Moj je život veseli kaos: ‘Nisu svi ljudi dobri, bilo onih koji su unijeli ružne trenutke’

Foto: Srdjan Vrancic / CROPIX

Imala je samo pet godina kada je glumila, plesala i pjevala u Zagrebačkom kazalištu mladih, a sa samo 13 godina počela je nastupati kao dio dua Hani sa školskom prijateljicom Nadom Žitnik. Ona je velika ljubiteljica glume, sjajna jazz-interpretatorica, jazz-rock-vokalistica, rokerica i vrhunska pjevačica bluesa, gospela i popa, a mnogi je od milja zovu hrvatskom Janis Joplin. Zdenka Kovačiček, jedna od najsvestranijih domaćih pjevačica, i s 80 godina radi i stvara punom parom. Stvarati glazbu, živjeti glazbu, Zdenki kao da je upisano u DNK. No ta beskompromisna ljubav prema glazbi puno ju je koštala u životu, a to se odnosi i na ljubav i na svjetski uspjeh. Kako je sama rekla, nije baš od pjesmica, ona voli stvarati pjesme, one pjesme koje ljudi mogu osjetiti, proživjeti i doživjeti, a ne samo slušati lagane taktove i brzo pamtljive, često površne tekstove pjesama. Zdenka Kovačiček jedna je od najvećih pjevačkih ikona hrvatske glazbene scene, iako se sama nikada nije smatrala nikakvom glazbenom divom, no njezin karijerni put i ostvarenja potvrđuju koliko je vrijedna divljenja i poštovanja.

Gluma i glazba njezine su prve ljubavi, no roditelji nisu bili oduševljeni što njihovu kćer ne zanima ništa drugo osim glazbe. Njezin tata bio je protiv toga da se bavi pjevanjem, dok majka jednostavno nije mogla ignorirati talent svoje kćeri i upravo je ona bila ta koja ju je usmjerila u kazalište i glazbenu školu. Iako je, više roditeljima za ljubav, čak i upisala studij vanjske trgovine, od njega je vrlo brzo odustala jer uistinu nije imala nikakvu volju ni želju završiti nešto čime se u životu nikada nije ni mislila baviti. 

Sa svojom prijateljicom Nadom odlučila je nastaviti glazbenu karijeru, a kako su vrlo brzo postale popularne, počele su turneje i brojni nastupi. “Na poziv menadžera koji je čuo duo Hani bile smo pozvane u Beč. Bile smo na TV-u, pjevale u poznatim klubovima. Nastupale smo, recimo, uz Billa Haleya, koji je stvorio prvi plesni rock’n’roll, ‘Rock around the clock’. S njim smo išle na turneju. Onda smo se obje udale. Obje za muzičare i obojica su se zvala Rudi. Njezin je bio gitarist, moj basist. Ja sam sa svojim suprugom osnovala bend, a njih su dvoje imali duo. Oni su se odselili u Kanadu, a mi smo krstarili po Europi i Bliskom istoku. Svirali smo po američkim klubovima, pjevala sam jazz standarde, soul. Po Austriji, Švicarskoj i drugim zemljama Europe takve su stvari bile jako slušane. U Njemačkoj je u jednoj bazi vojni rok služio i Elvis Presley”, prisjetila se Kovačiček u razgovoru za Glazba.hr te je komentirala priliku života, kada joj je bilo ponuđeno da pjeva na rođendanu Mihaila Gorbačova. “On je čovjek koji je promijenio tijek povijesti. Tada je već živio u Njemačkoj i slavio je 75. rođendan u jednom hotelu u Primoštenu. Znali su da sam imala 25 turneja i da govorim ruski i pjevam balade na tom jeziku. Onda su me angažirali da uz trio Vanje Lisaka pjevam prije intimne večere s dvanaestoricom državnika iz tog vremena. Gorbačov je bio na čelu stola. Otpjevala sam četiri najpoznatije ruske balade i onda je počela večera. Meni je to u sjećanju ostalo kao velika stvar”, rekla je Kovačiček. 

 

Elitni klubovi



Inače, njezine su ruske turneje trajale po tri, četiri mjeseca, a jednom je na putu bila punih godinu dana. Osim što je u Primoštenu pjevala na rođendanu posljednjeg predsjednika SSSR-a, u Rusiji je pjevala prvoj ženi u svemiru Valentini Tereškovoj.

“Bile smo vrlo mlade kad se sve to zbilo, zapravo još u školskim klupama. Naravno da takav uspjeh ni u snu nismo očekivale, ali dogodio se. U to vrijeme naša glazbena scena bila je u povojima, slušala se strana glazba, Sanremo i Radio Luxembourg. Mi smo slušale Radio Luxembourg i američku glazbu pa su naše prve pjesme bile prepjevi Everly Brothersa, Elvisa Presleya i nekih najpoznatijih sastava. Pjevale smo redovito na maturalnim zabavama u Glazbenom zavodu i na zagrebačkim plesnjacima kojih je bilo na svakom koraku. Tako smo od dvije pjesme stvorile bogat repertoar koji bi se mogao svrstati u žanr rock’n’rolla. Sve je to bio mladenački zanos, iako smo već na početku karijere snimile 7-8 singlica, nastupale na festivalima, bile na velikoj turneji po Poljskoj, snimile film u kojem su nastupali najpopularniji pjevači bivše države i redovito gostovale u gotovo svakoj zabavnoj TV emisiji. Duo Hani je na poziv menadžera iz Austrije otišao pokušati započeti karijeru u Europi. Imale smo uspješnu turneju s Billom Haleyem po Njemačkoj i gostovale smo na koncertima s tada velikim europskim zvijezdama kao što su bili Peter Kraus, Lou van Bourgh, sestre Kessler itd. Kada se duo Hani raspao, svaka se udala i krenula svojim putem.”

Vrlo brzo, na turneji u Austriji prije 60 godina, kada je imala samo 20, upoznala je Austrijanca Rudija Kamperskog, sina balerine Bečke državne opere i poznatoga istoimenog bečkog glazbenika. On je svirao bas-gitaru, a zajedno su osnovali bend Maraskinos i nastupali po Europi. “Nakon što se duo Hani raspao, ja sam osnovala svoj bend The Marascinos i nastupala po elitnim klubovima Europe, skijaškim centrima, u show-programima, kao i u američkim bazama širom Njemačke. Tu sam srela razne zvijezde koje su gostovale u tim programima. S Kinksima sam se družila u Švedskoj, nisam s njima nastupala, ali mi je bila velika čast upoznati sastav koji je obilježio glazbenu povijest kao i Beatlesi. U Bejrutu smo se družili s velikim Domenikom Modugnom”, prisjetila se ranije Kovačiček u razgovoru za Zagreb.info.

Nastavila je nastupati u velikim europskim jazz, blues, soul i gospel klubovima, surađivala je i s brojnim zagrebačkim džezerima, a zamalo je postala svjetska zvijezda. Naime, Frank Farian, koji je osnovao Boney M, ponudio joj je ugovor. “Ljubav i karijera mogu odlično funkcionirati ako se to dogodi. Kod mene je nažalost pukla i ljubav i šansa da postanem zvijezda u Europi. Kad sam dobila ponudu od Freda Schreiera koji je imao studio i koji je stvorio Boney M, Frank Farian bio je njihov menadžer, nisam imala suprugovu podršku i tako je to propalo. O tome ne razmišljam, to je prošlost. Kako god, često sam nastupala po cijeloj Europi, ali s jazz-repertoarom koji se u Europi jako cijeni. To je bolje nego da sam postala pop-zvijezda”, komentirala je Kovačiček za Novi list.

U to vrijeme postaje prilično primijećena, no želja ju je vukla u Zagreb, što se njezinu suprugu nikako nije svidjelo. U Zagreb nije htio ići, ali je Zdenka otišla i tu je, nakon nekoliko godina, došlo do kraja njihova braka, iako su vezu održavali još 15 godina telefonski. “Sve što se podgrijava, nije dobro”, rekla je Zdenka u jednom intervjuu za Večernji.

Nakon Rudija, pjevačica se više nikada nije vezala. “Udala sam se s 20 godina za Rudija, on je bio moja prva i jedina prava ljubav. Zato se nisam više udavala”, objasnila je jednom prilikom za domaće medije i dodala kako bi, da u dvije riječi opisuje figuru muškarca svog života, to bile: Rudi Kampersky.

Je li joj ovo jedno od boljih izdanja? Nina Badrić pozirala u badiću na odmoru: Javila joj se kolegica

 

Pet oktava

Kovačiček je solo karijeru počela graditi nakon odlaska od Rudija, odnosno nakon pobjede na Opatijskom festivalu 1970. godine sa skladbom “Zbog jedne melodije davne”.

S 39 godina njezin se život uvelike promijenio, kao i prioriteti. Rodila je kćer Tinu Kristinu, novinarku na koju je jako ponosna. Zbog kćeri dvije godine nije pjevala, a čak je kao samohrana majka razmišljala da se prestane profesionalno baviti glazbom. Na sreću publike, to se ipak nije dogodilo. Zdenka je odlučila nastaviti s karijerom, a svoju kćer vodila je sa sobom na brojne koncerte. 

U karijeri je surađivala sa zagrebačkom grupom Nirvana, Bijelim dugmetom, Timeom, te s istaknutim skladateljima kao što su Goran Bregović, Vanja Lisak, Kornelija Kovač, Igor Savin, Vladimir Delač i drugi. U tom razdoblju proglašena je najboljim ženskim vokalom u državi te je osnovala sastav Zdenka express i s njim nastupala neko vrijeme.

Značajnu prekretnicu u njezinoj karijeri na domaćem tržištu obilježila je pjesma “Žena za sva vremena”. Ta pjesma postala je njezin najveći hit. 

Osim toga, Kovačiček je nastupala u rock-operama “Grička vještica” i “Princeza na zrnu graška” te je glumila u kazališnoj predstavi redatelja Krešimira Zidarića “Obljetnica braka” i mjuziklu redatelja Damira Zlatana “S ljubavlju, Janis” u kojem je vrhunski pjevala zahtjevu glazbu Janis Joplin i ostvarila svoj najveći kazališni uspjeh. Također, s tom je predstavom obilježila pedeset godina karijere, a nastupala je i u mjuziklu “Ella i Marylin”.

Nastupala je na turnejama diljem Europe i SAD-a, a u SSSR-u je bila na ukupno 25 turneja. Snimila je brojne svoje nastupe, a manje je poznato kako je imala jednosatni TV nastup “I to sam ja”. 

Iako je apsolutno nemoguće u jednom tekstu pobrojiti sve ono što čini bogatu karijeru Zdenke Kovačiček, bitno je spomenuti još nekoliko detalja o ovoj višestruko nagrađivanoj dobitnici Porina. Neprestano je radila na svojoj improvizacijskoj vještini, a jedan od njezinih ideala bio je brušenje vlastitog talenta do maksimalnih granica. Željela je u svojem grlu stvoriti pet oktava. “Uspjela sam doći do četiri”, rekla je u razgovoru za Glazba.hr

Zdenkina pjesma “Elektra” iz 1976. odabrana je za Chanelovu reviju u Parizu 2017. godine. Pjesma se mogla čuti na samom kraju revije, dok su Nipplepeople 2017. godine obradili Zdenkinu pjesmu “Frka”. Naime, Zdenkina je pjesma nastala još 1981. godine za Zagrebački festival. Iako je tada bila prihvaćena, morala je biti cenzurirana, tako da se umjesto “guzica” pjevalo “bluzica”, što se u obradi vratilo na originalnu ideju. Nakon te obrade, Zdenka se pridružila bendu na nekoliko nastupa.

“To što je pokojni Karl Lagerfeld uzeo pjesmu ‘Elektra’ za svoju posljednju Chanelovu reviju i njome je zatvorio zbilja je fantastično. Čak su mi se javili i tražili odobrenje, a i platili su to. Takve stvari vratile su me u ‘žižu’ i dale mi snagu i motivaciju da idem dalje i naprijed. Nisam se oprostila od scene, a to otkriće ‘Frke’ dalo mi je ponovno želju da snimam i nastavim gdje sam stala”, rekla je u razgovoru za Večernji. “Posljednjih nekoliko godina zbilja mi se događaju lijepe stvari. Ja jesam zadovoljna, ali se ponekad pitam zašto su mi neke stvari došle tako kasno”, objasnila je.

 

Ružne spoznaje

“Pjesmu ‘Elektra’ napisali smo glazbenik Igor Savin i ja. Kada je izašla, 1978. godine, pjesma je bila potpuna avangarda i alternativa i jedna je od prvih elektroničkih pjesama na ovim prostorima”, rekla je Kovačiček za Zadovoljna.hr i dodala kako posebno važnom smatra činjenicu da je pjesma svirala na samom kraju Chanelove revije, odnosno na defileu, jer se kraj revije najbolje pamti.

Novinare je zanimalo kako su u Chanelu čuli za njezinu pjesmu nastalu prije gotovo 40 godina. “Ne znam ni ja točno, ali pretpostavljam da su je čuli jer je nedavno u Austriji objavljeno reizdanje ‘Elektre’ koje se prodaje po cijelom svijetu. Reizdanje su napravili zaljubljenici u vinile čija se popularnost opet vratila”, rekla je Zdenka tada.

Foto: Lucija Ocko / CROPIX

U vrijeme rata Zdenka je nastupala na Cro Music Hrvatska. “Bilo je to vrijeme ponosa i velike domoljubne euforije. Taj nas je osjećaj čuvao od straha! Gotovo svaki dan kretao je autobus na prve crte bojišnice, gdje smo održavali koncerte za branitelje. Ne samo u Hrvatskoj nego smo održali bezbroj koncerata izvan granica Hrvatske, u Austriji i Njemačkoj, kako bismo prikupili donacije. Pjesma ‘Moja domovina’ ostat će simbol našeg doprinosa u toj borbi za slobodnu Hrvatsku. Bila sam u prvoj grupi pjevača koji su snimili pjesmu ‘Moja domovina’ kao matricu. Bilo nas je šest u grupi, a poslije su na tu bazu snimili onih 150 pjevača, što se vidi na spotu. To znači da smo nas šest osnova pjesme ‘Moja domovina’. Mnogi su pjevali solo dionice, neki su čak zahtijevali da imaju solo dionicu, postavili uvjet… Meni to nije bilo važno, najdraži su mi bili koncerti za branitelje na terenu, stvarno smo dizali moral”, prisjetila se u razgovoru za Zagreb.info.

Velika ljubiteljica životinja, feministica i baka Maksa Domagoja i danas uživa u svom stvaralaštvu, a priprema i autobiografiju koju, kaže, neće uljepšavati. Otkrila je kako je njezina prijateljica pročitala ono što je dosad napisala, a napisala je podosta. “To će više biti memoari. Moja sjećanja na neka događanja, neće biti kronološki jer toga se više i ne sjećam. Ma nije ni važno jer većina ljudi piše o svojim lijepim trenucima, o svojim uspjesima i sretnim trenucima. Ja ću pisati i o onim trenucima koji su me rastužili, koji su unijeli puno ružnih spoznaja o tome kakvi su ljudi… Naravno, nisu svi ljudi dobri, ne cijene svi ljudi svoje kolege, čak je i među kolegama bilo onih koji su mi unijeli puno ružnih trenutaka. Pokušat ću to opisati na neki način, neki će se vjerojatno prepoznati, neke ću i spomenuti, neke neću, ali bit će neromantizirana biografija. Bit će istina o našem poslu, o toj našoj profesiji i o mojem životu”, objasnila je Kovačiček za Top radio.

Foto: Damir Krajac / CROPIX

Viđena na šanku

Iako ju je razvod kćeri potresao, a nakupilo se i stresa, optimizam nije izgubila, no stvorili su se određeni strahovi. “Godine su prošle, ne znam koliko mi je još ostalo… To je zapravo ono što me zabrinjava, zato što bih voljela još svašta proživjeti, učiniti i realizirati. Najvjerojatnije ni svog unuka kao studenta nikada neću vidjeti. Sto godina sigurno neću živjeti…”, rekla je Kovačiček u jednom razgovoru za Večernji. 

“U mom je životu uvijek bila borba da zadovoljim roditelje, ali i da zadovoljim svoju znatiželju za avanturama”, priznala je Kovačiček u razgovoru za Glazba.hr i dodala: “Nikad se nisam bunila da budem viđena na šanku u jutarnjim satima. To je bio moj život, koji nije samo karijera. Željela sam proživjeti glazbeni život kompletno, sto na sat. Sada mogu reći da sam zadovoljna njime i da ništa ne bih mijenjala”, zadovoljno je ustvrdila.

Iako je u glazbi bilo izrazito hrabra, svojim najhrabrijim životnim potezom smatra odluku da postane majka u 39. godini i da bude samohrana majka. “Tada sam shvatila da mi je kucnuo čas i bilo je to – sad ili nikad. I baš me bilo briga što će drugi o tome reći ili misliti jer mi, htjeli to priznati ili ne, ipak živimo u društvu tradicionalnih vrijednosti. Dobro sam učinila jer bih bez Tine i iskustva majčinstva bila nesretna žena”, rekla je za Gloriju.

Samo jednom imali smo priliku svjedočiti “mini skandalu” koji se veže uz ovu glazbenicu. Naime, na debitantskom albumu Josipe Lisac “Dnevnik jedne ljubavi” Zdenka je pjevala prateće vokale, a godinama poslije spomenula je kako za to od Josipe nikad nije dobila ni “hvala”. Zamjerila joj je tada egocentrizam i manjak ženske te profesionalne solidarnosti, a Josipa to dosad nije javno komentirala. 

Završit ćemo rečenicom koja možda najbolje opisuje način na koji je ova glazbenica funkcionirala sve ove godine i koji ju je izgradio u snažnu osobu i umjetnicu spremnu na nove izazove: “Moj je život kaos, veseli kaos, u kojem se snalazim prema osjećaju i intuiciji.”

 

 

 

Facebook Comments

Loading...
DIJELI