Od korijena kršćanske kulture do kapitalnog izdanja o Držiću S.P. Novaka

Photo:Davor Puklavec/24sata

Usprkos teškoj krizi, Interliber će ponuditi neka vrhunska izdanja - od knjiga o kršaćanskim korijenima Europe, velikim vjerskim fenomenima, najveću uspješnicu Pape Franje do novih pjesničkih zbirki Drage Štambuka i Petra Gudelja, novog romana Ivana Aralice „Farell“ te najvažnije knjige ikada napisane o Marinu Držiću s obiljem do sada nepoznatih podataka

Nikad teži dani za hrvatsku knjigu i krah mnogih izdavača, na sreću nisu zaustavili Interliber koji će se održati od 7. do 12. studenog na zagrebačkom Velesajmu.

Čitatelji koje zanima kršćanska duhovnost, povijest i kultura kao i hrvatske kulturološke  teme neće se razočarati. Izdavačka kuća Verbum među brojnim zanimljivim izdanjima nudi „Misli u samoći” Thomasa Mertona – iznimno djelo jednoga od najpoznatijih duhovnih velikana 20. stoljeća koji već desetljećima osvaja srca čitatelja diljem svijeta. U vremenu u kojemu je čovjek neprestano okružen i ispunjen bukom svijeta, razornim međuljudskim odnosima i vlastitim emocijama, Merton u prvi plan stavlja samoću kao neotuđivu potrebu svakoga čovjeka. Samoća, ne nužno izvanjska, koliko ona nutarnja, pomaže nam da postanemo više mi sami. Tek tada prepoznajemo Božju čežnju za nama i tek se tada toj čežnji možemo posve predati. Ili, kako piše autor: “U samoći sam napokon otkrio da si ti čeznuo za ljubavlju mojega srca, Bože moj, za ljubavlju mojega srca onakvom kakva jest – ljubav srca čovječjega.” A prava svrha kršćanske samoće, zaključuje pisac” jest ljubiti druge makar s djelićem čistoće i snage Božje ljubavi prema nama”.

Među kapitalnim izdanjima Verbuma izdvojimo i veliki hit “Božje ime je milosrđe” u kojemu se Papa Franjo jednostavnim i izravnim riječima obraća svakomu muškarcu i svakoj ženi na planetu te uspostavlja povjerljiv osobni dijalog. U središtu je tema koja mu je najviše na srcu – milosrđ­e – oduvijek glavni temelj njegova svjedočenja, a sada i njegova pontifikata. Sa svake stranice ove sjajne knjige izbija želja da se dopre do svih duša – unutar i izvan Crkve – koje traže smisao života, put mira i pomirenja, lijek za tjelesne i duhovne rane. Na prvomu mjestu Sveti Otac želi doprijeti do onoga dijela nespokojnoga i ranjenoga čovječanstva koji traži da ga se prihvati, a ne da ga se odbacuje: do siromaha i marginaliziranih, ali i do dezorijentiranih i onih koji su daleko od vjere. U razgovoru s vatikanistom Andreom Torniellijem – preko uspomena iz mladosti i dirljivih zgoda iz svojega iskustva pastira – Papa iznosi razloge za izvanrednu Svetu godinu, koju je silno želio. Ističe da Crkva ne smije nikome zatvoriti vrata kao i da joj je zadaća utjecati na savjesti kako bi otvorila pukotine za prihvaćanje odgovornosti i za udaljavanje od učinjenoga zla.

U svjetskom bestselleru “Fatima – cijela istina” ugledni vatikanist i autor više priznatih knjiga Saverio Gaeta donosi cjelovit i iscrpan pregled stoljetne povijesti ukazanja u Fatimi, detaljne opise sva tri dijela tajne, posvetu Bezgrješnomu Srcu Marijinu, kao i pobožnosti koje je preporučila Gospa od Krunice. Novinarskom objektivnošću Saverio Gaeta iznosi i sve činjenice vezane za ukazanja, kao i mišljenja o Fatimi svih papa, od Benedikta XV. do aktualnoga pape, pape Franje, koji je vrlo znakovito posvetio svoj pontifikat Bezgrješnomu Srcu Marijinu.Ova izvanredna knjiga, objavljena u povodu stote obljetnice ukazanja u Fatimi, na nov način osvjetljava ovaj epohalni događaj koji je obilježio i promijenio povijest Crkve i cijeloga svijeta.

Naklada Bošković iz Splita zainteresiranima nudi kapitalno izdanje “Povijesno kulturno okruženje kršćanskih početaka” u kojem autor Romano Penna nudi uvid u povijesni trenutak   u kojem se kršćanstvo razvilo i koje ga je dubinski obilježilo u mnogim njegovim povijesnim oblicima.
Knjiga pruža opsežnu dokumentaciju izvornih tekstova o društveno-kulturnom okruženju kršćanskih početaka tako da čitatelju omogućuje izravno suočavanje i upoznavanje s tim okruženjem u njegovim najrazličitijim izrazima (političkim, filozofskim, kultnim, etičkim, religijskim), te potiče osobno i neposredno uspoređivanje s onim kršćanskima.
Vremenski luk kojim se knjiga bavi kreće se od 4. st. pr. Kr. do 2. st. poslije Kr. Za to razdoblje donose se izvorni dokumenti iz židovstva koji se odnose na političku i društvenu sliku, kult, rabinizam, Kumran i helenističko židovstvo. Iz grčko-rimskog svijeta osim političkoga i društvenog okruženja dokumentirani su: pripovijedanja o čudesima, filozofske škole, tradicionalna religija kao i misterijski kultovi, kult cara, te su doneseni primjeri inkulturacije književnih žanrova poput historiografije, epistolarnog žanra i apokaliptike.
Knjiga nudi nov i sugestivan način za proučavanje kršćanskih korijena i, dosljedno, zapadne kulture koju je kršćanstvo duboko obilježilo i to na temelju prokomentirane dokumentacije koja potiče na istraživanje i kreativan pristup.



Školska knjiga kao i svake godine prednjači s brojem svojih naslova – čak dvadeset od kojih izdvajamo samo nekoliko.  Veliku pozornost zasigurno će izazvati novi roman Ivana Aralice. Najnovijim povijesnim romanom „Farrell“ u kojemu prati život Gašpara Grbeše u hrvatskoj emigrantskoj zajednici u američkom industrijskom gradu Farrellu, Aralica je zaokružio svoju razgranatu romanesknu obradu života stanovnika dalmatinskog zaleđa. Posegnuo je za još jednom omiljenom temom – komunizmom. Aralica otkriva nevjerojatnu informaciju da je gotovo sedmina svih članova Komunističke partije u Americi potjecala iz nevelike hrvatske zajednice u Farrellu. Iako za to postoji mnogo povijesnih i drugih razloga, taj podatak govori ponešto i o sklonosti Hrvata da utočište za svoje probleme i nacionalne slabosti često pokušavaju naći u sklopu velikih ideologija.

Nova pjesnička zbirka „Theurgia“ Drage Štambuka, jednog od najvećih hrvatskih pjesnika, svjetskog putnika i diplomata protkana je dubokom čežnjom za domovinom, a žanrovski varira između pjesme u prozi i lirskog dnevnika, između unutrašnjeg monologa i gotovo automatskog pisanja. Knjiga je  sastavljena je od četiri ciklusa, svaki ima točno osamdeset čestica, a svaka čestica pokriva približno jednak pravokutnik, kadar od trinaest do šesnaest redaka. Stroga arhitektura, numerička i geometrijska pravilnost rasporeda građe svjedoči o pretenziji svojevrsnog svođenja računa s jednim dijelom doživljajnosti i refleksivnosti, te je pred čitateljima svojevrsna Štambukova „summa brasiliana“, kako najavaljuje izdavač.

Ljubitelje pjesništva zasigurno će privući i čak dva naslova još jednog pjesničkog velikana 20. stoljeća Petra Gudelja čiji je opus prožet mediteranskim zavičajem i južnjačkim arhetipovima, tradicijskom misaonošću i nadrealnom vizualnošću. U većem dijelu posljednje zbirke „Da zađe Mjesec, da izađe Sunce“ glas se pjesnikov javlja iz nekog vrlo konkretiziranoga zagrebačkog podnebesja, iz nekog nebodera čiji je dvanaesti kat pozornica vježba oko smrti, stihovanih pokušaja da se pokaže kako je vještina umiranja ipak svladana. Drugi je naslov Petra Gudelja „Imotska knjiga“, gdje je autor u dosadašnjoj povijesti svoje Imote stvorio njezin najobuhvatniji poetski inventar. Gudelj govori o zavičaju u kojem se s patosom govori o smrti, ali se u tom zavičaju, gdje ima mnogo više mrtvih nego živih, lako umire, a još lakše poigrava sa smrću i s navodnom ozbiljnošću životnih sličica pa ih se lako preokreće i karnevalizira.

U novoj knjizi Slobodan Prosperov Novak „Pisac i vlast – Poetika Marina Držića“, iznosi do danas najdetaljniju kronologiju Držićeva života s nizom podataka koji su nepoznati i stručnoj javnosti. Na suveren i metodološki suvremen način Prosperov Novak analizira sve piščeve tekstove i osvjetljava otvorena pitanja. Svi autorovi tekstovi o Marinu Držiću pisani su sa sviješću o potrebi uvažavanja prethodnika. Izvodi u ovoj knjizi temelje se na pokušaju rekonstruiranja odnosa Držićevih dramskih tekstova i njegove biografije koju on ne uspostavlja u estetskom prostoru, već je shvaća kao dio renesansne socijalne energije, kao dio političkog života. Stoga autor odbacuje književno-stilističke paradigme, pa iz teatrološke pozicije kritizira izdvojenost dramskog teksta od njegova povijesno-političkoga konteksta.: „Naša dosadašnja književna historiografija i teatrologija oslobodile su starije hrvatsko kazalište važnog i vrlo opasnog tereta vlasti!” .Ta prva rečenica ove knjige njezin je putokaz.

Naposljetku Hrvoje Hitrec napisao je intrigantan biografski roman “Špilberk” čiji je narativni okvir priča o barunu Trenku – vojniku,  kockaru i junaku, sinu pruskog časnika koji se rodio u Kalabriji, talijanskoj regiji, 1. siječnja 1711. kao Franz Seraphicus barun von der Trenck. Bio je najpopularniji junak u tadašnjoj Europi, koji je svojim hrabrim i dotad neviđenim vojnim pothvatima sa šačicom Slavonaca okupljenih u postrojbi zvanoj Trenkovi panduri preživio 102 dvoboja, 14 ranjavanja i dvije osude na smrt, kojemu su od kuge umrli žena i četvero djece. U tamnici Špilberk proveo je dvije godine.
“Špilberk” je treći dio ciklusa romana Hrvoja Hitreca u kojem oslikava političku povijest Hrvata. U romanu ‘Kolarovi’ ispripovjedio je političku povijest 20. stoljeća (od smrti Stjepana Radića do Domovinskoga rata), u romanu ‘Što Bog dade i sreća junačka’ bavio se 19. stoljećem i banom Josipom Jelačićem, a priča Špilberka smještena je u 18. stoljeće. Roman je pisan u epistolarnoj formi (iz kaznionice Špilberk plemić Lovro piše pisma svojoj ženi…). Hitrec se zavidnom naratološkom vještinom približio remek-djelu epistolarnog romana – romanu ‘Opasne veze’ Pierrea Choderlosa de Laclosa.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI