Vojni analitičar portala Obris.org. Igor Tabak komentirao je za portal Dnevno činjenicu da kao vojni analitičar javno zastupa ideju kako je švedski borbeni avion Gripen najbolji i najprimjereniji izbor za Hrvatsku, dok je istovremeno poznato kako se na portalu za koji piše već duže vremena nalazi reklama švedske SAAB grupe za borbeni avion Gripen. U pitanju je oglas na kojem uz fotografiju Gripena stoji natpis “Bez obzira na vašu prošlost, budućnost je Gripen”, a koji se već nekoliko godina nalazi na ovom specijaliziranom portalu, iako su s vremena na vrijeme mijenjana gesla. Tabak je već bio izložen kritikama novinara jednog dnevnog lista koji ga je prozvao da time krši etička načela novinarskog izvještavanja tvrdeći da prilikom svojih javnih istupanja ne otkriva činjenicu da na svom portalu reklamira opciju koju, pored svih drugih, i zastupa, zbog čega je dovedena u pitanje neovisnost analitičara koju publika moguće pretpostavlja. Za Dnevno je ukazao na nelogičnosti koje vidi u toj argumentaciji.
Je li suradnjom portala Obris.org i SAAB grupe narušena vaša vjerodostojnost?
Nastavio je objašnjavati kako je ministar obrane govorio o ponudama i procesima o kojima nije trebao ništa znati.
“Ministar je u Brodosplitu prilikom polaganja kobilice za nove obalne ophodne brodove, sedam dana prije isteka roka za podnošenje ponuda, komentirao medijske napise o pojedinim ponudama prije isteka roka za podnošenje ponuda, bez obzira na to što nije član međuresornog povjerenstva, ulazeći u ocjenjivanje pojedinih ponuda i njihova sadržaja, iako uopće ne bi trebao znati kako te stvari izgledaju. Tada se još nije ni moglo znati hoće li ta ponuda biti zadovoljavajuće podnesena i hoće li zadovoljiti uvjete da uopće bude razmatrana”, komentirao je Tabak osvrte ministra na objavljene dokumente s ponudom američke tvrtke ProAeronautics.
Što se tiče same reklame SAAB grupe, Tabak poručuje kako njegov portal nije jedini medij koji je reklamirao švedski borbeni avion te se pita je li to razlog da ti mediji više nikada ne pišu o nabavi borbenih aviona? Tvrdi i kako je jedan od portala na kojem je svojedobno osvanula reklama za Gripen i službeno glasilo ministarstva “Hrvatski vojnik”.
“Ja sam samo novinarskom praksom došao do dokumenta za koji sam smatrao da bi mogao biti zanimljiv javnosti, baš kao što su neki drugi novinari spominjali francuske Rafale ili ponude gospodine Zubaka koji je nudio Mirage 2000, a o kojima se u zadnjih godinu i pol dosta pisalo. Unatoč tome, sve te ostale situacije nisu zaslužile kritike ministra sa službene pozornice uz navođenje koje su reklame na kojoj internetskoj stranici. Dapače, koji dan poslije isti ministar na konferenciji u Sheratonu izjavljuje da je tu bila riječ o širenju kaosa i hibridnom djelovanju. Za kraj, ovakvih reklama je bilo i u Jutarnjem listu i u Hrvatskom vojniku koji je službeno glasilo Ministarstva obrane, Poslovnom dnevniku, Lideru i cijelom nizu glasila. Postavljam pitanje, jesu li to sada mediji koji više ne bi smjeli napisati jednu riječ o javnoj nabavi borbenih aviona i zašto je to argument da se difamira mene i Obris”, pita se Tabak te nadodaje:
“Mislim da se ljudi ne bi trebali zavaravati da komentari u medijima ili oglasi u normalnoj situaciji mogu bilo kako utjecati na rad državnih tijela popunjenih plaćenim stručnjacima koji imaju sve resurse za rad”, zaključuje Tabak
Kada je u pitanju sporna reklama na portalu Obris.org. Tabak tvrdi da reklama nikada nije bila prikrivana: “Reklama o kojoj pričamo nije skrivena ili teško vidljiva. Ona se nalazi na svakoj pojedinoj stranici koju se otvori na našem portalu, i jasno govori da tu postoji marketinški odnos, kao i o kojoj se tvrtki radi. Nema tu nikakvog skrivanja ili zavaravanja ni javnosti ni čitatelja”, odgovara Tabak
Za kraj, pitali smo čemu reklame za borbene avione u novinskim glasilima ako mediji u načelu ne bi trebali imati nikakvog utjecaja na odluke državnih tijela.
Tabak odgovara kako na to pitanje ne može odgovoriti sa sigurnošću, budući da to ovisi o marketinškim strategijama pojedinih oglašivača, ali tvrdi kako se članovi povjerenstva i ljudi koji trebaju odlučivati o pristiglim ponudama imaju pravo informirati iz svih vrsta izvora kako bi donijeli pravu odluku.