DOBIO MILIJARDE, A PROJEKT NA ČEKANJU: ‘Kasnimo – j…ga. Kasni i Mercedes! Ako smo oštetili državu ja ću osobno jamčiti da vraćamo svaku kunu’

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Milijarde je dobio, a projekt je na čekanju – tako bi se mogla opisati situacija u kojoj se našao mladi poduzetnik i inovator Mate Rimac, odnosno njegov projekt robotaksija, čije se predstavljanje najavljivalo još na početku ove godine. Skeptici već odavno tvrde da od toga neće biti ništa te da nije bilo potrebe dijeliti milijarde eura javnog novca privatniku samo zato da bi nastavio razvijati svoje poslovanje u našoj zemlji. Dok skeptici upozoravaju, Rimac se druži sa Severinom koja je i na društvenim mrežama objavila fotografiju i dojmove sa susreta s tim uspješnim mladim čovjekom. Rimac projekt robotaksija pokreće preko tvrtke Project 3 Mobility, koja razvija uslugu samovozećih taksija u Zagrebu. Još lani u lipnju Rimčev je tim najavljivao kako će pojedinosti o projektu objaviti početkom ove godine, od tada je, dakle, prošlo nešto manje od godinu dana, a nikakvog pomaka nema, s tim da je Rimac nedavno rok pomaknuo na srpanj ove godine pa se taj mjesec s nestrpljenjem iščekuje.

Prve milijarde

Međutim, ovakvo odugovlačenje i prebacivanje termina nameće pitanje što se događa s tim ozbiljnim projektom i u kojem se trenutku situacija zakomplicirala? Nije nepoznanica da je Rimčevo poslovno carstvo tijekom posjeta Hrvatskoj obišla šefica Europske komisije Ursula von der Leyen kojoj je Rimac rekao kako će svoj projekt dovesti do savršenstva te da će ga svijetu predstaviti 2023. godine, što bi također moglo biti problematično jer bi kompletan projekt trebao biti finiširan 2024., kada bi Zagreb trebao postati prvi grad na svijetu s mrežom samovozećih električnih taksija. Ne bi u tome bilo ništa sporno da taj projekt ne podrazumijeva izgradnju Centra mobilnosti, u sklopu kojega se nalaze park, trg, spremišta i punionica tih električnih taksija. Nositelj tog projekta koji se financira iz Mehanizma za oporavak i otpornost EU-a već je navedena tvrtka Project 3 Mobility, čiji je suvlasnik uz Rimac automobile bila i Kia, koja je nedavno objavila da izlazi iz tog projekta.

Premda se situacija s rokovima po svemu sudeći zakomplicirala, prvih 1,5 milijardi kuna europske pomoći za projekt stiglo je još krajem rujna prošle godine. Do kraja ove godine pokraj Studentskog doma “Stjepan Radić” trebao bi niknuti Centar mobilnosti za e-punjenje tih vozila te bi se trebao urediti veliki park i trg. Prošle godine završen je natječaj za izradu idejnog rješenja gradskog trga, parka i centra u Jarunskoj ulici, a pobjedu je odnio rad studija 3LHD, međutim, zasad nije poznato je li Grad Zagreb uopće izdao dozvolu za gradnju trga koji bi trebao niknuti u sklopu projekta čija je ukupna vrijednost procijenjena na 3,4 milijarde kuna, s tim da je preko Nacionalnog plana oporavka i otpornosti za njega osigurano 1,485 milijardi kuna, dok će se preostali dio financirati uz pomoć privatnih ulagača.

Rimac automobili i lani su se spominjali u kontekstu kašnjenja projekta, tada se tvrdilo da su dobili 52,2 milijuna kuna za posao koji je trebao biti gotov prošlog ljeta, 22. srpnja, ali nije, pa je Rimac dobio odgodu do kraja lipnja ove godine. I taj rok se približio, ali kako zasad stvari stoje, mogla bi uslijediti još jedna odgoda, u čemu Rimac prošlog ljeta nije vidio ništa sporno.

“Tu je riječ o razvoju Nevere, u koju smo mi uložili više od 130 milijuna eura (naših investitora), a ovdje smo prozvani za sedam milijuna eura novca EU-a (ne iz proračuna). Volio bih vidjeti neki drugi R&D projekt u RH s tako velikim iznosom investicija i samofinanciranja (5 posto iz fondova EU-a, 95 posto vlastita sredstva). Na projektu radi full-time više od 500 ljudi, većinom inženjera, a parcijalno svi zaposlenici Rimac automobila (više od 1000 ljudi), plus stotine vanjskih dobavljača i suradnika.



Kompleksnost razvoja ovakvog proizvoda gospođa (Katarina) Peović ne može zamisliti. Razviti i proizvesti ovakav proizvod u Hrvatskoj dosad je bilo nezamislivo. Kasnimo – j…ga. Kasni i Mercedes s AMG Project One dvije godine, Aston Martin kasni tri godine s Valkyriem itd. Nismo nikad krili da kasnimo. Istovremeno gradimo firmu, proizvod, proizvodne pogone, procese, tim, strukturu… Velik je zalogaj. Zar je toliki grijeh kasniti? Bili smo maksimalno transparentni s cijelim projektom – na našem Youtube kanalu mogu se vidjeti crash-testovi, proizvodnja, razvoj, simulacije… Jamčim da ni jedan razvoj automobila nije toliko detaljno i transparentno popraćen. Završavamo homologaciju i pokrenuli smo proizvodnju – uskoro ćemo pokazati prve aute kupaca. Dosad je proizvedeno 16 prototipova i predserijskih automobila. Prošli tjedan je krenula proizvodnja auta za kupce dok se istovremeno rade finalni homologacijski testovi. Očekujemo da će se homologacija završiti prije prvih isporuka.

Na početku projekta bili smo na 300-tinjak zaposlenika. Utrostručili smo se od tada – kada govorimo o efektima projekta, to je već dosta dobar KPI. A zapravo je projekt tek krenuo (još treba proizvesti sve aute). Što je sa stotinama drugih projekata u sklopu istog financiranja – IRI-a? Idu li svi po planu? Nitko ne kasni? Ako smo ikako oštetili državu (ili EU) ovim projektom – ja ću osobno jamčiti da vraćamo svaku kunu od tih sedam milijuna eura za koje nas se proziva. Mislim da je korist koju država dobiva od ovog projekta nemjerljiva”, opravdavao se tada na društvenim mrežama Mate Rimac koji je svojim projektima uspio impresionirati premijera Plenkovića, šeficu Europske komisije i dobar dio hrvatske javnosti, dok s druge strane saborska zastupnica Radničke fronte Katarina Peović godinama propituje porijeklo njegove imovine, povezujući Rimčev uspjeh s HDZ-om.

Namješteni projekt

Kada je Plenković najavio da će u sklopu Nacionalnog plana obnove Rimac automobili dobiti 1,5 milijardi kuna za realizaciju zelenih projekata, reagirala je Radnička fronta tvrdeći da je riječ o namještenom projektu koji nisu uspjele realizirati ni globalne kompanije poput američkog Tesla Motorsa. Smatrali su da se iza svega krije utjecaj Matina oca Ivana, a na tome se nisu zadržali.

“Ako se malo prolistaju zapisnici Gradskog vijeća Sv. Nedelje, koje je nedavno odlučilo prepustiti ogromno zemljište dobiveno od države mladom ‘vizionaru’ Mati Rimcu, može se vidjeti da iza mladoga Rimca zapravo stoji njegov otac, Ivan Rimac, HDZ-ovac i osuđivani tajkun, dok se projekt ‘kampusa’, za koji će novac dobiti od države na već namještenom natječaju, u Sv. Nedelji prilično grubo gurao preko lokalnog HDZ-ovca Damira Halužana. Ukratko, unatoč medijskim hvalospjevima, riječ je o još jednoj hrvatskoj tajkunsko-HDZ-ovskoj muljaži”, objavljivali su iz Radničke fronte, na čije se tvrdnje Rimac nikada nije pretjerano osvrtao.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI