Krunoslav Šokac izabran za umjetničkog ravnatelja Ansambla LADO

Foto: Cropix

Jedini profesionalni folklorni ansambl u Hrvatskoj Lado dobio je novog, šestog umjetničkog ravnatelja. Odlukom Upravnog vijeća Lada, na to je mjesto imenovan Krunoslav Šokac, nekadašnji dugogodišnji član ansambla u rangu solista, diplomirani etnolog i povjesničar, koreograf te sadašnji zaposlenik Škole za klasični balet u Zagrebu u odjelu za narodne plesove.

Šokac je iz Baranjskog Petrovog Sela, a rođen je u Osijeku 1978. godine. U Ladu se zaposlio s devetnaest godina, a član je Hrvatskoga etnološkog društva, Hrvatskog društva profesionalnih baletnih umjetnika i Matice hrvatske, te stručni suradnik Hrvatskog sabora kulture. Šokac je i vodio čitav niz amaterskih folklornih skupina, bio je i umjetnički voditelj dubrovačkog Linđa, bavi se i skupljačkim radom i terenskim istraživanjem, posebno na području rodne Baranje, a između ostaloga, autor je jedne od najboljih koreografija nastale u posljednja dva desetljeća u Hrvatskoj ‘Ej, sviraj Pavo – pjesme i plesovi Baranje’ koja je i na repertoaru ansambla Lado i koju su članovi ansambla uvijek izvodili s velikim oduševljenjem.

Za udrugu Pasionska baština osmislio je tri koncerta na kojima je zagrebačkoj publici predstavljeno crkveno pučko pjevanje Hrvata u Podunavlju, uredio je nekoliko nosača zvuka od kojih su neki i nagrađeni Porinom, a autor je i brojnih stručnih radova. I ne najmanje važno, odličan je plesač i pjevač moćnoga glasa.

Šokac se za mjesto umjetničkog ravnatelja Lada kandidirao i prije četiri godine, kada je Upravno vijeće na to mjesto izabralo poznatog hrvatskog etnologa i etnokoreografa Andriju Ivančana, koji ovaj put nije izborio njihovo povjerenje, iako se kandidirao za drugi četverogodišnji mandat. Predsjednik Upravnog vijeća Lada Tvrtko Zebec koji je na to mjesto izabran u kvoti Ministarstva kulture – koje imenuje četiri od sedam članova, preostala tri člana bira ansambl izjavio je Krunoslav Šokac izabran za umjetničkog ravnatelja jer mu je program bio najzaokruženiji i najcjelovitiji, iako su i preostala dva kandidata imala dobre programe. Uz Andriju Ivančana, kandidat je bio i Tomislav Habulin. Uz Tvrtka Zebeca, u Upravnom vijeću Lada su i bivši ravnatelj Lada Krešimir Dabo, Naila Ceribašić iz Instituta za etnologiju i folkloristiku, Katarina Bušić iz Etnografskog muzeja u Zagrebu, te Tomislav Štrok, Tamara Horvat i Helena Štrbac iz ansambla Lado.

“Sva tri kandidata su i u programima i u razgovoru s Upravnim vijećem potvrdila da će nastaviti put koji su u Ladu utemeljili Zvonimir Ljevaković i Ivan Ivančan. A Krunoslav Šokac je po našoj ocjeni ovog trenutka najbolji izbor” rekao je Tvrko Zebec.



A kako bi novoimenovani umjetnički ravnatelj Šokac, koji će to mjesto preuzeti sredinom travnja, ukratko predstavio svoj program?

“Prihvaćeni Prijedlog umjetničkog rada ansambla temelji se na tri glavna principa, tradiciji, suvremenosti i izvrsnosti. Okosnicu Prijedloga čine plesni programi, a obuhvaća i uvažava sve druge specifičnosti i prednosti Lada – plesni ansambl i folklorni zbor u jednome, tri samostalna izvođačka tijela – Ladarice, Vokalisti Lada i Orkestar, bogat fundus narodnih nošnji, glazbenici multiinstrumentalisti, tradicionalni božićni i uskrsni koncerti, praćenje trendova u drugim izvedbenim umjetnostima, uključivanje u aktualnu kulturnu scenu kroz posebne projekte… U interpretaciji i scenskoj primjeni hrvatske glazbene i plesne baštine pažnja će se dodatno usmjeriti na danas iznimno aktualan fenomen zaštićenih nematerijalnih kulturnih dobara, bilo da je riječ o dobrima upisanim na UNESCO-ovu Reprezentativnu listu nematerijalne kulturne baštine čovječanstva ili Registar Ministarstva kulture RH” kaže Šokac.

A kako Šokac ima solističko plesno-pjevačko iskustvo iz Lada, što misli da bi u Ladu trebalo hitno mijenjati?

“Biti plesač i pjevač-solist Lada gotovo punih dvadeset godina iznimno je iskustvo i čast. U 71 godinu postojanja repertoar Ansambla, organizacija rada i koncept prikazivanja narodnih plesova i pjesama na sceni poznat kao Zagrebačka škola folklora osmišljeni su znalački i potvrđeni kao vrhunski. Na ovako dobro postavljenim temeljima potrebno je i dalje nadograđivati repertoar te raditi na poboljšanju tehničke i stilske kvalitete izvedbe, produkcije i u konačnici općeg umjetničkog dojma” kaže Šokac, kojeg smo pitali i što namjerava mijenjati u repertoaru Lada.

“Hrvatska je svjetski fenomen po raznolikosti plesne i glazbene tradicijske kulture i osobito tradicijskog ruha. Postojeći, pomno birani repertoar, planira se nadopuniti novim koreografijama koje će obuhvatiti kulturna područja čija plesna i glazbena baština nije dosad umjetnički obrađena za Lado. Primjena autentičnih glazbenih, plesnih i odjevnih predložaka, kvaliteta izvedbe, dobro osmišljeni programi, visoka izvedbena razina i umjetnički dojam glavni su aduti Lada, kako kod domaće tako i svjetske stručne i šire javnosti” kaže Šokac.

Mnoge će zanimati i njegov stav o tome treba li Lado ostati otvoren novim koreografijama.

“Na to sam vam pitanje donekle već odgovorio. Cilj i misija Lada je istraživanje i prikazivanje najljepših primjera hrvatske plesne i glazbene baštine. Stvaralački genij hrvatskoga naroda ostavio nam je u nasljeđe doista neiscrpan izvor plesnih, glazbenih i odjevnih tradicijskih obrazaca. To obvezuje Lado na permanentno istraživanje, interpretiranje i prikazivanje hrvatske plesne i glazbene baštine što svakako podrazumijeva i otvorenost prema novim koreografijama” misli Krunoslav Šokac.

Ansambl Lado koji je cijele prošle godine obilježavao sedamdeseti rođendan, osnovan je 1949. ukazom Vlade Narodne Republike Hrvatske. Prva ravnateljica bila mu je Ines Ivanišević (majka poznate zagrebačke umjetnice Latice Ivanišević i supruga pjesnika Drage Ivaniševića), a prvi umjetnički ravnatelj karizmatični Zvonimir Ljevaković, koji se na tome mjestu zadržao od osnutka ansambla pa sve do 1974. godine, gotovo četvrt stoljeća.

Ljevaković je najzaslužniji za Ladov umjetnički credo koji iznimno poštuje izvornost narodnih pjesama i plesova uz krajnje iznijansiranu i opreznu umjetničku stilizaciju, po čemu se Lado razlikuje od brojnih drugih folklornih ansambala nastalih u okrilju nekadašnjeg Istočnog bloka u kojem je pristup folkloru obogaćen utjecajima iz baleta, ali i iz nekih sportskih disciplina. Nakon Ljevakovićeva odlaska u mirovinu, na mjesto umjetničkog ravnatelja dolazi drugo veliko ime hrvatske etnokoreologije, Podravac Ivan Ivančan. Od 1983. pa do 1991. godine na mjestu umjetničkog ravnatelja je Hanibal Dundović, od kojega Lado preuzima Ivančanov sin Ivan Ivančan mlađi, te ostaje na tome mjestu gotovo četvrt stoljeća, kada ga na tom položaju zamjenjuje polubrat Andrija Ivančan.

Trenutačno su, nažalost, svi koncerti ansambla Lado, pa i oni uskrsni, baš kao i nastup orkestra Lada u Beogradu, otkazani zbog koronavirusa. A kad virus postane prošlost, pred ansamblom i novim umjetničkim ravnateljem bit će puno i nastupa i pokusa, i to u duhu one legendarne uzrečice: Jednom Lado, uvijek Lado, piše Večernji list.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI