Shakespearov ‘Hamlet’ u režiji Paola Magellija na otvaranju 70. Dubrovačkih ljetnih igara

u subotu, 27. srpnja.

Shakespearov ‘Hamlet’ u režiji Paola Magellija i izvedbi Festivalskog dramskog ansambla na tvrđavi Lovrjenac otvara premijerni dramski program jubilarnih 70. Dubrovačkih ljetnih igara u subotu, 27. srpnja.

Premijera je najavljena u ponedjeljak na konferenciji za medije održanoj u Festivalskoj palači na kojoj su govorili intendantica Igara Dora Ruždjak Podolski, njen pomoćnik za dramski program Saša Božić, redatelj predstave Paolo Magelli, dramaturginja Željka Udovičić Pleština, nositelj naslovne uloge Hamleta Frano Mašković te ostali članovi Festivalskog dramskog ansambla.

Povratak Hamleta na Lovrjenac nakon gotovo deset godina koliko je prošlo od zadnje produkcije pripada Mitovima grada, kako onima fizičkima, tako i metafizičkima, kako i glasi programski koncept 70. jubilarne festivalske sezone, a trinaesti je po redu postavljen na Lovrjencu. Na toj je dubrovačkoj tvrđavi prvi Hamlet igran već 1952., treće sezone festivala, u režiji Marka Foteza s Veljkom Maričićem u naslovnoj ulozi. Kroz desetljeća nastavile su produkcije s velikim redateljskim i glumačkim imenima pa su tako u Lovrjencu svoj Elsinore pronašli redatelji Denis Carrey, Dino Radojević, Toby Robertson, Mladen Škiljan, Jiří Menzel, Christopher Fettes, Richard Eyre, Joško Juvančić, Ivica Kunčević i drugi, a ulogu danskog kraljevića ostvarili među ostalima i Rade Šerbedžija, Derek Jacobi, Lazar Ristovski, Daniel Day-Lewis i Goran Višnjić.

Paolo Magelli prvi se put predstavio festivalskoj publici 1974. s Mandragolom u parku Muzičke škole, godine kad se obilježavala 25. obljetnica Dubrovačkih ljetnih igara. Nakon toga su uslijedila neka od njegovih antologijskih festivalskih ostvarenja: Feničanke, Dundo Maroje, Grižula i druge, a sada, 45 godina nakon, u 70. obljetnici festivala postavlja Hamleta na Lovrjencu, predstavu na čiju je režiju dugo čekao.

– Dvanaest puta sam do sada odbio raditi Hamleta, ali kad se pružila prilika raditi ga na Lovrjencu, pomislio sam da je sad trenutak da zajedno sa svojim glumcima progovorim o tome što taj Hamlet zaista jest. To je čovjek koji ima sve, može mijenjati svoju državu, a on se odlučuje za osobnu osvetu i omogućuje dolazak nasilnika i stranaca na vlast. Čini mi se da on dobro ocrtava poziciju intelektualca danas u Europi koji odustaje od države i odlučuje se za osvetu ili za šutnju, a i sama šutnja je vrsta osvete prema društvu. Čak i biti nedovoljno kritičan je za jednog intelektualca veliki grijeh – kazao je redatelj Paolo Magelli.

– Naš Hamlet više nije mlad ni naivan, on nema entuzijazma, neutemeljenih mladenačkih zanosa. On je čovjek izgrađenih stavova u vremenu duhovne ugroženosti, a Lovrjenac je metafora onoga što nas danas okružuje. Zidovi koji porobljavaju naše glave, mjesto korupcije, okoliš koji je beznadno postao kompromitiran svojom orijentacijom ka prijetvornosti, dvostrukim igrama i makijavelističkoj politici. U takvom svijetu za ljubav nema mjesta i sve je podređeno ostvarivanju interesa. Hamlet se od prijevara i kratkotrajnih uzurpatora vlasti pokušava braniti riječima, ali argumentima nema mjesta u takvom okruženju i zato se događa stalni nesporazum koji izniče prvenstveno iz nerazumijevanja sebe u kontekstu vremena i mjesta na kojem se zatekao. Izlaz traži u ludilu koje postaje jedinim smislenim agensom djelovanja jer jamči privremenu slobodu duha. On se mora skriti u ludilo da bi pokušao preživjeti, nadživjeti, izbjeći utapanje u posvemašnjoj truleži prevlasti mediokritetstva – istaknula je dramaturginja Željka Udovičić Pleština.

Uz Frana Maškovića u ulozi danskog kraljevića Festivalski dramski ansambl čine: Milan Pleština u ulozi kralja, Nikša Butijer je Polonije, Horacija igra Ermin Bravo, Ivan Colarić je Laert, Enes Vejzović Rosencrantz, Guildenstern je Pjer Meničanin, Fortinbras je Ranko Zidarić, Hamletovu majku Gertrudu igra Nina Violić, Ofeliju Anđela Ramljak, a u ostalim ulogama glumaca, vojnika, grobara su: Hrvojka Begović, Domagoj Janković, Matija Čigir, Bernard Tomić, Karlo Mrkša i Pavle Vrkljan. Glas duhu Hamletova oca dao je Miše Martinović.

Glumački ansambl je, na čelu s prvim dubrovačkim Hamletom Franom Maškovićem, potvrdio da ovakvog Hamleta nisu nikada ni gledali niti igrali. Adaptaciju i dramaturgiju prema prijevodu Vladimira Gerića potpisuje Željka Udovičić Pleština, scenograf je Lorenzo Banci, kostimograf Leo Kulaš, glazbu potpisuje Ljupče Konstantinov, video projekcije Ivan Marušić Klif, oblikovanje svjetla Aleksandar Čavlek i Marko Mijatović, dok je glumce mačevanju učio Lovro Buva. Asistenti autorskog tima su Tamara Damjanović, Ana Fucijaš i Miran Brautović, a inspicijent Roko Grbin.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI