ŠTERNU SU ZA RAST CIJENA GORIVA NIJE KRIVA VLADA: ‘Država ima mogućnosti reći ‘dečki malo se smirite, imate prostora malo jeftinije raditi’

Ono što se dugo najavljivalo konačno se i dogodilo i to u negativnom smislu. Cijene goriva su na povijesno visokim razinama u Hrvatskoj.

Dizel je skuplji od benzina, a rastu i cijene plina. Postavlja se pitanje kako će se inflacija odraziti na standard građana o čemu se, među ostalim, razgovaralo u HRT-ovoj emisiji “Otvoreno”.

Jedno od pitanja je bilo moguće smanjenje trošarina na goriva, a sve zbog divljanja cijena.

“Pratimo situaciju, sukladno tomu, ako se nastavi eskalacija, Vlada to prati. Priprema se izvanredna sjednica Energetskog vijeća zemalja EU-a, ovo što se događa u Hrvatskoj, događa se i u ostalim članicama. Da me pitate o kunama ili lipama, vezano uz smanjenje trošarina, sada ne mogu govoriti jer u krajnjoj situaciji to je u ingerenciji Ministarstva financija”, rekao je Ivo Milatić, državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva.

Dodao je kako se može govoriti da su se “prosječne i minimalne plaće iznimno su se dignule zadnjih godina”.



Stručnjak za energetiku Davor Štern rekao je da je teško reći jesu li cijene nafte sada na najvišim razinama ili je moguće i daljnje poskupljenje.

“Cijene nafte ne ovise samo o nafti kao derivatu, već i o svjetskim burzama te općem ekonomskom, psihološkom stanju na tržištima preko kojih se formiraju cijene. Puno se toga dogodilo, tu je pandemija, na sreću nije bilo velikih ratova, ali premalo se ulagalo u istraživanje u proizvodnju. Ugljikovodici i nafta su dugo vremena napadani kao nešto što će vrlo brzo otići u zaborav, velike tvrtke nisu dozvoljavale nove investicije u polje istraživanja i proizvodnje, a koje bi povećale proizvodnje. Promjene su se dogodile, država tu ne može puno napraviti. Mislim da nema prostora dirati u trošarine, one su dio fiskalne politike. Ima prostora vezano uz trošak distribucija. Ja kada sam bio na čelu INA-e 2000. godine naša je marža na crpkama bila 20 lipa po litri. Danas je to kuna ili kuna i pol, možda i više. Država ima mogućnosti reći ‘dečki malo se smirite, imate prostora malo jeftinije raditi'”, istaknuo je Štern.

Govorilo se i o cijeni plina koja je također u uzlaznoj putanji.

Predsjednik Hrvatske stručne udruge za plin Dalibor Pudić je naglasio kako “sve ovisi o distribuciji, transportu, PDV-u i drugim stvarima”.

“Činjenica je da je nemoguće reagirati u puno tih stvari kod krajnjih potrošača, ali može se reagirati ‘vaučerima’ za energetski siromašna kućanstva. Što se tiče cijene plina i proljeća. Postavlja se pitanje kakva će biti na proljeće. Sljedeća ogrjevna sezona, moguće je poskupljenje, ali od 1. travnja do 1. listopada mala je potrošnja. Plin se uglavnom koristi za grijanje, toplu vodu i eventualno kuhanje. Što se tiče gospodarskog dijela, već se danas zaključuje veća cijena, vrlo vjerojatno to prebacuju na krajnju cijenu svoga proizvoda. To se održava na proizvode koje kupac kupuje”, rekao je Pudić.

Vrlo je izvjesno da ako se trend visine cijena nastavi, kako u Hrvatskoj, tako i u EU, očito će morati doći do poskupljenja, istaknuo je Milatić.

“Znači sve što se događa hrvatskim tvrtkama, dogodit će se i tvrtkama u susjednim zemljama. Hrvatska će biti među zadnjim zemljama koja će povisivati cijenu struje. Imamo jaku elektroprivredu. HEP je zapravo zlata vrijedan u ovoj situaciji. Ne strepimo od toga da će od sutra naši računi biti veliki. No, jasno je da se ne radi o resursu koji je neiscrpan. Za sada nema zahtjeva iz HEP-a za bilo kakvo poskupljenje. Vezano i uz struju i uz plin”, rekao je državni tajnik.

Štern je komentirao i činjenicu da je danas dizel skuplji od benzina u Hrvatskoj.

Naglasio je kako ga to nije iznenadilo, jer je to, prema njegovim riječima “trend u procesu dekarbonizacije”

“Rafinerije su se modernizirale, puno više proizvode svjetlije produkte od dizela. Došlo je do disbalansa u robi, manje je robe, veća je cijena, mislim da će tako biti i budućnosti. Tu su razlike relativno male, ne bi nas to trebalo previše brinuti. Sporo ide ulazak električnih vozila, infrastruktura se sporo razvija, ne samo kod nas, nego i drugdje”, istaknuo je.

Pudić je rekao kako je ove godine pušten LNG terminal koji osigurava novi dobavni pravac te da je hrvatsko skladište puno, na razini 90 posto u odnosu na prijašnje godine.

Bilo je riječi i o još većem korištenju nuklearne energije jer se Hrvatska pridružila sporazumu koji upravo ide u tom smjeru.

Rečeno je kako “nuklearna energija nije karbonska energija, koja je stabilna, koja je posebno dobra za Hrvatsku”.

“Mi ćemo uskoro imati jako puno obnovljivih izvora, ali oni nisu stabilni, ovise o klimatskim situacijama poput sunca ili vjetra. Kada imate stalan dotok iz NE Krško, to je oko 15 posto ukupne potrošnje u RH. Zainteresirani smo da produlji radni vijek do 2043. i ako se bude radio novi blok od 1.100 MW, da u tome sudjeluje i RH putem poduzeća ‘HEP d.d.'”, rečeno je u emisiji HRT-a.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI