Naša kultura je imala svjetske majstore kamere!

Izložba 'Klasici hrvatske fotografije', koju Muzej za umjetnost i obrt predstavlja u Petropavlovskoj tvrđavi u St. Petersburgu, ne pokazuje samo vrhunske profesionalne domete nekolicine naših fotografa, već prije svega činjenicu da su gotovo svi od reda bili al pari najvećim svjetskim majstorima kamere

Ona siromašna djeca oslonjena o ulični stup – postavili su Tošu Dabca zauvijek na pijedestal najvećeg majstora hrvatske fotografije. Siromaštvo i bijeda grada u slavnom ciklusu “Ljudi s ulice”, zabilježili su dramu jednog vremena koja se opet ponavlja ali bez Dabca koji bi lutao Zagrebom snimajući svoja tragična ljudska bića. Dabac je bio i sam putnik ulicama, a njegova kamera višestruko sredstvo otkrivenja. Svaki je njegov snimak, što su mogli samo rijetki fotografi u povijesti, otkrivao i duh vremena i bit grada u svakom snimljenom detalju, ali je tvorio i nezaboravne portrete ljudi utonulih u nesreću.

Robert Frank je još davno ustvrdio da dobra fotografija mora sadržavati ljudskost trenutka Dabac je to uvijek uspijevao, uz što je mogao, osobno bih dodala, otkriti onu skrivenu bit svih stvari koja čini tajnu svake umjetnosti.

Stoga i izložba „Klasici hrvatske fotografije“ u izboru Dunje Nekić, voditeljice starije fotografije iz Muzeja za umjetnost i obrt što gostuje u Petropavlovskoj tvrđavi u St. Petersburgu, a koja kroz 80 fotografija predstavlja izbor radova onih autorskih ličnosti čija su djela obilježila razdoblje od početaka fotoreportaže tridesetih (Tošo Dabac, Đuro Janeković), preko pedesetih godina (Milan i Slavka Pavić) obilježenih razvojem medija pod utjecajem drugih umjetnosti (konstruktivizam, apstrakcija) i subjektivne fotografije, sve do radova Mladena Tudora sedamdesetih i osamdesetih godina predstavlja izvanredno važan događaj u promociji hrvatske kulture – i tako zanemarivo poznate u svijetu.

Prikazana djela, kako ističe priređivačica, pokazuje tematsku, stilsku i tehničku vrijednost u razvoju hrvatske fotografije, potvrđujući stilsku sinkronost sa svjetskim događanjima, ali i istodobno naglašavajući autorske specifičnosti obilježene prostorom i vremenom njihova nastanka, čineći ovu izložbu nezaobilaznom stanicom u proučavanju i uživanju u hrvatskoj fotografiji, te njenom prezentiranju svjetskoj publici.

No, ovo nije prva izložba spomenutih majstora u inozemstvu. Odabir hrvatskih autora za međunarodno predstavljanje na izložbi u Parizu 2012. godine, selektirao je svjetski poznati fotograf i urednik fotografije, Peter Knapp, odabravši segmente najbliže suvremenom senzibilitetu. Tada pod naslovom „Hrvatska fotografija okom Petera Knappa“, izložba je premijerno prikazana u Cité internationale des Arts, kasnije i u drugim hrvatskim i europskim gradovima, gdje je doživjela veliki uspjeh i kod publike i kod kritike. Iz Knappovog odabira autora (Tošo Dabac, Đuro Janeković, Milan i Slavka Pavić, Mladen Tudor, Boris Cvjetanović, Ivan Faktor, Marko Ercegović i Jelena Blagović), ova izložba izdvaja samo autore kroz čiji rad se ocrtavaju tri vrhunca hrvatske autorske fotografije, od 30-ih do 80-ih godina.



Izbor iz cjelokupnog opusa

Rad Toše Dapca, nije predstavljen samo s najpoznatijim socijalno angažiranim ciklusom „Ljudi s ulice“ nastalim u razdoblju od 1932. do 1938. godine, već pomnim odabirom iz cjelokupnog opusa koji se proteže kroz četiri desetljeća autorova djelovanja. Priređivači su doista uspjeli donijeti uvid u fotografov stilski pluralizam, te je na ovoj izložbi, osim socijalne tematike, prikazana raznovrsnost tema – od urbanih pejzaža snimljenih korištenjem dugih sjena iz gornjeg ili donjeg rakursa, do pejzaža, portreta poznatih i nepoznatih osoba, kao i eksperimenata sa samim medijem.

Osobno bih izdvojila nezaboravan Dapčev rad, „Dubrovnik“, u kojem je samo jednim detaljem, rastvorenim suncobranom neke dame na stepenicama gradske plaže, sabrao svu bit jednog ljeta i neumrle gospodske geste koja je u sebi sažela bezvremenu kulturu i eleganciju jednog grada. Dabac je još davno pokazao zašto je izlagao još kao mlad sa Cartier- Bressonom i bio u njegovu rangu, ali je trebao biti jednako i svjetski poznat.

Spašeni opus

Za manje upućene, jednako je interesantan opus Đure Janekovića, koji je, prije nego što se posvetio drugom zanimanju, stvorio u kratkom vremenu antologijski opus. Njegova fotografija, „Ispred zgrade Burze“ doista je ingeniozan snimak koji bi i u slikarstvu imao kultni status. Duboka sivila i kiša koja se slijeva u pustoj ulici samo s jednom prolaznicom koja hoda uz sablasnu zgradu i jednom koja sama stoji ispred lampe gotovo je vizualni esej o samoći čovjeka u gradu, osamljenosti bića koja sama koračaju pustim noćnim ulicama, ali i tjeskobi novog doba tako dobro dočaranoj u turobnoj atmosferi.

Donekle blizak Dabcu u nekim svojim drugim djelima, Đuro Janeković je jedna od najinteresantnijih figura hrvatske fotografije slučajno spašenih od zaborava. Poput Dabca, i Đuro Janeković radio je kao profesionalni fotoreporter razvijajući vlastitu poetiku unutar postavljenih tema. Njegov opus nastao je u kratkom razdoblju početkom tridesetih godina 20. stoljeća.

Pod utjecajem Franje Mosingera, radio je fotoreportaže za časopis „Kulisa“: dvotjednik za kazalište, film, fotografiju, sport i društveni život, čija je definicija obilježila tematski raspon njegovih radova. Avangardne tendencije, posebno sklonost estetici Nove objektivnosti, prepoznatljive su u njegovim prizorima svakodnevnog života. Duge i dvostruke ekspozicije, dijagonalne kompozicije, te gornji ili donji rakursi, provlače se kroz teme života ulice, sportskih događanja, ljetovanja i sporta. Noćni prizori, koje smo spomenuli, čine posebno zanimljivu skupinu u kojima je očito eksperimentiranje višestrukim planovima i multipliciranje svjetlosnih akcenata. No, Janeković je napustio fotografiju i posvetio se znanstvenoj karijeri kao inženjer poljoprivrede, te je postao sveučilišni profesor meliorativne pedologije i postao pionir agroekologije u Hrvatskoj.

Među brojnim nagradama koje je dobio za svoje fotografske radove, ističe se nagrada Camera Crafta iz 1935. godine. Ostavština Đure Janekovića dio je fundusa Muzeja za umjetnost i obrt od 2003. godine, do kada je njegov rad bio gotovo zaboravljen, te su njegove fotografije postale poznate široj javnosti kroz recentnije samostalne, ali i grupne izložbe u Zagrebu, Parizu, Rimu, Bariju i Milanu.

Poetika Nove objektivnosti i bauhausovski eksperimenti

Čelične linije“ precizna je bauhausovska studija arhitektonske i matematičke ljepote zagrebačkog mosta Milana Pavića, autora kojemu je geometrija pružila najveća vizualna uzbuđenja i kojima je na izložbi predstavljena spona međuratnog i poslijeratnog razdoblja. Pavić se kao umjetnik formirao u drugoj polovini tridesetih godina 20. stoljeća na poetici Nove objektivnosti i bauhausovskim eksperimentima, no najveći dio opusa ostvario je tijekom pedesetih i šezdesetih godina. Gradnja mostova, porinuća brodova, pogoni tvornica, zračne snimke novih prometnica, samo su neke od tema koje je interpretirao. U njegovim se radovima naglašava tehnički perfekcionizam, glatkost i finoća konstrukcija i mikroskopski precizno snimljeni detalji.

Srodne, no intimističnije su fotografije Slavke Pavić, koja je ušla u svijet fotografije početkom pedesetih, a u njemu je i danas. Kao članica Fotokluba Zagreb, surađivala je i izlagala sa svojim suprugom Milanom Pavićem, prateći ga na njegovim fotografskim zadacima. U njezinom radu se iščitavaju postulati subjektivne fotografije koju je Otto Steinert, rodonačelnik tog pravca, definirao kao „sve vidove osobnog pristupa oblikovanju fotografije od nepredmetnog fotograma do psihološki produbljene i slikarski oblikovane reportaže“.

U radovima Slavke Pavić, kako ističe Dunja Nekić, prepoznaje se interes za detalj i strukturu, te nepogrešiv osjećaj za kompoziciju. Ritam postiže grafizmima monokromatskih ploha s kontrastnim akcentima, a nije joj strano ni eksperimentiranje s medijem. Prepoznatljivog stila, bilježila je promjene u urbanom pejzažu, pronalazeći bezvremenske, ali u isto vrijeme svakodnevne motive.

Naposljetku, Mladen Tudor, radeći među ostalim, u redakcijama Vjesnika, Vjesnika u srijedu, Globusa i kasnije Starta, pretvorio je fotoreportaže u vrhunske umjetničke domete praveći, od slučajnih scena, izvanredne i često vrlo duhovite kompozicije koje su jedinstvenim stilom obilježile tri desetljeća novinske fotografije.

Zaključno, izložba „Klasici hrvatske fotografije“ velik je pogodak ovogodišnjih hrvatskih nastupa u inozemstvu, kojim se potvrđuje da je i u segmentu fotografije naša kultura imala majstore od kojih je većina bila al pari najvećim svjetskim imenima!

Facebook Comments

Loading...
DIJELI