Konglomerat izraelskih i kineskih tvrtki podignuo je optužnicu pred Okružnim sudom protiv izraelske vlade u Tel Avivu. Razlog je što je vlada odbila njihovu ponudu za divovski projekt izgradnje lake željeznice u Tel Avivu, tvrdeći da se odbijanje temelji na nezakonitom pritisku SAD-a, piše The Jerusalem Post, a prenosi Geopolitika.News.
Vlada je u siječnju objavila da je kroz natječaj odobrila izgradnju francuskoj tvrtki Alstom i da su izraelske tvrtke Dan i Electra pobijedile na natječaju za izgradnju dijela zvan “zelena linija”, dok bi izraelska tvrtka Shafir i španjolska tvrtka CAF trebali graditi “ljubičastu liniju”.
Rezultati natječaja bili su velika pobjeda Washingtona nad Pekingom u višegodišnjoj borbi oko utjecaja na ključnu izraelsku infrastrukturu. I Bidenova i Trumpova administracija žestoko su pritiskale Izrael da odbije ponude kineskih tvrtki za izgradnju kritičnih infrastrukturnih projekata, posebno u komunikacijskim i tehnološkim područjima. Trgovinski i tehnološki rat između dviju globalnih sila doveo je do zabrinutosti Washingtona da će Kinezi koristiti infrastrukturne projekte u Izraelu kao prozor za špijuniranje SAD-a.
U jednom je trenutku Trumpova administracija čak zaprijetila da će se američka mornarica povući iz nove luke u Haifi zbog kineske involviranosti u njezin razvoj i rad. Izrael je u poziciji balansiranja između dviju strana, a odluka o izgradnji željeznice u siječnju bila je prvi put da je Izrael krenuo prema Washingtonu na štetu Kine i time riskirao veliki raskid s Kinom nakon više od desetljeća sve dubljeg ulaska kineskih tvrtku u izraelske infrastrukturne i lučke projekte.
Među stankama koje tuže vladu je i China Railway Construction Company, koju je Bidenova administracija stavila na tzv. “crnu listu” ulaganja zbog sumnje u povezanost s kineskom vojnom industrijom. Svjetska banka je sankcionirala tu tvrtku 2019. nakon optužbi za prijevaru. U tužbi tvrtke traže da Izrael odobri njihove ponude s obzirom na to da su ponudili najniže cijene. Kineske tvrtke već su probile nekoliko tunela i izgradile nekoliko trasa željeznica u Izraelu.
CRCC ima povijest “dumpinga”, što nije neobično za kineske tvrtke koje žele proširiti svoju infrastrukturnu izgradnju diljem svijeta. Riječ je o praksi gdje tvrtke nude znatno niže cijene te čak i gube novac zbog interesa koji nije kratkoročni profit. Izraelski NTA je u kolovozu 2021. započela istragu o tome kako je moguće da kineska tvrtka pruža usluge po tako niskoj cijeni. NTA je rekao da je odbio ponudu CCRC-a jer je riječ o obmanjujuće jeftinoj ponudi.
U tužbi, koju su pokrenule kineske i izraelske tvrtke koje su izgubile natječaj, uvrstili su izjave bivšeg direktora Shin Beta (Izraelske sigurnosne agencije) Nadava Argamana, nekolicine izraelskih političkih dužnosnika i američkih dužnosnika koje ukazuju na to da će Jeruzalem odbiti ponudu CCRC-a na temelju američkog zahtjeva. Prema tužbi, standardni ugovorni zakon ne dopušta vladi da diskriminira kineske tvrtke samo zato što iz SAD-a traže takav ishod. Nadalje, u tužbi tvrde da izjave Argamana i drugih političara da bi kineske tvrtke mogle biti “opasne” za Izrael nisu utemeljene na objektivnim dokazima, već na subjektivnoj želji da se udovolji SAD-u, bez obzira na zakone i pravdu.
Unatoč tvrdnjama iz tužbe, malo je vjerojatno da će izraelski sud odbaciti odluku vlade i još je manje vjerojatno da će odbaciti sigurnosne savjete iz Shin Beta. Izraelski sudovi obično se oslanjaju na vladu i vojni establišment u prosudbi je li neko pitanje prijetnja nacionalnoj sigurnosti ili ne. Ipak, moguće je da će sud održati rasprave o tom pitanju i zatražiti više detalja od vlade o tome je li Kina opasna na ovaj način ili nije. Čak i sam čin održavanja takvih saslušanja mogao bi navesti vladu da ili preispita svoju odluku ili promijeni proces donošenja budućih odluka. Ipak, među izraelskim političarima te u vojnoj i tehnološkoj industriji ima sve glasnijih zagovaratelja približavanja Pekingu. No, posljednjih godina Jeruzalem je jasno dao do znanja da, ako mora izabrati stranu, onda će to biti američka.