MARIĆ ZAKUHAO SVAĐU S LOKALNIM ‘ŠERIFIMA’: Za razliku od opreznog Plenkovića, Marićevi suradnici smatraju da je krajnji čas za provedbu nužnih reformi

Foto: Pixsell

Pokušati pronaći balans između funkcioniranja ekonomskog i zdravstvenog sustava, bila je krilatica premijera Plenkovića koju je promovirao u drugom valu borbe s pandemijom koronavirusa.

No izgleda da je taj zacrtani plan ipak podbacio jer broj oboljelih od koronavirusa nezaustavljivo raste, Hrvatska polako, ali sigurno gubi bitku s nepoznatim neprijateljem, a uz to što zdravstveni sustav pleše oko ruba provalije, gospodarstvenici strahuju od novog potpunog zatvaranja, dok ugostitelji i oni koji su već zatvoreni već desetak dana simbolično pale svijeće, aludirajući na propast koja im slijedi.

U tim kompleksnim i izvanrednim okolnostima solidarnost bi trebala biti ključ opstanka, no čini se da prvi koji bi hrvatskoj javnosti trebali pokazati solidarnost na djelu padaju upravo na tom ispitu. To potvrđuju glasine o pobuni među lokalnim dužnosnicima, u čemu prednjače HDZ-ovi župani koji su se na noge digli zbog izmjena Zakona o financiranju lokalne i regionalne samouprave.

Nastavak pritiska

Te su izmjene do te mjere iživcirale lokalne šerife, da su na sastanku premijeru Andreju Plenkoviću jasno dali do znanja da mu takvo što neće proći, posebice sada kada u većini lokalnih jedinica traju užurbane pripreme za nadolazeće lokalne izbore koji bi se trebali održati u svibnju iduće godine.

Pobunu župana i ostalih lokalnih dužnosnika ove su izmjene izazvale zbog toga što bi one trebale rezultirati padom plaća u županijama, općinama i gradovima pa lokalni dužnosnici pritišću Plenkovića od kojega zahtijevaju da im priskoči u pomoć. Ne bi u tome bilo ništa neobično da se među prvima nisu pobunili Plenkovićevi stranački kolege, odnosno HDZ-ovi župani.



Glas protiv izmjena zakona digao je šibensko-kninski župan Goran Pauk, a upućeni svjedoče kako će na Plenkovića pokušati utjecati osječko-baranjski župan Ivan Anušić, potpredsjednik HDZ-a, ali i najutjecajniji član vladajuće stranke u slavonskom kraju. Uz ovu dvojicu revolt se navodno osjeti i u Ličko-senjskoj županiji kojom rukovodi bivši HDZ-ovac Darko Milinović, no atmosfera je usijana i u ostalim županijama, neovisno o stranačkom predznaku.

Lokalni dužnosnici planiraju se udružiti te nastaviti vršiti pritisak na Plenkovića i opirati se izmjenama koje iz zabrinjavaju ponajprije zbog njihova opstanka na pozicijama.

Valja spomenuti kako bi korekcije spornog zakona rezultirale time da teret fiskalnog izravnanja države preuzme na sebe, međutim, tim bi se činom lokalnoj i regionalnoj samoupravi godišnje na raspolaganju ostavile dodatne dvije milijarde kuna od poreza na dohodak, ali bi se taj novac trebao računati kao tekuća pomoć države, što će u nekim lokalnim jedinicama rezultirati time da se ukupan iznos tekuće pomoći digne iznad deset posto njihovih prihoda.

Slijedom toga lokalci su u strahu zbog pada svojih plaća, ali i plaća njihovih zamjenika te ostalih koji su zaposleni na raznim pozicijama u općinama, gradovima i županijama. Lokalni dužnosnici odbacuju, međutim, tezu da je ovdje riječ o borbi za plaće uhljeba, upravo suprotno, tvrde kako za manje plaće od postojećih nitko neće ni htjeti raditi u lokalnim jedinicama, a time će se dovesti u pitanje njihova opstojnost.

Sukobe između premijera i lokalnih dužnosnika zakuhao je ministar financija Zdravko Marić koji je i na nedavno održanoj sjednici Vlade naglasio kako se novac za izravnanje neće smatrati tekućom pomoći kada je riječ o uvjetima za dugoročno zaduživanje. Drugim riječima, Marić im je omogućio zaduženje za kapitalne projekte, ali princip na kojemu inzistira neće se primijeniti kod mjerila za plaće pa bi one na inzistiranje ministra financija u pojedinim sredinama mogle osjetno pasti, no iz njegova resora poručuju kako to i jest cilj te da se uistinu svi moraju solidarizirati i početi štedjeti s obzirom na krizu koja nam predstoji.

Da se pita samo Marića, on bi ograničio maksimalne plaće lokalnih dužnosnika, objašnjavaju nam njegovi suradnici, no Plenković je s time prilično oprezan jer, za razliku od ministra koji se brine o financijama, predsjednik Vlade vodi računa i o političkom aspektu ove priče te mu nije u interesu prije lokalnih izbora ulaziti u ozbiljnije svađe sa županima iz svojih redova, posebice sada kada su okončani izbori u HDZ-u. Bez obzira na to, kratak pogled na imovinske kartice u kojima su navedene plaće lokalnih dužnosnika otkriva nerazmjer u primanjima.

Tako neki župani imaju veće plaće od premijera, u nekim općinama koje ne uspijevaju pokriti vlastite troškove primanja načelnika premašuju primanja župana, a nelogičnosti se nižu unedogled. Iako i sam Plenković zazire od sukoba uoči lokalnih izbora, izgleda da su oni neizbježni jer i Europska komisija od Hrvatske zahtijeva da se uhvati ukoštac s reformom lokalne samouprave koja se godinama odgađa.

Slijedom toga, Plenković je već najavio značajne promjene u funkcioniranju općina, gradova i županija koje bi trebale uslijediti tek nakon svibnja, a premda ih je odgodio, nemiri se u pojedinim lokalnim jedinicama već sada naziru. Uz Marića, nezahvalnu ulogu u provedbi ove reforme ima jedan od omiljenih premijerovih suradnika, mladi ministar Ivan Malenica, u čijem se resoru provodi dubinska analiza.

Razmataju se tako mogućnosti spajanja pojedinih općina, u planu je ukidanje dužnosničkih pozicija te članova lokalnih vijeća, a sve to trebalo bi rezultirati uštedom od minimalno sto milijuna kuna. Plenković bi po naputku europskih poglavara do kraja mandata trebao, pa u konačnici i morao prepoloviti broj lokalnih dužnosnika, a prvi korak prema tom cilju je ukidanje pozicija zamjenika načelnika, gradonačelnika i župana.

Drugi dio reforme uključuje smanjenje petine broja članova lokalnih predstavničkih tijela, a u Maleničinu resoru otkrivaju nam kako su analize koje provode u završnoj fazi. Cilj je ove reforme osigurati funkcionalno spajanje općina, a tu je važno naglasak staviti na učinkovitost, održivost i, ono najvažnije, transparentnost. Upravo je ta posljednja stavka ono na čemu se najviše inzistira iz Europe, o čijim financijskim injekcijama i ovisi hrvatski izlazak iz koronakrize.

Ciljevi su jasni

Premda su ciljevi i ideje jasno razrađeni, te ih se na papir lako dalo posložiti, drugi dio plana koji uključuje primjenu tih reformi već sada izaziva animozitet među predstavnicima lokalnih jedinica, koji Plenkoviću i članovima njegove vlade izazivaju glavobolje. Za razliku od opreznog Plenkovića, Marićevi suradnici smatraju da je krajnji čas za odlučno djelovanje i provedbu nužnih reformi, no to bi se moglo odraziti na rezultate izbora pa je iz tog kuta gledišta jasno zašto Plenković cijeloj priči pristupa tako oprezno.

I županima je na sastanku obećao nove dogovore i pregovore, po njegovu zagovoru sindikatima u javnim službama obećane su isplate božićnica, premda sve to kod Marića izaziva zgražanje, ali time što ostaje u Vladi koja donosi odluke s kojima se ne slaže potpuno ipak potvrđuje da mu je najviše od svega stalo do političke fotelje.

Facebook Comments

loading...
Loading...
DIJELI