TEŠKO RAZOČARANJE KAMPANJOM! Mamić i Pucarić za Dnevno o najvećim promašajima: ‘Kandidati su loši komunikatori! Recitiraju na sučeljavanjima i samo vrijeme’!

Foto: Pixsell

Sve je bliži 16. svibnja kada će održati jedni od najnapetijih lokalnih izbora u povijesti jer do promjene gradonačelnika dolazi u sva četiri velika grada. Osmi su to po redu lokalni izbori od hrvatske samostalnosti.   U međuvremenu vodit će se žestoke kampanje, a s komunikacijskim stručnjacima razgovarali smo o tome kako ocjenjuju dosadašnji tijek kampanje koja ulazi u završni tjedan, barem što se prvog kruga tiče.

Za Dnevno su govorili stručnjakinja za odnose s javnošću i marketing, Ankica Mamić, te komunikacijski stručnjak i politički analitičar s Londonske škole za odnose s javnošću, Zoran Pucarić.

Na pitanje po čemu je ova kampanja specifična i po čemu ćemo je pamtiti, Ankica Mamić kaže kako je razočarana jer niti jedna nije kreativna ili inovativna.


Mamić: “Kampanja je neinventivna”

“Nažalost ova kampanja je bilo vrlo neinventivna u smislu artikulacije onoga što kandidati nude i uz najbolju volju nisam uspjela primijetiti niti jednu kampanju koja bi na neki način intrigirala ljude koji se još nisu odlučili. Za one koji se nisu odlučili, za njih kampanja nije ni važna. Ti ljudi imaju svoje političke preferencije i biraju bez obzira na to imao ili nemao kandidat kampanju. Kakva god da je, njihov stav neće ništa promijeniti. To su mahom članovi stranke, volonteri, simpatizeri stranke i tako dalje, za njih vam kampanja ne treba. Ali treba za one koji su još neopredijeljeni, one koji ne pripadaju nekoj političkoj opciji zbog čega traže neku poruku koja će njih motivirati da izađu na izbore i glasaju za tu osobu”, govori nam Mamić.



Nadodaje kako se to vidi i iz anketa

“To potvrđuju i istraživanja. Očito je da gotovo svi ostaju u svojim bazenima, ovo što je trebalo ići prema neodlučnim biračima ili onima koji po prvi puta izlaze na izbore je vrlo nekreativno i neinventivno. Ništa što bi moglo nagnati neodlučne birače”, rekla je Mamić.

Ipak, treba vidjeti do kraja kampanja, možda se nešto i preokrene.

Moguća je prljava kampanja u drugom krugu

Smatra kako prljave kampanje za sada nema, ali da bi se curenje informacija moglo intenzivirati u drugom krugu.

Za sada još nema nekih velikih prljavština, ali kako će kampanja odmicati, moglo bi doći i do toga, osobito u drugom krugu kada dođe do “borbe prsa o prsa”.

Što se tiče uloge predsjednika Milanovića, Mamić ne vidi da je znatnije angažiran.

Milanović se ne petlja previše

“Mislim da je predsjednik više fokusiran na sebe u svakom slučaju, ali vjerojatno bi stao iza SDP-ovog kandidata kada bi došlo do sukoba s primjerice kandidatom HDZ-a. Ne bih rekla da je u nekoj kampanji, a s druge strane, premijer je po prirodi stvari u kampanji”, zaključila je Mamić.

S kampanjom nije zadovoljan ni Pucarić, ipak, kao glavnu odrednicu ove kampanje vidi smjenu vlasti u svim velikim gradovima i smrt Milana Bandića.

Pucarić: “Kampanju će obilježiti smrt Milana Bandića”

“Ovu kampanju je obilježila smrt gradonačelnika Milana Bandića i to je izazvalo probleme mnogima koji su svoju kampanju pozicionirali prema pokojnom gradonačelniku.Tako imate “mirnog čovjeka za Zagreb” koji je trebao biti potpuna suprotnost pokojnom Bandiću, a onda se iz toga poslije morao izvlačiti slogan. Dakle, gospodin Milan Bandić je uvelike utjecao na način kako su postavljene kampanje i imam osjećaj da je recimo HDZ istog trena zažalio što je izašao s ovim kandidatom. Da je prošao još koji dan, mislim da bi izabrali nekoga drugoga”, rekao je Pucarić

“Kampanju će obilježiti i to što u sva četiri velika grada imamo situaciju da dolazi do promjene gradonačelnika”.

“60 do 70 posto programa se preklapa, treba se znati istaknuti”

“Izbori za gradonačelnika su duboko personalizirani, dakle svaki kandidat za gradonačelnika sebe prodaje kao glumca, prezentera. On mora biti čovjek koji će motivirati ljude i koji ima sposobnost uvjeriti ljude da je on taj koji će nešto napraviti. Kada analizirate programe svih tih kandidata, pa 60 do 70 posto svih tih programa se preklapa. Svi bi se kandidati vrlo lako mogli dogovoriti i usuglasiti oko toga da treba urediti ulicu, izgraditi podvožnjak, vrtić ili da ova ili ona škola nije dobra i da je treba popraviti. Oko toga se svi mogu složiti. Ali ono što je bitno i što donosi pobjedu je kandidat koji će se nametnuti biračima i očarati ih i uvjeriti da je upravo on taj.

Nema kandidata koji se znaju nametnuti

Problem je što takvih kandidata baš i nema. Svi oni imaju otprilike dvije različite taktike. Jedna taktika je pojednostavljeno rečeno prema njihovim biračima, a druga komunikacijska taktika odnosi se na neodlučne koje bi još eventualno mogli dohvatiti. Naravno, niti jedan kandidat ne može dohvatiti sve neodlučne jer birači često imaju svoje zadane preferencije svjetonazore i okvire kojih se neće odreći. Imate recimo gospodina Štimca u Rijeci koji je sad prema trenutnim anketama drugi nakon kandidata Filipovića iz SDP-a i zanimljivo je za njega da hvata birače i s lijeve i s desne strane. Tako da će gospodinu Filipoviću biti vrlo neizvjesno ako s tim kandidatom završi u drugom krugu.

Sve je pitanje kako će se gospodin Štimac pozicionirati sada i hoće li uspjeti uvjeriti birače da je on pravi izbor. Dakle, kao što smo gore rekli, pitanje je kako vi predstavite taj program, sa koliko entuzijazma, energije, pravih riječi.

Filipović je mislio da je provociranje Tomaševića dobra ideja

“Kada govorimo o Zagrebu, taj dio posla nitko nije dobro odradio. Ako pogledate sučeljavanje kandidata na Z1 televiziji, gospodinu Filipoviću je vjerojatno netko rekao da je konstantno dobacivanje tijekom sučeljavanje i provociranje Tomaševića dobra ideja i da će se to svidjeti njegovim biračima. Međutim, toliko daleko je otišao s tim, da je i njegovim biračima vjerojatno bilo iritantno.

Škoro ponavlja da je ovo cirkus

Jednostavno ne vidim kandidata koji dobro komunicira. Gospodin Miroslav Škoro je recimo na trenutke djelovao čak nezainteresirano do razine ‘što ja radim ovdje’, a onda je rekao da je ‘ovo cirkus’. On se kandidirao i odlučio biti dio tog kako kaže cirkusa. Ako si već odabrao biti u tom ‘cirkusu’ onda je bezveze stalno komentirati da je ovo cirkus.

Kandidati su loši komunikatori i loše su pripremljeni

“Bilo je tu i tamo dobrih dosjetki, ali nije bilo to završeno. Oni koji su je imali, nisu znali nastaviti, nije bilo onog sljedećeg koraka, idemo zakucati. E tog zakucavanja nema”, rekao je Pucarić.

Na pitanje je li to do karizme ili PR-a, Pucarić odgovara kako je najveća krivnja na onima koji ih nisu pripremili.

“Kandidati jednostavno nisu dobro pripremljeni. Mislim da tu dosta krivnje leži na PR-u. Komunikacijski timovi koji rade s kandidatima, bi trebali raditi više i mislim da nisu napravili pretjerano dobar posao”, govori nam Pucarić i ističe kako neki kandidati dolaze potpuno nespremni na sučeljavanja.

“U takvom formatu sučeljavanja prva minuta je bitna i tu se stječe prvi dojam, a drugu priliku nemate. Tu prvu minutu morate odraditi vrhunski”, naglasio je Pucarić.

Recitiraju na sučeljavanjima i gube vrijeme
Složio se i s time da je recitiranje kandidata u uvodnom predstavljanju na sučeljavanju vrlo loše.

“Oni gube vrijeme između ostalog na ‘dobar dan, poštovane gledateljice i gledatelji, ja sam taj i taj, iz te i te sam stranke za gradonačelnika’. To sve znamo, i upravo si izgubio 15 sekundi na nešto što svi znamo. Imaš 45 sekundi da pokažeš da si dinamičan, da znaš što želiš, da želiš to ostvariti i da ćeš nešto uistinu napraviti. To moraš u 45 sekundi prezentirati”, rekao je Pucarić.

Poštena prljava kampanja

Kada je riječ o prljavoj kampanji, ističe kako se to treba pametno koristiti i pritom treba paziti da se ne plasiraju laži.

“Uvijek imamo prljavu kampanju i bez toga se ne može. Sad je sve na stožerima kako će to odigrati. Imali smo sada situaciju gdje je jedan kandidat otkrio nešto o drugom, pa je ovaj drugi to demantirao. Treba se paziti da se ne plasiraju laži i insinuacije”, upozorava Pucarić.

Ako imate informaciju, onda ćete to iskoristiti
“Ako izbacite nešto što nije točno, to je onda loša kampanja. Ali naravno, negativna kampanja se ne može izbjeći. Ako protukandidat ima putra na glavi onda to naravno iskoristite. Pogledajte kako izgledaju kampanje u Velikoj Britaniji. Tamo se kandidati doista tuku. Ako imate neku informaciju, onda tu informaciju koristite. Obično se takvi kandidati niti ne kandidiraju jer znaju da bi im se svašta moglo izvući jer naravno, ako nešto nezgodno izađe, vi ste gotovi”.

Kampanja se preselila na društvene mreže

“Društvene mreže postale su nužnost, bez njih se više ne može, pogotovo u vrijeme pandemije. U situaciji u kojoj nemate okupljanja, sve je prešlo u online sferu. Koriste se apsolutno sve društvene mreže i koriste se sve mogućnosti koje pružaju. To je jako dobro i olakšava stožerima da se sve skupa pripremi i jednostavnije je doći do birača i plasirati informacije ako se to dobro odrađuje”, zaključio je Pucarić.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI