‘GRAD I HOLDING S PRIPUZOVIM TVRTKAMA IMAJU JOŠ JAKO AKTIVNIH UGOVORA! Mnogo njih iz grada završit će u zatvoru ako se raščiste afere’

Photo: Marko Prpic/PIXSELL

Predsjednik Odbora za komunalno gospodarstvo u zagrebačkoj Gradskoj skupštini, nezavisni gradski zastupnik Renato Petek, spada u skupinu lokalnih dužnosnika koji zbivanja na zagrebačkoj komunalnoj i političkoj sceni imaju u malom prstu. Godinama je Petek kritizirao i problematizirao djelovanje pokojnoga zagrebačkoga gradonačelnika Milana Bandića, na izborima je bio kandidat za zamjenika SDP-ova gradonačelnika Joška Klisovića, a premda je pozdravio dolazak novoga gradonačelnika Tomislava Tomaševića, ovaj najaktivniji gradski zastupnik racionalno komentira njegov mandat, kao, uostalom, i brojne gradske probleme. O problematici s otpadom, zbivanjima u gradskim kulturnim ustanovama, obnovi od potresa, kao i o brojnim drugim temama Petek otvoreno progovara u intervjuu za 7dnevno.

* Posljednjih nekoliko tjedana uvelike se progovara o zagrebačkim problemima s otpadom, na što godinama upozoravate. Kako komentirate poteze gradonačelnika Tomaševića u vezi s otpadom i javne prepirke s gospodinom Pripuzom?

“Gospodarenje otpadom ogroman je problem grada Zagreba. Sustav se ranije nije gradio u interesu grada ni građana i naravno da je to sada zamršen čvor silnih problema. Zagreb nema sastavnice sustava pa time ni sustav za gospodarenje otpadom: centre oporabe, sortirnice, kompostanu, skladišta… Gradonačelnik ima snažnu podršku građana i zastupnika u Skupštini za rješavanje problema s otpadom, preplaćivanja usluga, nekonkurentnosti na javnim natječajima, za ostvarivanje ušteda te uspostavu cijelog sustava gospodarenja otpadom, no najprije svi moramo čuti i vidjeti taj plan i je li on u skladu s predizbornim programom. Gradska uprava i Holding moraju otvoreno komunicirati s građanima o svim problemima, kao i planiranim rješenjima. Građani moraju znati što je problem s otpadom, kako će se to reflektirati na uslugu odvoza otpada, koja su rješenja u sljedećem kratkoročnom i dugoročnom razdoblju u cilju izgradnje sustava brige o otpadu te koliko će to koštati. Takvom će se komunikacijom graditi povjerenje s građanima jer svi razumni će vidjeti da im se ništa ne krije, da se otvoreno iznose i problemi i planovi njihova rješavanja. Grad, odnosno Holding, s tvrtkama gospodina Pripuza ima još nekoliko aktivnih ugovora. Uvijek sam isticao da gradske tvrtke imaju kapacitete obavljati dio poslova koje sada obavljaju privatne tvrtke, no za uspostavu takvog sustava treba vremena i novca. A privatnik obavlja neki posao jer na njemu želi zaraditi, vratiti uloženo. Kako sam u prošlom mandatu uporno istraživao te iznosio dobivene službene podatke iz ugovora i cijene koje Grad plaća za zbrinjavanje otpada C.I.O.S.-u g. Pripuza, jedini sam političar kojega ta tvrtka i g. Pripuz tuže na sudu zbog, kako kažu, narušavanja ugleda. A riječ je i o prvorazrednom javnom interesu, trošenju novca građana. Gospodarenje otpadom direktno utječe na kvalitetu života građana, ali i na stanje financija samoga grada jer su u tom sustavu troše stotine milijuna kuna godišnje.

 

Da smo razvrgli ugovore Zagreb bi izgledao kao Napulj

* Vi ste i tijekom kampanje govorili kako ne biste naprasno raskidali ugovore s C.I.O.S.-om, nagovještavajući moguće probleme s nagomilanim otpadom. Kako danas gledate na to?



“Isto kao i tada. Nitko razuman ne želi krenuti u potrebne promjene a da za to nema drugo rješenje. Da su ugovori s privatnicima razvrgnuti prvoga dana, Zagreb bi izgledao kao Napulj, zatrpan smećem. Vidimo da ni gradonačelnik nije razvrgnuo ugovore prvoga dana s bilo kime. Vidjeli smo i što se dogodilo s glomaznim otpadom za koji je ugovor istekao zbog prebacivanja planirane količine, nastao je blagi kaos s nagomilanim smećem na ulicama. Nekoliko stotina građana s Čistoćom je redovno ugovorilo termine i iznijeli su glomazni otpad. Kada ga nitko nije danima pokupio, hrpu su vidjeli drugi ljudi, susjedi, iskoristili su priliku da i oni nešto iznesu pa su hrpe smeća postale brda. A reciklažna dvorišta također su bila zatrpana, nisu primala nove količine… No za sve probleme s glomaznim otpadom znali smo unaprijed. Trebalo se pripremiti, javno najaviti poteškoće, a ne negirati problem te predstaviti rješenja A, B i C opcije.”

 

* U javnosti se problematizira suradnja s tvrtkom Lager. Kako komentirate taj gradonačelnikov potez?

“Zasad, to je privremeno rješenje koji ni sutra neće zaživjeti. Riječ je o kupnji drobilica, strojeva, što je pokrenuo još pokojni Bandić prošle godine, sve je prošlo dugu proceduru, natječaj, a novi se gradonačelnik uključio u trenutku potpisivanja odluke o odabiru dobavljača. Sve prijavljene tvrtke dostavile su dokumente iz kojih je vidljivo da ispunjavaju zakonom propisane uvjete, da djeluju u skladu sa zakonom, da odgovorne osobe nisu osuđivane, da nitko nema pravomoćnu presudu. Vlasnik odabrane tvrtke Lager USKOK-ov je optuženik, kao što C.I.O.S. grupa ima identičnu situaciju s g. Pripuzom. Do isporuke strojeva gradonačelnik je odlučio uzeti ih u najam na 60 dana, sad očekujemo odluku o odabiru. S obzirom na medijske napise, ako se dokaže da je riječ o ranijem dogovoru s nekim tvrtkama ili mimo zakona, na svoje će doći oni koji takve postupke uspoređuju s onima bivšega gradonačelnika. Drobilice su mogući dobar početak izgradnje vlastitih kapaciteta za zbrinjavanje nekoliko vrsta otpada. Ostaje problem lokacije jer Jakuševec nije dugoročno rješenje…”

Treba vrijediti moto: plati koliko baciš

* Propitivali ste namjernu opstrukciju natječaja spominjući kako Zrinjevac u svojim kompostanama otvorenog tipa nema kapacitete da zbrine sav biootpad iz kućanstva i spominjali ste da dio otpada protuzakonito završava na Jakuševcu, gdje se miješa s komunalnim otpadom. Jeste li od Holdinga uspjeli dobiti detaljnu dokumentaciju o prodaji biootpada?

 

“Podatke iz Holdinga dobio sam ovih dana, tek ih moram obraditi, puno je materijala za provjeru. Biootpad se već nekoliko mjeseci zbrinjava u kompostani Zrinjevca na Jakuševcu, a onaj miješani dio iz spremnika s pomiješanim drugim otpadom završi na klasičnom odlagalištu na istoj lokaciji. Biootpad je iz Zagreba proteklih godinu dana završavao sumnjivo zbrinut u bioplinarama u okolici Križevaca i Donjeg Miholjca. Na kraju je taj uporabitelj izgubio dozvole pa time i ugovor o zbrinjavanju. A Zagreb je kao opciju B imao samo Zrinjevac koji privremeno može obaviti dio tog posla na kompostani ako je otpad čist. Nedavno je raspisan novi natječaj koji je sada u postupku žalbe. Je li ta žalba osnovana, je li ona uložena da bi se na mjesec dana zaustavio postupak odabira, doznat ćemo uskoro.”

* Kako biste vi riješili problem s odlaganjem otpada u Zagrebu?

“Javnosti bih podastro sve detalje o trenutnoj situaciji vezanoj uz otpad, mogućim problemima u sljedećem periodu, te predstavio plan što će se u vezi s uspostavom sustava gospodarenja otpadom realizirati u mandatu. Naravno, i koliko će što koštati. A to bi konkretno značilo u pet koraka.

Prvo, pokrenuti razgovore sa Zagrebačkom županijom o lokacijama na kojima će se obavljati skladištenje, oporaba i recikliranje otpada. Grad Zagreb sa Zagrebačkom županijom ima potpisan sporazum o zajedničkom zbrinjavanju otpada, prema kojemu se sve sastavnice sustava planiraju realizirati i graditi na području Grada Zagreba. To je, smatram, potpuno neprihvatljivo. U susjednoj županiji postoji više nenaseljenih prostora, također izvrsno prometno povezanih, dakle, puno prikladnijih lokacija nego što je planirani prostor u Resniku za budući centar za gospodarenje otpadom, a tražio bih i lokacije za drobilice, glomazni i građevinski otpad, što je sada sve na Jakuševcu.

 

Drugo, Skupština potom mora donijeti novi plan gospodarenja otpadom, a onda i vezane dokumente koji stvaraju pretpostavke uvođenja reda te uspostave zdravorazumskog, ekonomičnog i ekološkog modela brige o otpadu. Iz dokumenta će se vidjeti u čemu želimo jačati vlastite kapacitete kako bismo i sami mogli oporabiti dio otpada ili ga skladištiti, od glomaznog do plastike i papira. Treba mijenjati i način naplate odvoza koji za miješani komunalni otpad mora biti prema volumenu, a ne prema veličini kante. Također se moraju mijenjati postojeći spremnici i kante na ulicama. Centar grada izgleda kao Kantograd. Postojeći sustav s tri kante može se zadržati samo u privatnim kućama, iako nije idealan. Za višestambene zgrade i širi centar grada treba uvesti drugačije spremnike, ukopane ili poluukopane, zaključane, opremljene senzorima te karticama za korisnike. Tada će sustav postati ekonomičniji, estetski i ekološki prihvatljiviji za građane uz moto: plati koliko baciš.

Treće, planirani centar za gospodarenje otpadom treba mijenjati tako da se pretvori u poslovnu zonu kružnog gospodarstva. Planirana lokacija u Resniku nije prihvatljiva. Četvrto, treba zaustaviti gradnju planirane kompostane u Novskoj, 100 km od Zagreba, kada se pronađe rješenje na lokaciji u suradnji sa Zagrebačkom županijom ili u Zagrebu. Treba unaprijediti i kompostane otvorenog tipa Zrinjevca za travu, lišće i grane s trgova i javnih površina. Moderna rješenja nude i bržu obradu, a rezultat treba biti kompost koji će se davati građanima za cvjetnjake i vrtove. I peto, sve navedeno stvorit će pretpostavku da zaključimo kada će se zatvoriti odlagalište Jakuševec kakvo poznajemo. Odlagati otpad na hrpu i zatrpavati ga više nije prihvatljivo rješenje.

Prihod od parkiranja oko bolnica neće spasiti Grad

* Nedavno se problematizirala i najava ponovnog naplaćivanja parkiranja oko zagrebačkih zdravstvenih ustanova. Kako na to gledate?

“Taj dodatni prihod od parkiranja neće spasiti Holding ni Grad, no uvodi se red. Zalažem se da se ispred bolnica ipak osigura besplatno parkiranje za ljude koji idu na preglede itd. te da se to veže uz potvrdu iz sustava naručivanja pacijenata.”

* U Gradu je provedeno niz uhićenja, a neki tvrde da su i u ovom slučaju pale “sitne ribe”. Kako vi komentirate ta uhićenja?

“Ako se krene odlučno do kraja u raščišćavanje svih sumnjivih poslova i afera o kojima su brujali mediji i javnost i mi pojedini zastupnici, uhićenja i procesa će biti još puno. Kriminal je kriminal, no nedavno smo gledali samo procesuiranje osoba koje više nisu u poziciji moći i utjecaja, a iznosi štete su kikiriki u odnosu na moguću financijsku štetu iz afera poput pročistača otpadnih voda ili žičare Sljeme.”

* Kako komentirate ponuđena rješenja vezana uz mjere roditelj-odgojitelj?

“Trenutnom odlukom Skupštine zaustavljeni su novi zahtjevi. Bio sam sklon produljenju tog roka kako bi sve trudnice, odnosno roditelji koji uskoro očekuju treće dijete i planirali su aplicirati za ovu mjeru to mogli učiniti. No mjeru treba dugoročno ukinuti i odmah ponuditi nove, fokusirati se i na obitelji s jednim i dvoje djece, i to s jednokratnim potporama. Više od toga je izvan moći jedinica lokalne samouprave, o tome brigu treba voditi država.”

* Kako biste ocijenili novu upravu Zagrebačkog holdinga?

“Direktnim imenovanjem Tomašević je prekršio predizborno obećanje da će se za popunu menadžerskih pozicija ići na natječaje te da se neće djelovati kao dosad kada je gradonačelnik sam odlučivao koga će gdje zaposliti. Rezultatima rada nove uprave Holdinga tek ćemo svjedočiti, očekujem da budu efikasni u rješavanju problema te da djelovanje bude u skladu sa zakonom.”

Bandić je neusporediv s Tomaševićem

* Je li iz ovoga što smo dosad vidjeli od Tomaševića moguće vući paralelu između njega i pokojnog Bandića?

“Ne. Bandićevi zadnji mandati su zbog goleme prouzročene štete neusporedivi sa sadašnjom situacijom. Grad je toliko devastiran i osiromašen u svakom smislu, da to nitko u budućnosti neće ponoviti. Nadam se i vjerujem da u Tomaševićevu mandatu teme neće biti korupcija i klijentelizam, nego efikasnost upravljanja i odlučnost u donošenju potrebnih teških odluka kako bi Zagreb krenuo sa svekolikom obnovom, od urbane, upravljačke, protupotresne do financijske.”

* Možete li izdvojiti tri najkvalitetnija Tomaševićeva poteza od početka mandata?

“Prvo, naručena je dubinska revizija gradskih financija. Drugo, počela se raščišćavati komplicirana situacija s otpadom. I treće, gradski pročelnici i voditelji podružnica Holdinga te uprave gradskih trgovačkih društava birat će se na javnom natječaju.”

* Kako ocjenjujete rad njegovih najbližih suradnika?

“Dosad sam mogao vidjeti aktivne samo zamjenike jer još nije došlo do ekipiranja suradnika na pročelničkim mjestima. Očekivao sam i dosad da ću vidjeti širi tim suradnika, stručnjaka, no ako i postoje, javnosti su ostali nepoznati.

* Koji su, po vašem mišljenju, krivi koraci u Tomaševićevu gradonačelničkom mandatu?

“Očekivao sam da će odmah smijeniti stare i postaviti privremene upravitelje na ključne pozicije u gradskim uredima i trgovačkim društvima, kako bi se smijenili nesposobni i zna se kako i od koga instalirani direktori, pročelnici, voditelji… jer se u svim segmentima velikog gradskog sustava stvari hitno moraju pokrenuti s mrtve točke.”

Kao da kultura i sport nisu u fokusu, a morali bi biti

* U kakvom su stanju druge gradske tvrtke, od ZET-a do Vodovoda?

“Još ne vidim ni kadrovska ni programska rješenja jer se u navedenim tvrtkama nije dogodilo ništa, a grcaju u problemima, vođene bez jasnog plana, stihijski. Posebice ZET. A jedan od takvih rezultata je projekt žičara koja je “pojela” 100 milijuna eura, a nije za korištenje, nema sve potrebne dozvole. Nečuveno, sramotno, štetno!”

* Problematične su i brojne kulturne ustanove, kao i upravljanje sportskim objektima, ali izgleda da ni na to zasad Tomašević i njegovi suradnici nemaju konkretne odgovore. Kakav je vaš dojam o tome?

“Nemam informacija o stavu i planu gradonačelnika o kulturi ili sportu. Nažalost, kao da kultura, pa ni sport nisu trenutno u fokusu. A morali bi uvijek biti. Očekivao sam promjenu svih članova uprava/kazališnih vijeća kulturnih ustanova u kojima Grad ima svoje predstavnike, posebno bih naglasio situaciju u HNK, gdje su brojni problemi. MUP je podnio DORH-u kaznenu prijavu protiv intendantice Vrgoč, a ranije je bilo i više prijava zaposlenika za mobing i zbog toga brojnih odlazaka zaposlenika. Kad je o sportu riječ, u javnosti možemo saznati i za brojne probleme u Sportskom savezu grada Zagreba koji financiramo sa 135 milijuna kuna godišnje.”

* Kako biste ocijenili suradnju između gradske i nacionalne vlasti?

“Ocjenjujem da je dobra, iz dostupnih informacija. Odmah nakon ulaska u ured gradonačelnika Tomaševićev se susreo s premijerom Plenkovićem, što je bio očekivan i dobar potez. Ta je suradnja nužna, riječ je o glavnome gradu, obnova od potresa svima bi trebala biti prioritet. Grad nema alternativu suradnji s Vladom i brojnim ministarstvima, vidi se dinamika suradnje i sastanaka. Još kad bi stradalnici u potresu od toga imali konkretnu korist, rekli bismo da su uloženo vrijeme i trud rezultirali onim što se od vladajućih i očekuje – uspješnim rješavanjem problema građana, brizi o interesima građana i javnom interesu općenito.”

Facebook Comments

Loading...
DIJELI