna vozila, koja mogu učinkovito djelovati po neprijateljskim kopnenim snagama, uključujući i uništavanje oklopnih vozila protivnika. Wiesel je zahvaljujući oružju koje je unatoč svojim minijaturnim dimenzijama u mogućnosti nositi, sposoban uništavati i najmoćnije suvremene tenkove i borbena vozila. Istovremeno je sam, iako u biti zbog oklopa koji štiti samo od streljačkog naoružanja laka meta,  na bojištu teško uočljiv ne samo zbog malih dimenzija nego i zbog minimalnog toplinskog odraza  pa ga je teško otkriti toplinskim senzorima. Stoga je njegova vjerojatnost preživljavanja na bojištu znatno veća nego što se čini. Wiesel nije namjenjen samo izviđanju. On je idealan za vođenje aktivne obrane protiv nadmoćnih neprijateljskih snaga ili pak za brzo postavljanje zasjeda protivničkom oklopu.



U današnjem vremenu rapidnog razvoja bespilotnih vozila i letjelica, mala njemačka oklopna lasica iznenada je postao gotov prototip naoružanog drona kopnene vojske. Od vremena kada je stvaran, kada je od mnogih podcjenjivan i osuđivan kao projekt uzaludnog rasipanja novca, do danas je postao ne samo učinkovito borbeno sredstvo, nego i ogledno vozilo budućnosti i, kojeg li paradoksa, tehnološki demonstrator novih tehnologija razvoja  kopnenih dronova. Stoga je američka vojska nabavila 7 primjeraka Wiesela za potrebe ispitivanja novih tehnologija i razvoja projekta budućih  borbenih vozila bez posade.

Mali Wiesel i dalje je u naoružanju njemačke kopnene vojske i dokazuje kako veličina nije bitna, barem ne u njegovom  slučaju.

Mario Stefanov

 

Original možete pronaći na geopolitika.news

Facebook Comments

Loading...
DIJELI