“Uzet’ ćemo izraelske polovne F-16 jer se na njihovom servisiranju godinama može uzimati dobra provizija!”

commons.wikimedia.org

O kojim se točno dužnosnicima radi, služba jedne strane zemlje u Hrvatskoj nije željela precizirati, no zna se tko su oni koji mogu uopće odlučiti o ponudi – Predsjednica Republike Kolinda Grabar Kitarović, premijer Andrej Plenković, ministar obrane Damir Krstičević, njegov savjetnički tim u kojem su umirovljeni generali i bivši zapovjednici HRZ-a Josip Štimac, Vlado Bagarić i Josip Čuletić, a koji je nedavno pojačan ratnim pilotima, umirovljenim brigadirom Ivanom Selakom i pukovnikom Ivicom Ivandićem, zatim načelnik Glavnog stožera OS RH general zbora Mirko Šundov i još eventualno zapovjednik HRZ i PZO-a general-bojnik Miroslav Kovač, te ministar financija Zdravko Marić i Plenkovićevi najbliži suradnici - ministar unutarnjih poslova Davor Božinović i sveprisutna potpredsjednica vlade Martina (lex) Dalić

Idući tjedan istječe rok za odabir borbenih zrakoplova kojima bi Republika Hrvatska prvi puta od osamostaljenja trebala zamijeniti postojeće letjelice tipa MiG 21 koji su u sastavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane još od Domovinskog rata, točnije koje je Hrvatska naslijedila iz ratnog zrakoplovstva bivše države na razno-razne načine.

Kada su početkom listopada ove godine u Ministarstvu obrane otvorene ponude i kada je postalo jasno da će se birati između samo četiri ponude (a ne šest kako je prvotno najavljivano) i dva tipa zrakoplova, krenulo je nesmiljeno lobiranje jer se ipak radi o iznimno unosnom i dugoročnom poslu (kupnjom obveze tek počinju) vrijednom između 500 milijuna i milijardu eura.

Nije bilo nikakvo iznenađenje što je Izrael ponudio polovni zrakoplov američke proizvodnje F-16C, Grčka također polovni, da ne kažemo stari F-16C, a Švedska nove ‘Gripene’, no bilo je pravo iznenađenje što su od predaje ponuda odustali Južnokorejanci sa svojim lakim borbenim zrakoplovom FA-50 ‘Fighting Eagle’, tim više što je njihov novi zrakoplov bio gotovo upola jeftiniji od novog švedskog ‘Gripena’ dok o F-16 ne treba ni govoriti. No iako su imali jaku promidžbu u Hrvatskoj, najavljujući i nove investicije i ulaganja u Hrvatsku te otvaranje novih radnih mjesta Korejanci su na kraju misteriozno odustali čak i od davanje službene ponude, a u vojnim kuloarima se nagađalo kako ih je na to natjerala nemoralna ponuda ‘jedne strane sile zainteresirane za taj posao u Hrvatskoj’.

Sve je isto kao i prije: umjesto starih MIG-ova dolaze stari F-16

No definitivno najveće iznenađenje je bila američka ponuda. Naime, umjesto rabljenih F-16 SAD je ponudio najnoviju varijatnu F-16 za koje Republika Hrvatska jednostavno nema novca budući jedan zrakoplov košta oko 146 milijuna dolara, što znači da bi Hrvatska, po toj cijeni, za 12 takvih zrakoplova platila 1,8 milijardi dolara, odnosno 11,5 milijardi kuna!!!!

Dakle do 2022.godine hrvatskim nebom trebali bi letjeti F-16 borbeni zrakoplovi i kako se sada čini to bi mogli biti polovni izaelski.

Naime, jedna strana služba je prije desetak dana uhvatila razgovor dvoje najviših hrvatskih dužnosnika koji razgovaraju o opcijama nabavke zrakoplova koje su trenutno ‘na stolu’. Prema tim izvorima jedan dužnosnik objašnjava drugom kako više nema nikakve dvojbe u samom vrhu države odnosno kako se iskristalizirala jedna opcija – ona izraelska, ističući kako u tom poslu ima i onaj ništa manje važan dodatni: “Uzet’ ćemo izraelske polovne F-16 jer se na njihovom servisiranju godinama može uzimati dobra provizija!”, kaže u razgovoru taj dužnosnik.

Photo: Davor Puklavec/PIXSELL

O kojim se točno dužnosnicima radi, služba jedne strane zemlje u Hrvatskoj nije željela precizirati, no zna se tko su oni koji mogu uopće odlučiti o ponudi – Predsjednica Republike Kolinda Grabar Kitarović, premijer Andrej Plenković, ministar obrane Damir Krstičević, njegov savjetnički tim u kojem su umirovljeni generali i bivši zapovjednici HRZ-a Josip Štimac, Vlado Bagarić i Josip Čuletić, a koji je nedavno pojačan ratnim pilotima, umirovljenim brigadirom Ivanom Selakom i pukovnikom Ivicom Ivandićem, zatim načelnik Glavnog stožera OS RH general zbora Mirko Šundov i još eventualno zapovjednik HRZ i PZO-a general-bojnik Miroslav Kovač, te ministar financija Zdravko Marić i Plenkovićevi najbliži suradnici – ministar unutarnjih poslova Davor Božinović i sveprisutna potpredsjednica vlade Martina (lex) Dalić. Nitko drugi osim njih nema utjecaja da bi mogao na bilo koji način lobirati za neku od ponuda.

‘Transparentno’ do višemilijunskih provizija

Dakle, potpuno je jasno koje su to ‘perfomanse’ i ‘uvjeti’ presudni za nabavku ‘novih’ hrvatskih ratnih zrakoplova. Sve priče o švedskom, južnokorejskom ili američkom ulaganju u Hrvatsku i njeno gospodarstvo pali su u usporedbi s onim što će se vrtjeti u dealu sa Izraelcima. Naime, ne treba zaboraviti da Republici Hrvatskoj prijeti isplata ogromne odštete izraelskim ulagačima koji su po ‘dobrom hrvatskom običaju’ izigrani i prevareni s gradnjom golf terena na Srđu iznad Dubrovnika. Osim toga, prema neslužbenim informacijama Izrael nudi pomoć i ulaganja u hrvatsko navodnjavanje, kao i višegodišnje partnerstvo u održavanju borbenih zrakoplova gdje bi bile uključene i neke tvrtke iz Hrvatske. No, ipak ono najvažnije je što se u poslu sa tzv. polovnim (starim) zrakoplovima uvijek može i dodatno zaraditi na njihovim čestim remontima koji su sami po sebi iznimno skupi, ali i unosni, jer dogovarateljima posla donosi višemilijunske provizije koje su postale uobičajene u vojnim poslovima diljem svijeta.

Dakle sve priče ministra Krstičevića o transparentnom postupku koji će voditi stručni tim, zatim kako će ključni parametri u odabiru, osim karakteristika i sposobnosti aviona, biti tri segmenta – međudržavni ugovor, cijena i paket poslovno-gospodarske suradnje, padaju u vodu jer sve bi se opet moglo prelomiti na nečijim osobnim interesima.

Hrvatskim građanima i poreznim obveznicima još je u svježem sjećanju skandal oko s remontom starih MIG-ova 21 u Ukrajini. Osim što su nas skupo koštali, MIG-ovi su se redovito vraćali u lošem stanju o čemu najbolje svjedoče brojni incidenti tijekom redovitih letova. No iako je utvrđeno tko je dogovarao taj posao, nitko na kraju nije odgovarao za njegovu katastrofalnu provedbu. A provizija nikada nikome nije dokazana jer ona ide na obje strane, pa kako nije tada, vjerovatno neće nikada i svi zadovoljni.

Sebi kupuju nova blindirana vozila a hrvatskoj obrani nabavljaju stari krš

I tako – u Hrvatskoj ništa novo. Dok sebi kupuju nova blindirana vozila (vrijedna 13 milijuna kuna!!!) – navodno za prijevoz stranih dužnosnika koji rijetko ili nikako ne dolaze u Hrvatsku – a zapravo da se sami sigurnije voze valjda u strahu od gnjeva vlastitog naroda, najviši hrvatski dužnosnici razmišljaju o nabavci starih ratnih aviona, zapravo običnog krša – starog 30 i više godina, čija će jedina zadaća biti uzimanje velikih provizija na njihovim čestim remontima kao što je to bio slučaj i sa MIG-ovima.

Prema uvjetima iz natječaja konačna odluka mora biti donesena do kraja slijedećeg tjedna i biti će više nego zanimljivo vidjeti tko je javnosti predočiti odluku – vrhovna zapovjednica, premijer ili ministar obrane. Isto tako biti će zanimljivo vidjeti – odluče li se za izraelske što je već vrlo izvjesno, kako će premijer objasniti odluku Šveđanima kod kojih je nedavno bio i koji su puno uložili na završno lobiranje i uvjeravanje hrvatske strane da je izbor njihova ‘Gripena’ JAS 39 C/D za novu borbenu eskadrilu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva jedini racionalan izbor (bez obzira na 300-tinjak milijuna dolara veću ukupnu cijenu), tim više jer je njihova dodatna ponuda – strateškog ulaganja u hrvatsko gospodarstvo i posebice znanost bila najizdašnija i dugoročno najkorisnija za hrvatske građane.

Dan odluke je blizu, a najtragičnije je što će posljedice te odluke hrvatski građani osjećati i plaćati još godinama…..

DOK NAROD GLADUJE
Trebaju li uopće Hrvatskoj u mirnodopsko vrijeme pored helikoptera još i borbeni zrakoplovi?

Iako to nitko otvoreno i glasno ne želi reći, vojni stručnjaci nisu suglasni trebaju li Republici Hrvatskoj uopće borbeni zrakoplovi takvih performansi kao što ih ima jedan F-16? Naime, uz već postojeću eskadrilu od 20-tak ruskih helikoptera MI koji osim za borbena djelovanja služe i za transport bolesnika i unesrećenih, Hrvatska je prije nekoliko mjeseci nabavila i 16 borbenih helikoptera OH-58D popularno nazvanih Kiowa. Ti lakojurišni borbeni helikopteri odgovaraju svim sigurnosnim ugrozama koje prijete RH. Isprobani su u svim ratnim uvjetima – od Zaljevskog rata i Afganistana do Iraka i Sirije, a namijenjeni su i za uporabu u migrantskim krizama (senzori, kamere, noćni nadzor granica), kao i odgovor na terorističke prijetnje. Zahvaljujući njihovim senzorima, naoružanju i vojnoj opremi, HRZ je postala dominantna u izviđanju i borbenom djelovanju iz zraka, sa sposobnošću brzog i efikasnog uništavanja tenkova i ciljeva na udaljenosti od 8 km. Tih 16 helikoptera koji su zapravo donacija SAD-a vrijede oko 1,7 milijardi kuna, a proizvedeni su od 2010. do 2012., što znači da su daleko mlađi i efikasniji od F-16 koji zbog konfiguracije hrvatskih granica uopće nema prostora za neko manevriranje na teritoriju RH.

Dakle dok narod zapravo gladuje Plenković i društvo razmišljaju kako nabaviti nešto što je samo po sebi i preskupo i u ovakvim mirnodopskim situacijama potpuno nepotrebno. Ali jasno u pitanju je i provizija za kupnju zrakoplova koju će sigurno netko uzeti!

Prelet Kiowa helikoptera.
Photo: Dino Stanin/PIXSELL
Facebook Comments

Loading...
DIJELI