Dosje Rimac: Obitelj vodi posao, ugrabio stotine milijuna, a o najvažnijoj stvari nema govora

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Ovih je dana toliko gluposti napisano o Verneu da nisam htio odgovarati, tim je riječima poduzetnik Mate Rimac započeo svoj osvrt na analize koje su se u medijskom prostoru pojavile nakon što je predstavio svoj dugo najavljivani robotaksi. Po mnogima se i samo to predstavljanje pretvorilo u svojevrsni fijasko, a javnost se nakon svega viđenog pita je li Rimac uistinu mlad i perspektivan poduzetnik i inovator ili je i njegov projekt još jedna u nizu već viđenih prevara na hrvatski način, a u koje se poprilično naivno involvirao i premijer Andrej Plenković koji je u društvu svojeg ministra prometa Olega Butkovića sudjelovao na nedavnom predstavljanju Vernea.

Ono što već na prvu u predstavljanju upada u oči jest to da je Rimac ranije obećavao da će naciji prezentirati robotaksi koji vozi, a mi smo sada imali prilike vidjeti isključivo kako će to pompozno najavljivano vozilo izgledati. Tijekom predstavljanja Rimčevu robotaksiju zamjerilo se i to što ga je Mate u dva navrata putem aplikacije pokušao dozvati na pozornicu, međutim, auto se ondje nije pojavilo pa su baš zato mnogi analitičari počeli propitkivati ovaj projekt, dok su s druge strane simpatizeri Mate Rimca tvrdili da takvi gafovi i na ranijim predstavljanjima raznih inovacija nisu bili rijetka pojava.

Kakva god da pojava bila, neupitno je da se premijer Plenković s Rimčevim projektom hvalio i na razini Europske komisije pa je svojedobno njegove prostore u društvu hrvatskog predsjednika Vlade obilazila predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen koja nije krila oduševljenje projektom mladog Livnjaka. Oduševljen je mogao biti i Rimac izdašnom potporom koju je na račun svojeg projekta dobio iz europskih fondova odakle mu je stiglo 179,5 milijuna eura.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Daleka budućnost

Projekt je i na samim začecima ukazivao na probleme pa je probio niz rokova, a najveći problem u ovoj sada već pomalo suspektnoj priči za premijera Plenkovića jest to što je Rimac novac dobio bez ikakvih javnih natječaja, direkcijskom odlukom Vlade na čijem je čelu u to doba bio aktualni šef HDZ-a. Drugi je par rukava to što Rimac još uvijek nije ispoštovao obvezu i odradio posao u zadanim rokovima. Dio posla koji je donekle odrađen mogao se vidjeti na predstavljanju na kojemu su objasnili da se u slučaju robotaksija zapravo radi o luksuznom vozilu koje dizajnom sliči dnevnoj sobi.

Unutrašnjost vozila do te je mjere prostrana da u njemu ima više prostora nego u Rolls Royceu, a u vozilu ne postoje ni upravljač, ni papučica za vožnju jer je ono namijenjeno isključivo automatskoj vožnji kojoj zbog navodnog problema s kočnicom nismo imali prilike svjedočiti. Imali smo zato prilike svjedočiti tomu da je tvrtka Project 3 Mobility dobila gotovo 180 milijuna bespovratnih eura za razvoj autonomnog vozila pete razine, dok sada stručnjaci, poput primjerice Marka Rakara, dovode u pitanje postajanje vozila pete razine.



Foto: Goran Mehkek / CROPIX

“Autonomija pete razine ne postoji. S tim priča počinje i završava. Što god oni pokušali demonstrirati, to ne postoji, toga nema”, kazao je Rakar koji je iskazao sumnju prema tome da će robotaksiji zagrebačkim ulicama voziti do 2026. Prema njegovim riječima, to je scenarij koji ćemo gledati možda tek za 15 godina, a do tada je njegov dojam da je sporno predstavljanje robotaksija izvedeno isključivo da bi se opravdala europska sredstva koja je Rimac dobio za realizaciju svojeg projekta.

Gostujući na RTL-u, Rimčev robotaksi komentirali su informatički stručnjak Lucijan Carić i stručnjak za sigurnost cestovnog prometa Marko Ševrović. Informatičar Carić zanimljiv je utoliko što se on još prije tri godine s izvršnim direktorom Vernea Markom Pejkovićem kladio da projekt neće realizirati u zadanim rokovima, s tim da je Pejković, za razliku od Rimca, Carićevu ponudu za okladu od 10.000 eura prihvatio.

Stručnjak o Rimčevom robotaksiju: ‘Jedino donekle časno je da Verne odustane od EU sredstava’

Sveti gral

“U tom trenutku kada sam ponudio okladu nije se sve znalo. Odmah sam predvidio da nikad neće razviti sustav autonomne vožnje. To su potvrdili, opovrgnuli su da to oni rade. Za ovaj rok rekao sam da se neće dogoditi jer je previše optimističan. Ako se sjećate, rekao sam da se za dvije godine u Hrvatskoj ne može dobiti ni građevinska dozvola, a kamoli završiti ovakav kompleksni projekt. To su, nažalost, činjenice, industrijska proizvodnja je komplicirana, ima mnoge zapreke, pogotovo kada radite novi proizvod”, objasnio je Carić, dok je Ševrović s druge strane ipak nagovijestio da bi se robotaksi do 2026. u nekom obliku ipak mogao naći na ulicama, iako je upitno hoće li to biti posve funkcionalna usluga, što ovisi o puno čimbenika.

“Može se u testiranju dogoditi incident koji će obustaviti cijeli projekt. Nemamo kristalnu kuglu, ne možemo znati. Kažem, vrlo ambiciozno”, rekao je prometni stručnjak uz opasku da takvo vozilo u konačnici ne bi trebalo predstavljati ništa neobično jer vozila nalik na to ionako već postoje i na veliko se testiraju u svijetu.

Za razliku od relativno optimističnog Ševrovića, njegov kolega Carić vrlo je izravan pa je tako kazao da nema šanse da će se do 2026. autonomija pete razine dogoditi. “Nitko je nema jer je iznimno komplicirana. To je greška u koracima kod obećanja. Obećano je nešto što je sveti gral tehnologije. Budući da ga ne možete isporučiti, ako isporučite vozilo s autonomijom četvrte razine, to je prevara. To je kao da sam od vas kupio Mercedes S klase, vi mi isporučite Mercedes E klase. To nije isti proizvod”, tvrdi Carić koji je uz ostalo upozorio i da infrastruktura za ovaj projekt ne postoji, ali i da je zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević bio patetičan kada je kazao da je Zagreb za to spreman. Carić je naime nedavno pitao Grad Zagreb što zna o poslovima s Rimcem, a iz Grada je dobio odgovor u stilu, tko je Mate Rimac u čiji je biznis 70 milijuna eura uložio i Porsche.

Poduzetnik o Rimčevom robotaksiju Verne: ‘Čitaju li vijesti? Onda idete kod Mišaka na HRT3’

Nepoštovanje rokova

Nije tajna da je Rimac još prije tri godine najavio robotaksije u Zagrebu, a zajedno s njima i terminal robotaksija na Savi, odnosno na livadi preko puta Studentskog doma Stjepan Radić. U planu, koji je poduzetnik predao Vladi da bi dobio novac iz europskih fondova, navodio se park s trgom i spremištem na Savi u sklopu kojega bi se nalazila i punionica električnih samovozećih taksija koji bi gradom vozili bez vozača. U planu se također navodilo da bi centar trebao biti gotov do 2022., a robotaksiji na ulicama već od početka ove 2024., što se nije dogodilo.

Prema jednoj od više verzija priče problem je nastao i oko zemljišta kod Save koje je Rimcu Grad trebao prepisati. Budući do toga svega u konačnici nije došlo, Rimac je korigirao svoj plan pa je umjesto najavljivanih 700 broj robotaksija srezao na sto, a onda i na 60 prebacujući rok za gotove robotaksije s početka ove godine na kraj ove godine, ali i na prvi kvartal 2025., da bi na koncu kao sigurnu godinu u kojoj bi se u Zagrebu trebale nuditi usluge robotaksija odredio 2026.

Naznake mogućeg nepoštovanja zadanih rokova mogle su se naslutiti još 2022., iako su tada u Rimčevu poslovnom carstvu ustrajali u tome da će usluga na tržištu biti 2024. Tijekom posjeta Ursule von der Leyen u Sv. Nedelji, koja je Rimca upitala gdje su robotaksiji, poduzetnik je objasnio da mu je cilj sve vezano uz njegov projekt dovesti na veću razinu zbog čega je najavljivao da će robotaksije pokazati početkom 2023., što se nije dogodilo. U rujnu te 2023. Plenkovićeva se vlada osobno kod Europske komisije založila za Rimca tražeći da se rok za proizvodnju 60 verifikacijskih prototipova robotaksija produlji na prvi kvartal 2025. Plenković se, po svemu sudeći, i time zaletio jer je i Rimac tijekom nedavnog predstavljanja kazao da će prva usluga Vernea u Zagrebu biti pokrenuta tek iduće 2026. a stručnjaci sada propitkuju hoće li se i to dogoditi.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Iza pozornice

Propitkivanja zato nema u Porscheu, oni su ugasili njegovu tvrtku za proizvodnju električnih bicikala Greyp. Treba podsjetiti i na to da su uz Porsche u Rimca stotine milijuna eura investirali i Hyundai i Kia, a on je potom kupio automobilsku kompaniju Bugatti. Novac je u hrvatskog poduzetnika uložilo i talijansko investicijsko društvo Investindustrial, ali i Goldman Sachs te SoftBank. Investicije među kojima i ona od 500 milijuna eura na Rimčeve su se račune slijevale u vrijeme kada je on predstavljao svoj prvi Bugatti W16 Mistral tvrdeći da je 500 Bugattija rasprodano do 2024. Lani je pak tvrdio da je prodano i isporučeno 50 Nevera, a tijekom ove godine spominjana je investicija od 100 milijuna eura u tvrtku Project 3 Mobility koja mu je stigla iz Saudijske Arabije, odnosno od Public Investment Funda.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Navodilo se pak tijekom 2021. da je Rimac službenicima Ministarstva prometa demonstrirao vozilo na električni pogon koje se kretalo navođenjem daljinskog upravljača. Na temelju te prezentacije vozila Rimcu i jesu odobreni spomenuti milijuni. Od tada su prošle tri godine, a pomaka nema, dapače mnogi su pasionirani pratitelji ovog projekta na društvenim mrežama iznosili zapažanje da je tijekom prezentacije robotaksija iza pozornice stajao muškarac sa spravom nalik na joystick za što iz Rimčeva tvrtke nisu ponudili objašnjenje.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Objašnjeno je zato zadnjih dana u više navrata da peta razina vozila za koju je Rimac i dobio europski novac zahtijeva da se ona kreću bez vozača svim područjima. Uloga vozača je da samo upisuje odredišta, ali tomu nismo imali prilike svjedočiti, no zato je na prezentaciji Rimac potvrdio suradnju s izraelskom tvrtkom Mobileye koja zapravo nema nikakve veze s vozilima pete razine. Da će kašnjenja i prekoračenja biti još, a što cijeli projekt dovodi pod sumnju, dalo se naslutiti i tijekom tog još u ožujku pompozno najavljenog predstavljanja.

Otac za vratom

Rimac je naime sada kazao da će proizvodna hala biti gotova tek u listopadu iduće godine. Nakon toga trebat će mu još pola godine za postavljanje proizvodne linije, a u trećem kvartalu 2026. očekuje se da bi sve trebalo biti spremno za proizvodnju nekoliko stotina komada robotaksija zbog kojega se Rimac našao na meti specijaliziranog medija Autoevolution u kojem su uz ostalo utvrdili da je Rimčev Verne kopija robotaksija Elona Muska.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

“Rimac je obećao da će vozači moći slušati vlastitu glazbu, prilagoditi iskustvo podešavanja temperature, osvjetljenja i mirisa tijekom vožnje. To su posve iste značajke nalik na one koje je Tesla demonstrirao u travnju, ali i u lipnju tijekom Dana investitora kada je pokazao svoj koncept aplikacije za naručivanje vožnje”, rečeno je u ovom mediju. Nije međutim Rimčev problem samo robotaksi nego i to što se njegov otac Ivan Rimac posljednjih dana ponovno nalazi u središtu pozornosti javnosti, u kojoj postoji sumnja da je upravo otac taj koji stoji iza svih ključnih poteza i projekata mladog poduzetnika i inovatora. Kada je o ocu riječ, on je u fokus nedavno ponovno dospio nakon što je Županijski sud u Splitu potvrdio prvostupanjsku presudu požeškog Općinskog suda na temelju koje je Ivan Rimac zbog dviju zlouporabi povjerenja u gospodarskom poslovanju osuđen na tri godine bezuvjetnog zatvora.

Foto: Vlado Kos / CROPIX

Iako je Rimčeva obrana već podnijela zahtjev za izvanrednim preispitivanjem pravomoćne presude, ostaje činjenica da je otac Rimac osuđen na tri godine zbog izvlačenja novca iz Slavonije DI, tvrtke iz Slavonskog Broda poznate po tome što se bavila preradom drva. Rimcu se inače sudilo na temelju optužnice iz 2013., a nepravomoćna presuda donesena je krajem listopada prošle godine. Rimčev otac s poslovanjem svojeg sina povezuje se, među ostalim, i zato što je jedno vrijeme bio predsjednik NO Rimac Automobila. Uz to je zaposlen u tvrtki RIMC, a ima i više poslovnih udjela u tvrtkama u Bosni i Hercegovini, Srbiji, Njemačkoj i Makedoniji.

Nelogičnosti i sumnje

U konkretnom slučaju proglašen je krivim zato što je tijekom 2022. u tvrtki Slavonija DI u kojoj je obnašao dužnost zamjenika predsjednika Nadzornog odbora više puta dogovarao poslove kojima je ta tvrtka izgubila novac prebačen u tvrtku Rim i Zov koju je Rimac osnovao s pokojnim Jerkom Zovakom s kojim ga je povezao pokojni Milan Bandić. Sredinom listopada 2022. Rimac je 15.208 m2 zemljišta te tvrtke prodao svojoj tvrtki za nešto više od pola milijuna eura. Dva dana iza toga Zovak to isto zemljište prodaje tvrtki Alastor za gotovo milijun eura. Iz presude proizlazi da je Rimac namjenski prodao zemljište ispod cijene znajući da je Zovak već dogovorio prodaju. Time je tvrtka Rim i Zov dobila 418.818 eura koje je izgubila Slavonija DI.

Dva dana poslije toga Rimac na isti način prodaje još jedno zemljište Slavonije DI od 22.868 m2 koje je prodano za 796.715 eura. Trgovina je to u koju se otac Rimac upustio, iako je znao da Slavonija DI ima mogućnost tu nekretninu izravno prodati tvrtki S Immorent Leasing Alfa za 86,36 eura po m2, što se uskoro i dogodilo. Ta je tvrtka naime krajem studenog 2022. kupila zemljište za gotovo dva milijuna eura, a od te transakcije na koncu je profitirala Rimčeva tvrtka koja je zaradila 1.103.388 eura, dok je Slavonija DI izgubila taj iznos.

Rimčev Verne se pohvalio: ‘Počinje izgradnja tvornice za autonomna električna vozila’

Nelogičnostima i sumnjama ovdje nije kraj. Rimcu se sudilo i zato što je obećao da će tvrtka Rim i Zov srušiti staru brodsku tvornicu Slavonije DI za 936.146 eura. Prije sklapanja toga ugovora Zovak s direktorom tvrtke Amanets dogovara rušenje tvornice za 15 eura po m2, a tvrtka Rim i Zov za rušenje tvornice plaća 410.599 eura. Slavonija DI tako je platila 433.235 eura više nego što je posao vrijedio, a razlika prema presudi ostaje tvrtki Rim i Zov. Sve u svemu, sud od Rimca nije tražio da vrati 1.955.451 eura koliko je izvukao iz Slavonije DI, ali je zato presuda od dvije godine koju je dobio za trgovinu zemljištem i presuda od godinu i pol dobivena za rušenje stare zgrade objedinjena u jedinstvenu kaznu od tri godine.

Pašalićeva struja

Kako to i inače nerijetko biva, na sudu je otac Rimac tvrdio da nije kriv. Govorio je i o tome da u Hrvatskoj nije rođen, niti je u našoj zemlji previše živio. U Hrvatsku je prema vlastitim riječima stigao tek 2003. vrativši se iz Njemačke s poslovnim partnerima. Iz Njemačke Rimac, za kojeg neki tvrde da je izdanak nekadašnje Pašalićeve struje, navodno nije došao praznih džepova, ali se zato prema vlastitim navodima već na samim začecima investiranja u Hrvatskoj sreo s određenom skupinom ljudi koji su njemu i obitelji pokušali nametnuti određene kriminalne djelatnosti, što su provodili u sprezi s tužiteljstvom. Tijekom ovog procesa Rimac je spominjao i sudski proces u aferi Sibinju u kojom mu se zbog trgovanja zemljištem u istoimenoj općini sudilo s generalom Mladenom Kruljcem.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

U tom je slučaju otac Rimac oslobođen, premda je tijekom suđenja prema vlastitim tvrdnjama prošao kalvariju od tužiteljstva, prilikom čega su mu blokirali imovinu i tvrtke te istraživali njegovu imovinu u Njemačkoj i BiH, dok je on tijekom tog teškog razdoblja imao otvorene radove na zagrebačkom CC Eastu teške 247 milijuna eura te radove u Novoj Gradiški od deset milijuna eura, baš kao i radove u Beogradu vrijedne 20 milijuna eura.

Tijekom tog procesa za aferu Sibinj Rimcu je, prema njegovim tvrdnjama iz presude, bio blokiran odlazak sina Mate s hrvatskim autom na sajam automobila u Frankfurtu, a njegova supruga i djeca nisu imali što jesti. Tijekom suđenja u Požegi otac Rimac ispričao je da je sinu kazao kako će taj auto, ako je potrebno, gurati do Frankfurta jer je to bio njegov san. U presudi stoji i da je zatim sina poslao k prijatelju koji mu je onda pozajmio 500 tisuća kuna da bi mogao otići na taj sajam. I Rimac mlađi svojedobno je progovarao o svojem ocu priznajući da su protiv njega vođena dva procesa u kojima je oslobođen optužbi jer je uvijek radio pošteno i korektno.

Brdo laži

“Nikada nije radio s državom i ni u jednoj zemlji nije osuđen”, govorio je Mate Rimac gostujući kod Stankovića gdje je objasnio da je otac Rimac radio na baušteli u Njemačkoj, dok je majka ondje čistila hotele. Rimac stariji godinama doista jest poslovno aktivan pa je i u svojem Livnu spominjan zbog poslova u polju obnovljivih izvora energije preko tvrtki Ivovik, RIMC i Mi-Val koji su spominjane u kontekstu koncesija na području Livna, s tim da je tvrtka MI-Val ušla u koncesiju i za turistički projekt, odnosno adrenalinski park 2019. godine, da bi već četiri godine kasnije podnio zahtjev za izdavanje energetskih dozvola za gradnju deset solarnih fotonaponskih elektrana.

Oca Rimca su i 2005. u Srbiji uhitili zbog Interpolove tjeralice i optužbi koje datiraju iz Njemačke, a u sklopu kojih se spominjala utaja poreza u Njemačkoj u koju su ga isporučili da bi on šest mjeseci nakon toga ponovno završio iza rešetaka u Hrvatskoj zbog sumnje na mešetarenje zemljištem u Sibinju nadomak Broda, općini kojoj je počinjena šteta od oko 58 milijuna kuna.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Pisali su u to doba lokalni mediji i o tadašnjem načelniku Sibinja Ivici Batiniću kada je za njim raspisana tjeralica tvrdeći da se krije u BiH, dok su mediji u BiH izvještavali o tome da se navodno smjestio u Rimčevoj vili kod Livna kako bi izbjegao uhićenje nakon što je bio osuđen na šest godina zatvora zbog mešetarenja zemljištem.

U konkretnom slučaju Ivan Rimac bio je jedan od šestorice osumnjičenika na čijem se popisu nalazio i general Kruljac. Družinu su sumnjičili da su malverzacijama zemljištem koje je Vlada dala u zakup općini Sibinj za izgradnju zone malog gospodarstva oštetili navedenu općinu. Tadašnji ministar poljoprivrede Petar Čobanković i načelnik Batinić potpisali su ugovor kojim je RH toj brodskoj općini darovala 267 tisuća m2 za izgradnju zone malog gospodarstva, s tim da je procijenjena vrijednost projekta iznosila 12 milijuna kuna. Općina Sibinj obvezala se da će u tri godine nekretninu staviti u funkciju ili će se u suprotnom ugovor smatrati raskinutim.

Oštetio tvrtku

Četiri mjeseca kasnije općina proglašava prodaju zemljišta, a 123.000 m2 kupuje tvrtka Insido iz Sv. Nedelje u vlasništvu Ivana Rimca koja je ponudivši 5,1 eura po m2 postala vlasnik 12,3 ha umjesto 10,9 ha koliko se natječajem prodavalo. Općina je dakle gotovo pola poklonjenog zemljišta prodala privatnoj tvrtki Insido koja se pripojila s tvrtkom RIMC koja je također u Rimčevu vlasništvu. Zemljište se kasnije prodaje tvrtki Kreusa u kojoj je direktorica bila Matina majka Zdenka Rimac. Zemljište je otac Mate Rimca od općine Sibinj dakle kupio za 4,7 milijuna kuna pa ga prodao za 4,179 milijuna eura tvrtki svoje supruge za otprilike 7,5 puta veću svotu. Dok je Rimac kupovao pa preprodavao zemljište koje je općini prodala država, radove na infrastrukturi vodila je inženjerija Hrvatske vojske pod Kruljčevom palicom bez saznanja i dopuštenja Glavnog stožera.

O tome baš svi bruje i pričaju: Što će Katarina Rimac dobiti nakon razvoda? Jedna se stvar spominje

U ožujku 2014. godine na osječkom Županijskom sudu zbog ovog je slučaja osuđen načelnik Sibinja Batinić, član poglavarstva Ivica Mišković, a s njima i general Kruljac te poduzetnik Ivan Rimac. Godinu i tri mjeseca dobio je onda i Zdravko Sočković koji je u tom razdoblju smatran najmoćnijim HDZ-ovcem u Slavonsko-brodskoj županiji. Zanimljivo, osudio ih je Zvonko Vrban kojeg je u medijima svojevremeno spominjao Zdravko Mamić tvrdeći da je i on jedan od onih sudaca iz Osijeka koje je podmićivao.

Vrhovni sud ukida pak tu Vrbanovu presudu, a iduće suđenje počinje 2016. kada slučaj preuzima Darko Krušlin, sudac kojega je također spominjao Mamić govoreći o tome da mu je darovao sat kako bi ga ovaj oslobodio svake krivnje. Krušlin Rimca oslobađa svake krivnje. Batiniću kaznu sa šest smanjuje na tri godine i dva mjeseca, iako on nije odslužio ni dana jer je zbrisao u BiH. Kruljcu i Sočkoviću kazna se mijenja radom za opće dobro, a Miškoviću kaznu Kruljac smanjuje s pet na dvije godine.

Prikrivanje imovine

Nakon što je sin Mate Rimac, osnivač Rimac Automobila objavio da je isporučio svoj prvi električni supercar s više od 1000 konjskih snaga prvom kupcu, na portalu SB plus objavljeno je da Ivan Rimac proizvodnjom automobila nastoji prikriti opljačkanu imovinu jer je u Slavonskom Brodu po sumnjivim poslovima prepoznat još 2005. kada je nakon trostruke tajne preprodaje Slavonije DI nastavio korištenje njome u razvoju drugih poslova kao što je kupoprodaja zemljišta i sibinjskoj gospodarskoj zoni. Sumnjalo se na ovom lokalnom mediju da iza oca Rimca stoje političke veze, odnosno bivši i pokojni ministar financija Ivan Šuker koji je također rodom iz Livna, no za to nije postojala nikakva službena potvrda.

Rimčev vlak smrti Voltron Nevera stiže u jedan od najvećih europskih zabavnih parkova

Potvrđena su zato svojedobna mimoilaženja između Ivana Rimca i poduzetnika Zovaka koji je svojedobno u kolumni za Plus portal progovorio o osobnim gubicima njegove i dobicima obitelji Rimac navodeći da ga je Rimac ovršio uzevši mu tri tvrtke i obiteljsku kuću. Oglašavajući se kao poslovni partner najvećeg Hajdukova dioničara Ivana Rimca, Zovak je tvrdio da ga je Ivan Rimac teško oštetio za 20 milijuna eura jer je bez njegova znanja prodao zajedničku tvrtku.

“Nas dvojica počeli smo zajednički raditi početkom 2000. Nakon što smo zaradili dovoljno novca u biznisu nekretninama, zajednički smo kupili tvrtku Slavonija DI. Ja sam se tada prestao baviti svojim poslom i postao sam direktor Slavonije DI. Nakon tri godine Ivan Rimac tražio je od mene da našu zajedničku tvrtku stavim u funkciju njegove, što sam ja odbio. On tada prodaje Slavoniju DI za trideset puta manju cijenu, upravo tih 11 milijuna kuna koliko je sada uplatio za Hajdukove dionice, iako je po procjenama stručnjaka naša tvrtka vrijedila 150 milijuna kuna. Kasnije su sudski stručnjaci utvrdili da je ipak riječ o 88 milijuna kuna, no to je za ovu priču nebitno”, tvrdio je Zovak dodajući da je Rimac tvrtku u tri mjeseca fiktivno preprodao čak tri puta kako bi zametnuo tragove da bi je u konačnici prodao samom sebi.

Fiktivne mjenice

“Na koncu je od 11 milijuna kuna od prodaje Slavonije DI digao u 11 fiktivnih mjenica po milijun kuna sa zajedničkog računa bez mog znanja i ne bih se čudio kad bi upravo to bio ovaj novac koji je dao Hajduku”, govorio je Zovak govoreći o Rimčevima koji su po povratku iz Njemačke doživjeli nevjerojatan uspjeh, toliko nevjerojatan da je upravo otac Mati Rimcu dao kredit koji mu je, kako je svojedobno svjedočio, vratio do zadnje lipe. “Bez njega ne bih bio većinski vlasnik tvrtke, niti bi tvrtka bila u Hrvatskoj”, govorio je Mate Rimac o ocu koji je porijeklom iz okolice Livna gdje je 1988. rođen i mali Mate.

Inače je Ivan Rimac prvotno studirao agronomiju u Novom Sadu, a zatim i građevinu u Frankfurtu. “Kako nije bilo moguće istodobno raditi i studirati, napustio sam studij na trećoj godini i nastavio raditi u obiteljskoj tvrtki. Bili smo kooperanti velikih građevinskih tvrtki. Prvih milijun maraka zaradio sam davne 1989., a u Njemačkoj sam se zadržao do 2002. godine”, kazao je svojedobno Matin otac koji se početkom 2000-tih nastanio u Samoboru gdje je osnovao građevinsku tvrtku RIMC koja je vrlo brzo ostvarivala godišnje prihode u iznosu od 40 milijuna eura. U to su doba početkom 2000-tih Rimci diljem Hrvatske uz ostalo gradili trgovačke centre, a tvrtka RIMC je nešto više od 15 milijuna kuna izdvojila za zemljište na kojem se nalazila osječka tvornica namještaja Mobilia s ciljem da tamo grade trgovački centar. Projekt je, međutim, stopirala pobuna susjeda.

Foto: Tom Dubravec/ CROPIX

Već je tada tek punoljetni Mate predstavljan kao inovator zaljubljen u elektroniku koji je i kao srednjoškolac osvajao brojne nagrade, uz ostalo i za projekt mehaničke rukavice koja je trebala zamijeniti miš. Zatim je Mate krenuo u slaganje električnog BMW-a odakle je vjerojatno i potekla ideja o osnivanju tvrtke Rimac Automobili s kojom se Mate probio na tržište električnih automobila. I dok se za oca Rimca može reći da je pao u jednom od tri procesa vezana uz Slavoniju DI, za Matu Rimca zasigurno se može reći da je posljednjih desetak godina svoj biznis gradio bez većih mrlja.

Propali projekt

Još su 2017. iz kineske grupe Camel potvrdili namjere o investiranju više od 30 milijuna eura u Rimac Automobile i Greyp Bikes, koji su se doduše u međuvremenu ugasili, no posao s električnim automobilima procvjetao je pa je njegova tvrtka Rimac Automobili još 2022. težila dvije milijarde eura. Njegova Nevera s 412 kilometara po satu plijenila je pozornost kao najbrži električni auto na svijetu, a Rimac je najavio i da će za BMW razvijati i proizvoditi baterijske sustave, što je posao vrijedan stotine milijuna eura. Za razliku od oca ili poput njega, Rimac je uspješan i u građevini pa bi se izgradnja njegova kampusa u Svetoj Nedelji koja je trebala biti privedena kraju 2023. ipak uskoro trebala okončati. Radi se o kompleksu koji se prostire na više od 200 tisuća m2 koji upravo opremaju, vrijednom oko 200 milijuna eura, a u koji se useljavaju zaposlenici. Rimac se i sam hvalio time da taj projekt gradi bez ijedne kune europskog poticaja bez obzira na to što mu je zemljište odobreno besplatno.

Kada je građevina posrijedi, Mate se upustio i u gradnju superluksuznih vila u Dubaiju namijenjenih onima koji se ne srame svojeg bogatstva. “Dubai je najbolje mjesto za bogate – da uživaju u luksuzu i vlastitom uspjehu”, rekao je Rimac u povodu izgradnje luksuznog stambenog nebodera Bugatti Residences by Binghatti koji će sadržavati 171 vilu Riviera i 11 penthausea Sky Mansion, od kojih će svaki biti jedinstven s kuriranim rasporedom po narudžbi. Bit će to zdanje opremljeno luksuznim sadržajem poput privatne plaže, jacuzzija i bazena te fitness kluba. Uz takav luksuz ide i privatni sobar, kuhar, ali i ekskluzivni privatni klub te mnoštvo drugih sadržaja koje će si moći priuštiti bogataši iz cijelog svijeta.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Za razliku od Dubaija u kojem su Matu primili raširenih ruku, projekt koji je s Marinom Mamuzom nastojao realizirati u rodnom Livnu putem tvrtke Continental Adventure nije pao na plodno tlo. Dvojac se naime u ovom gradu kanio baviti tzv. outdoor turizmom i marketinškim uslugama te organizirati izlete. Ideja je bila izgraditi u Livnu prvi glamping resort na ovom području koji bi pored smještaja gostima nudio fotosafari s divljim konjima i izlete na Dinaru, ali planovi su zbog nezadovoljstva dijela lokalnog stanovništva ipak propali, na što je Mate dosta burno reagirao na svojim društvenim mrežama.

‘Rimac je ultimativna svjetska prevara’

Sve što je Rimac činio, i čini već dugo propitkuje bivša saborska zastupnica iz Radničke fronte Katarina Peović koja je svojedobno ovog poduzetnika nazvala ultimativnom svjetskom prevarom postavljajući pitanje koliko je uopće njegov proizvod koristan društvenoj većini. “Drugo je pitanje hoće li dostaviti ono što obećava ili će mu se opet zažmiriti na jedno oko kao što mu se zažmirilo na homologaciju Nevere.

Robotaksiji moraju biti na zagrebačkim ulicama do 2024. Sumnjamo da će se to dogoditi. I da se dogodi, to bi značilo jedan ogromni prometni kolaps na našim prometnicama da se pojavi 700 robotaksija”, tvrdila je Peović čija je stranka problematizirala način na koji su Rimac Automobili došli do građevinskog zemljišta od gotovo 200.000 m2 na sljedećih 69 godina, a koje im je dodijeljeno za 19.934 kune godišnje, što je manje od jedne lipe po kvadratu mjesečno. Prema njezinim tvrdnjama u ovom se slučaju radilo o pogodovanju ne samo Plenkovićeve vlade nego i stranke Fokus čiji je gradonačelnik Dario Zurovec na čelu Sv. Nedelje. “Rimac je zemljište vrijedno 82 milijuna kuna dobio za lipu po kvadratu mjesečno nakon intervencije Ivana Rimca preko HDZ-a i Fokusa. Natječaj je bio namješten, uvjeti takvi da su ih mogli zadovoljiti samo Rimac Automobili, a početna cijena postavljena je debelo ispod tržišne cijene”, navodila je Peović.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI